English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کدام پایانه های مرزی در آستانه گشایش هستند؟

با توجه به اینکه مصرف کالا در ماه رمضان در کشورهای همسایه بیشتر می شود پیش بینی این است که تا نیمه اردیبهشت ماه همه پایانه های مرزی ایران با کشورهای همسایه همچون عراق، آذربایجان و پاکستان بازگشایی شوند.

کدام پایانه های مرزی در آستانه گشایش هستند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از ابتدای اسفند 98 تاکنون تقریبا بیشتر مرزهای ایران با کشورهای همسایه بسته بود و چند هفته ای است که پایانه های مرزی افغانستان و اقلیم کردستان برای صادرات کالاهای ایران باز شده‌اند. به تازگی هم رایزن اقتصادی باکو اعلام کرده «با تصمیم ستاد ویژه مبارزه با کرونای کشور آذربایجان، قرنطینه در این کشور ادامه دارد و ممنوعیت تردد در مرزهای جمهوری آذربایجان و ایران تا 15اردیبهشت تمدید شده است» در واقع، هم اکنون تردد کامیون و ترانزیت کالا از گذرگاه های مرزی آستارا و بیله سوار به سرزمین اصلی به صورت ترانشیپ انجام می شود و کالا به جمهوری خودمختار نخجوان به مقصد آذربایجان و اوراسیا کماکان ارسال می شود. همچنین پایانه ریلی آستارا هم فعالیت های خود را همزمان با تکمیل زیرساخت ها، گسترش داده و هیچ خللی در صادرات و واردات کالا از این طریق به آذربایجان وجود ندارد.

دولت عراق هم از اسفند ماه گذشته گذرگاه‌های «شلمچه، زرباطیه و مندلی» را در راستای پیشگیری از گسترش شیوع کرونا، مسدود کرده بود، همچنان این گذرگاه ها بسته مانده‌اند، اگرچه چند روز پیش خبری منتشر شد که قرار است این سه گذرگاه هفته‌ای یک روز باز شوند، اما به سرعت تکذیب شد.

دبیر اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات به عراق از طریق مرز کردستان عراق انجام می شود، گفت: حجم صادرات ایران به عراق بالاست، به همین دلیل محدود شدن صادرات به پایانه های اقلیم کردستان عملا باعث توقف بیشتر کالا در مرز می شود، زیرا زیرساخت کافی در این منطقه وجود ندارد.

حمید حسینی با بیان اینکه در شرایط کنونی که ماه رمضان آغاز شده، مصرف کالا در عراق بالا می‌رود، از این رو مرزهای این کشور باید زودتر به روی تجار ایرانی باز شوند، افزود: پیش از این دولت عراق اعلام کرده بود که مرزهای این کشور با ایران از ابتدای اردیبهشت ماه بازگشایی می شوند، اما تاکنون همه مرزها باز نشده اند و به نظر می‌رسد به زودی این مشکل حل شود و سایر مرزهای ایران با عراق برای صادرات کالا فعال شوند.

 

وضعیت مرزهای شرقی ایران

همچنین در مرزهای شرقی ایران صادرات به افغانستان از هفته های پیش آغاز شده و روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران هم امروز گفته: از ظهر شنبه ۶ اردیبهشت مرز ریمدان توسط مرزبانی پاکستان بازگشایی و تعداد ۱۴ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی پذیرش شده است.

این در حالی است که بازارچه «پیشین» پاکستان از دو ماه قبل فعالیتش متوقف مانده و گفته شده در روزهای آینده برای تجارت دو طرفه ایران و پاکستان بازگشایی می شود. این اتفاق پس از آن افتاد که رییس‌کل گمرک ایران به همتای پاکستانی اش نامه فرستاد و با تلاش های دستگاه های مسئول در حوزه دیپلماسی و تجارت، مقامات پاکستانی توجیه شدند که با اجرای پروتکل های بهداشتی، بازگشایی بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین امکان پذیر است، البته مسئولان مرزی پاکستان پیشنهاد کردند تا بازارچه مرزی ریمدان فعلا سه روز در هفته فعال شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر ماه رمضان آغاز شده و از آنجایی که مصرف کالا در کشورهای مسلمان افزایش می یابد، پیش بینی می شود تا نیمه اردیبهشت ماه بیشتر پایانه های مرزی ایران با کشورهای همسایه بازگشایی شوند. این بازگشایی تدریجی در نتیجه نبود زیرساخت های کافی برای پروتکل های بهداشتی برای صادرات کالاست، از این رو در این بازه زمانی کشورها می توانند آمادگی لازم را برای مبادله کالا را فراهم کنند، هرچند در برخی از این کشورها همچون پاکستان و ترکیه تعداد مبتلایان به کرونا افزایش زیادی داشته و این محدودیت ها تنها نباید برای صادرات کالا از ایران اعمال شود، بلکه باید به صورت دو جانبه باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه