English

ابوالفضل کیانی بختیاری در گفتگو با خبرگزاری موج؛

بنگاه های بزرگ نقش موثری در کنترل تورم و اشتغال دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: در حال حاضر نقش شرکت های بزرگ در اقتصاد کشور به دلیل اشتغال‌زایی و کنترل تورم که در نتیجه افزایش تولید به دست می آید از اهمیت بالایی برخوردار است، هرچند در حال حاضر شرکت های بزرگ ایرانی در مقایسه با شرکت های بزرگ کشورهای همچون هند و ترکیه از نظر فروش و... عقب هستند.

بنگاه های بزرگ نقش موثری در کنترل تورم و اشتغال دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بنگاه های بزرگ علاوه بر اینکه به اشتغال و پرورش استعداد و خلاقیت نیروی کار کمک می کنند، اظهار کرد: شرکت های بزرگ با افزایش رفاه پایدار اجتماعی و تولید، باعث کنترل و کاهش تورم در کشور می شوند، از سوی دیگر تراز تجاری و تولید ناخالص داخلی بهبود می یابد.

ابوالفضل کیانی بختیاری با بیان اینکه توانایی سازمان در دستیابی به نوآوری و مزیت های رقابتی، راهی برای توسعه دارائی‌های مکمل است، افزود: بنگاه با تکیه بر توانمندی­ های پویا به ادغام، ساخت و بازسازی توان داخلی و خارجی دست می زنند که به دلیل هماهنگی با تغییرات سریع فناورانه است. بنابراین پایداری در سطح سازمان ها بر اساس دو­وجهی بودن سازمان­ است که با بهره‌برداری مناسب از منابع موجود و اکتشاف منابع جدید در مسیر موفقیت است. از این رو سازمان هیبریدی نوعی از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای بال ماموریت اجتماعی و محیط زیستی بوده و از سوی دیگر دارای بال کسب و کار و درآمدزایی هستند. این پایداری حاصل توجه به اصول مشترک نوآوری است.

او با اشاره به اینکه شرکت های ایرانی در صورتی می توانند موفق شوند برخوردار از مدیری دوراندیش و دارای چشم انداز بلند باشند، اظهار کرد: در واقع شرکت های که کالا یا خدمات مورد نیاز مردم را ارائه می دهند و به دنبال برطرف کردن نیازهای جامعه فردا هستند همچنین افراد مناسب در سمت های مناسب قرار دارند و اصول کار تیمی در آن جریان دارد و محیط مطلوب کاری و نوآورانه ایجاد کرده اند، شرکت های موفقی هستند

کیانی با تاکید بر اینکه  شفاف‌سازی فضای کسب و کار از طریق رتبه‌ بندی بنگاه‌ های اقتصادی کشور محقق می‌شود، تصریح کرد: میزان اثرگذاری شرکت ها در اقتصاد ملی و افزایش رقابت بین  واحدهای کمک می کند تا سیاست گذاری در اقتصاد صنعتی کشور بهبود یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه ظرفیت اقتصادی کشور متاثر از عوامل مختلف تولید، منابع انسانی، وضعیت جغرافیایی و ... است، گفت: بهینه سازی فضای کسب و کار، ثبات نظام ارزی، اصلاح قوانین  مزاحم تولید ، ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری تولید، اصلاح نظام بانکی،، مدیریت نقدینگی، رفع موانع صادرات و جلوگیری از واردات بی رویه، رفع موانع سرمایه گذاری،  و ارائه مشوق ها در رونق تولید نقش موثری دارند، بر همین بنا مقایسه شرکت های  IMI-100 ایران با   500فورچون نشان می دهد که  نخستین شرکت فورچون  72/4 برابر بیشتر از نخستین شرکت ایران فروش  دارد و پانصدمین شرکت فورچون 3/5 برابر نخستین شرکت ایرانی  فروش  دارد، در شرایطی که فروش اولین شرکت فورچون 4/5 برابر صد شرکت نخست ایران فروش دارد، همچنین در مقایسه با ترکیه و هند؛ نخستین شرکت ترکیه  2/3 برابر نخستین شرکت ایرانی فروش دارد و نخستین شرکت هندی 11/6 برابر نخستین شرکت ایران فروش دارد و در مقایسه 100 مین شرکت ترکیه با شرکت ایرانی این نتیجه به دست آمده که شرکت این کشور 2/7 برابر 100مین شرکت ایرانی فروش  دارد و 100 مین شرکت هندی 11/2 برابر 100مین شرکت ایرانی به فروش بیشتر دست یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در نتیجه تحریم ها در کشور بروز کرده افزایش تورم و محدودیت در واردات کالا است که اثر آن بر فعالیت های اقتصادی به شکل رکودی بروز کرده است، زیرا از یک سو میزان تقاضا کاهش یافته و از سوی دیگر صادرات و هزینه تمام شده تحت تاثیر قرار گرفته است، از این رو کارشناسان اقتصادی معتقدند با حمایت از بنگاه های بزرگ اقتصادی علاوه بر اینکه با افزایش تولید تورم کنترل می شود اشتغال زایی و سایر مولفه های رفاه نیز بهبود می یابد. بنابراین در شرایط کنونی که کشور به دنبال کاهش تورم و افزایش ثبات اقتصادی است، باید حمایت از بنگاه های اقتصادی را دنبال کند، اما مشروط بر اینکه خروجی آن به افزایش اشتغال و تولید ختم شود، در غیر این صورت می تواند به اتلاف منابع مالی منتهی شود، زیرا در شرایط کنونی همواره این نقد نیز بر شرکت های دولتی وارد بوده که از بهره وری پایینی برخوردار هستند و در رقابت با بنگاه های خارجی عملکرد مناسبی ندارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه