English

چه کسی مسئول لغو پروازها در شرایط جنگی است؟

با جستجوی قانون هواپیمایی کشوری، در ماده ۱۰ عنوان شده که وظیفه کنسل شدن پرواز‌ها در موارد امنیتی و نظامی به عهده اداره کل هواپیمایی کشوری با تصویب هیات وزیران است.

چه کسی مسئول لغو پروازها در شرایط جنگی است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از مهم ترین سوالاتی که درپی سقوط هواپیمای اوکراینی که دلیل آن شلیک اشتباه پدافند به این هواپیما به‌ دلیل خطای انسانی بوده است مطرح می‌شود این است که چرا بامداد چهارشنبه پس از انجام عملیات انتقام، نسبت به تاخیر و لغو پروازها اقدام نشده است و چه کسی دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را باید صادر کند.

روز گذشته سردار حاجی‌ زاده با پذیرش خطای پدافند، در پاسخ به سوال اینکه چرا پرواز‌ها در زمان حالت جنگی کنسل نشد گفت: از دید من هروقت شرایط جنگی می‌ شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌ افتاد اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آنها می‌خواستیم انجام می دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می کردند.

وی همچنین گفت: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می کردند، اما زمینه ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز در این ارتباط گفت: مرکز کنترل فضای کشور بخشی از عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده و مسئولیت هدایت و کنترل پروازهای عبوری و داخلی (در فاز EN-ROUTE) را برعهده داشته است، اما نهاد تصمیم‌گیر برای انجام یا عدم انجام پروازها در شرایط خاص نیست.

با جستجوی قانون هواپیمایی کشوری، در ماده ۱۰ عنوان شده که وظیفه کنسل شدن پرواز‌ها در موارد امنیتی و نظامی به عهده اداره کل هواپیمایی کشوری با تصویب هیات وزیران است.

مسئول لغو پروازها

همچنین وزیر راه در پاسخ به اینکه چه نهادی باید در زمان بحران اقدام به لغو پروازهای هوایی در کشور کند؟، گفت: مسئول لغو پروازها وزارت راه نیست و نهادی که باید اعلام می‌کرد که پروازها باید در آن زمان متوقف شود، چنین تقاضایی را مطرح نکرد.

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در پاسخ به این سوال که چرا بامداد چهارشنبه به تاخیر و لغو پروازها اقدام نکردید، گفته است که دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می کند.

وی ادامه داد: نهاد و افرادی باید نسبت به لغو و تاخیر در انجام پروازها اقدام کنند که از موضوعات مطلع هستند. ما در مقام متولی شرکت فرودگاه‌های کشور از شرایط مطلع نبودیم.

وی همچنین گفت: ما موظف هستیم برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهیم و اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه