English

آموزش ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام مراحل ثبت نام الکترونیکی را انجام و برای احراز هویت به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت در شهر محل سکونت مراجعه کنید.

آموزش ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

به گزارش خبرگزاری موج، از روز چهارشنبه 10 اردیبهشت سال 99 اعلام شد که مشمولان سهام عدالت می توانند با استفاده از کد ملی خود به سامانه سهام عدالت www.samanese.ir مراجعه کنند و سهام شرکت ‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند.

اگر افراد گزینه آزادسازی به روش مستقیم را انتخاب کنند دو ماه بعد از ثبت درخواست می توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص یافته شده نزد شرکت‌های سهام عدالت مطلع شوند و می ‌توانند سهام خود را در بازار بورس مدیریت کنند البته برای خرید و فروش سهام عدالت باید کد بورسی داشته باشید تا مجوز فعالیت در بازار بورس به شما داده شود.

 

بیشتر بخوانید:

آموزش آزادسازی سهام عدالت در سامانه samanese.ir

جهت ورود به بورس و انجام معاملات در آن شما نیاز به یک کد بورسی دارید که منحصر به فرد است. درواقع کد بورسی همانند کد ملی برای هر فرد منحصر به ‌فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نگردد شما نمی‌توانید در هیچ نهادی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم نمایید و شخصاً به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازید. لازم به ذکر است که به کد بورسی، کد سهامداری نیز می‌ گویند.

ساختار کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که به‌صورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین می‌گردد تشکیل می شود. فرض کنید که خانم و آقای گودرزی قصد افتتاح حساب معاملاتی برای بار اول را دارند. این دو پس از تکمیل مدارک و انجام مراحل نهایی ثبت‌نام دارای دو کد منحصر به‌ فرد گود۱۲۳۴۵ و گود ۵۴۳۲۱ می ‌شوند.

برای دریافت کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام مراحل ثبت نام الکترونیکی را انجام و برای احراز هویت به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت در شهر محل سکونت مراجعه کنید.

همچنین می توانید برای ثبت نام در سامانه سجام با به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه، شماره شبا و شماره حساب به یکی از دفاتر کارگزاری ها مراجعه کنید تا آنها برای شما تمام مراحل ثبت نام در سامانه سجام و احزار هویت در انجام دهند در این صورت کد بورسی ظرف مدت حداقل ۴۸ ساعت برای شما پیامک می‌ شود.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید واردسایت https://www.sejam.ir/ شوید و روی گزینه ثبت نام در سامانه سجام کلیک کنید:

سامانه سجام1

 با انتخاب ثبت نام در سامانه سجام گزینه زیر برای شما نمایش داده می شود.

سامانه سجام

در مرحله بعد روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کنید.

سامانه سجام

سپس شماره تلفن همراه خود را بدون صفر و کد امنیتی را وارد کنید. 

سامانه سجام

بعد از ثبت کردن شماره تلفن همراه یک کد چهار رقمی برایتان پیامک می شود. کد تایید پیامک شده را به همراه کد ملی خود را وارد کنید.

سامانه سجام

 پس از وارد کردن کد تایید پیامک شده و کد ملی خود باید اطلاعات هویتی، اطلاعات ارتباطی، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید. در پایان یک کد رهگیری برای شما پیامک می شود.

در این مرحله با به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای احزار هویت به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب شهر خود مراجعه کنید.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در این رابطه گفت: به زودی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمهیداتی فراهم می‌ کند که احراز هویت مشتریان بورسی در سامانه سجام به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود.

پس از ثبت نام در سامانه سجام باید در کارگزاری مورد نظر نیز ثبت نام کرده و با همراه داشتن کد پیگیری ده رقمی، اصل شناسنامه و کارت ملی، به دفاتر کارگزاری که می خواهند مراجعه و احراز هویت گردند.

 

  • نحوه احراز هویت به صورت غیر حضوری

به خاطر ازدحام و شلوغی زیاد در دفاتر پیشخوان دولت امروز 16 اردیبهشت 99 مصوب شد تا احراز هویت تمامی افرادی که می خواهند کد بورسی دریافت کنند به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام شود.

برای انجام این کار پس از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات هویتی آن فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانکی کشور، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از طریق سامانه شاهکار ارزیابی می ‌شود سپس رمز یک بار مصرف برای وی صادر می‌ شود تا بتواند به سیستم ورود ‌کند.

در مرحله اول عکس فرد با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده می شود. کارت ملی فرد باید اسکن شده و تصویر آن با تصویر ثبت احوال است مطابقت دادهشود.

در مرحله بعدی کاربر باید یک فیلم سلفی گرفته و متنی تصادفی را بخواند، در این مرحله از زوایای مختلف نحوه بیان فرد سنجیده می ‌شود تا با الگویی که گفته شده مقایسه شود. در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام می ‌دهد.

برای کنترل ‌های بیشتر از اپراتور‌های آفلاین هم استفاده شده است؛ این اپراتور‌ها در بازه‌ های زمانی مخالف اطلاعات کاربر را بررسی می‌کنند و پس از اینکه مطمئن شدند شماره موبایل و آدرس فرد به نام خود فرد بوده است و اطلاعات هویتی هم به صورت‌کامل احراز شد اگر مشکلی وجود نداشته باشد این فرد به عنوان فرد سجامی معرفی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • Marjan

    پس چرا سایت سجام باز نمیکنه یکهفته هست الاف این کد ده رقمی سجام هستم نمیتونم بگیرم

  • ادریس

    چطور انصراف بدم از ثبت نام سجام

  • ناشناس

    چرا کد ده رقمی سجام برای من نمیادالان یک هفته است که منتظرم

    • سجام

      ولی داداش من زدم بعد پنج دقیقه اومد حتما یه جای کار میلنگه

  • sadra

    سلام
    من الان درحال ثبت نام هستم شماره شبا میخواد و من شماره شبا ندارم الان چه میشه کرد؟؟؟
    ثبت نام رو که با اطلات خودم زدم میشه شماره کارت و شماره شبا پدرم رو بزنم؟؟؟
    لطفا پاسخگو باشین سپاس

    • اسلام

      سلام اگه کلا حساب بانکی نداری باید بری حساب باز کنی همونجا بهت شماره شبا هم میدن ولی اگه حساب بانکی داری کاری نداره برو توی سایت بانکی که توش حساب داری و از قسمت خدمات الکترونیکی گزینه شماره شبا رو انتخاب کن و در داخل کادر ظاهر شده شماره حساب رو وارد کن تا برات شماره شبا بده همین.

  • app8090

    سلام بزرگوار
    هم سایت خوبی دارید و هم مطالب خوبی ارسال میکنید

  • ناشناس

    سلام من قبلا زمان ثبت نام سهام عدالت شماره شبا صادرات دتده بودم وسود سهام به حساب صادرات واریز میشد ولی زمان ثبت نام سجام شماره حساب و شبا بانک کشاورزی را دادم مشکلی پیش میاد یانه؟

  • ناشناس

    کده ده‌رقمی ندارم

  • آرمین

    سلام من کد سجامی ده رقمی گرفتم و ميخواهم بصورت غیر حضوری احراز هویت الکترونیکی برای کارگذاری مفید انجام بدهم ولی نمیشه باید چکار کنم ؟

  • رضا

    سلام میگم من مراحل رو انجام دادم و کد بورسی رو گرفتم ایا لازمه کد رو وارد سامانه سجام کنم یا ضرورتی نداره

  • کیهان

    مسخره شودراوردن فقط مرم رو الاف کردن و جیب هاشون خالی،بی شرف ها شماکه سهام ازادشده خب کدبورسی هم براشون ارسال کنین رفتم دفترپیش خان ثبت نام میگه نمیشه وارد شی میگم تکلیف چیه نیاز به ویرایش داره فردا بیا درصورتی که من با همراه خودم تو سجاثبت نام کردم ۶ماه پیش هیچ کد کفتی برام نیامده

  • کیهانی

    کد ده رقمی دارم نمیشه خودمون انجام بدیم پیشخوان نریم

  • مرضیه

    سلام من احراز هویت کردم گوشیم بعدش خراب شدخاموش بودکدبورسی نتونستم بگیرم چیکارکنم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه