English

حمید حسینی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

واردات انرژی از ایران برای عراق همچنان معافیت می گیرد

دبیرکل اتاق ایران و عراق گفت: با توجه به نزدیکی فصل گرما میزان نیاز کشور عراق به واردات برق و گاز از ایران افزایش می یابد زیرا واردات از کشورهای دیگر نیز صرفه اقتصادی چندانی برای دولت عراق ندارد.

واردات انرژی از ایران برای عراق همچنان معافیت می گیرد

دبیرکل اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کشور عراق از نظر برق و گاز وابسته به واردات است، گفت: با توجه به نزدیکی فصل گرما میزان نیاز کشور عراق به واردات برق و گاز افزایش می یابد و از آنجایی که واردات از کشورهای دیگر نیز صرفه اقتصادی چندانی برای دولت عراق ندارد، از این رو دولت آمریکا همچنان معافیت از تحریم  واردات انرژی از ایران را برای عراق تمدید می کند.

حمید حسینی با بیان اینکه موضوع تجارت ایران و عراق کاملا به بخش خصوصی سپرده شده است، از این رو تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی گیرد، افزود: به جز واردات برق و گاز که از سوی دولت عراق انجام می شود واردات سایر اقلام از سوی بخش خصوصی این کشور انجام می شود و از آنجایی که کالاهای ایرانی صرفه اقتصادی مناسبی نسبت به سایر رقبای حاضر در بازار عراق دارند، تجار این کشور ترجیح می دهند همچنان کالاهای مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در مدت دو سال گذشته که آمریکا، ایران را زیر فشار تحریم ها قرار داده است، همواره سند معافیت واردات انرژی از ایران را برای دولت عراق امضا کرده است، زیرا از یک سو کشورهای منطقه برق زیادی تولید نمی کنند و از طرف دیگر واردات از سایر کشورها صرفه اقتصادی چندانی برای عراق ندارد، البته به تازگی دولت عربستان صعودی اعلام کرده آماده تامین برق مورد نیاز عراق با قیمتی پایین تر از برق صادراتی ایران است. این موضوع پیش از این نیز بارها تکرار شده، اما هیچگاه به اجرا نرسیده، زیرا مسافت بین نیروگاه های عربستان و عراق بیشتر از مسافت ایران است و این موضوع هدر رفت برق را افزایش می دهد. همچنین با سنکرون شدن شبکه برق ایران و عراق در سال گذشته میزان مبادلات انرژی بین این دو کشور را تسهیل کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه