English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

استراتژی فولاد مبارکه رقابت با فولادسازان فناور است

در حال حاضر تنها محصولات فولادی به کشور وارد می شود که تولید داخلی آن صرفه اقتصادی ندارند و تمام محصولات فولادی که باعث خروج ارز از کشور می شدند و هزینه بالایی به کشور تحمیل می کردند هم اکنون از سوی شرکت های همچون فولاد مبارکه در داخل تولید می شوند.

استراتژی فولاد مبارکه رقابت با فولادسازان فناور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با وجود اینکه آمریکا به صراحت صنعت فولاد ایران و فولاد مبارکه اصفهان را به صورت ویژه تحریم کرده است اما تولید و صادرات فولاد ایران روند مثبتی را طی می کند شرکت فولاد مبارکه نیز با ورود به تولیدات خاص و فناوری استراتژی رقابت با برندهای جهانی را در پیش گرفته است، در همین رابطه به تازگی حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در ششمین کنفرانس بین المللی استیل پرایث ضمن تاکید بر اینکه نقشه راه حساب شده در این شرکت وجود دارد گفته:« شرکت فولاد مبارکه در پنج سال آینده به عنوان تکنولوژ در کنار سایر فولادسازان بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت.»

این شرکت در سال های اخیر دستاوردهای موفقی در تولید ورق های خاص داشته که از جمله آن اجرای پروژه نورد گرم 2 به عنوان محصولات استراتژیک جدید بوده که در برای ساخت ورق های لوازم خانگی و خودرو بکار می رود و امروز شرکت دورخیری برای تامین منابع پیشبرد آن را در دستور کار قرار داده است. چراکه در حال حاضر بخشی از تقاضای بازار داخلی در نتیجه رکود پروژه های عمرانی کاهش یافته و فولادسازان برای توسعه محصولات خود باید به سوی آن بخشی از آن بازار سوق پیدا کنند که بیشتر وارداتی است و تاکنون بیشتر واردات شده بود. از سوی دیگر به طور تقریبی ۲۵ درصد هزینه های تولید صنعت فولاد وابسته به ارز بوده، از این رو واحدهای تولیدی بزرگ که 25 درصد از تولیداتشان را صادر می کنند، نمی توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

یک عضو هیات رئیسه انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه روند مثبتی در تولید دارد، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه ایران زیر فشار تحریم قرار دارد ولی وضعیت تولید بسیار مناسب است و نه تنها افزایش تولید همچنان ادامه دارد صادرات نیز رشد مناسبی داشته که نشان دهند استراتژی مناسب شرکت ها برای ورود به بازارهای منطقه ای است.

احمد دنیانور با بیان اینکه فولادسازان بزرگ کشور توانایی تولید محصولات فولادی خاص را دارند، افزود: در شرایط کنونی صنعت فولاد ایران به خودکفایی رسیده و محصولات خاص که به تکنولوژی بالایی نیاز دارد نیز در کشور تولید می شود و حتی ایران می تواند در تولید و عرضه این محصولات با شرکت های بزرگ خارجی نیز رقابت کند.

روند مثبت صادرات فولاد در شش ماهه اول

در ۶ ماهه اول 1398  نسبت به دوره مشابه سال قبل شرکت فولاد رشدی ۱۲۵ درصدی در سود ناخالص داشته به گونه ای که از 46 هزار و 69 میلیارد ریال به 103 هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال افزایش داشت،  این در حالی است که قیمت تمام شده درآمدهای عملیاتی در 6 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه ۸۵ درصد افزایش داشته است. از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که فولادهای بزرگ مانند فولاد مبارکه تا چندی پیش با چالش جدی عدم تامین مواد اولیه مواجه بودند، زیرا بخشی از محصولات بالادستی این زنجیره تاکنون صادرات می شد، البته مدیران گذشته فولاد با خرید بلوک عمده شرکت توسعه معادن تصمیم گرفته بودند تا تامین مواد اولیه را تضمین کنند، اما امسال این تدبیر کارساز نبود. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در تصمیمی تعرفه صادرات مواد اولیه خام را به صورت پلکانی افزایش داده است.

یک عضو انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امسال لوله های فولادی آی پی که در صنعت نفت بکار می رود تولید شده است، گفت: در حال حاضر تنها محصولات فولادی به کشور وارد می شود که تولید داخلی آن صرفه اقتصادی ندارد و تمام محصولات که باعث خروج ارز در کشور می شد و هزینه بالایی داشتند در داخل تولید می شوند.

بهادر احرامیان با بیان اینکه در شرایط کنونی باید 50 درصد محصولات فولادی باید صادر شود، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تقاضای فولاد در بازار داخلی به نصف 10 سال پیش رسیده است به عبارت دیگر 10 سال بیش نزدیک به 23 میلیون تن فولاد به کشور وارد شده و امروز تنها 12 میلیون تن فولاد در بازار داخلی تقاضا برای فولاد وجود دارد

این عضو انجمن فولاد با تاکید بر اینکه شمش فولادی با قیمت 430 دلار به فروش می رسد تصریح کرد: قیمت این محصول در بازار داخلی 400 دلار است، این موضوع ناشی از سیاست های ارزی و فشارهای است که بر صادرکنندگان وارد می شود و باعث پایین نگهداشتن قیمت محصولات تولید داخل می شود. به عبارت دیگر مشتریان خارجی به قیمت محصولات فولادی را با بازار داخلی ایران تنظیم می کنند و قیمت های جهانی را لحاظ نمی کنند، از طرف دیگر دسترسی به خدمات بانکی همچون اسناد اعتباری و ... باعث شده که روی همکاری صادراتی تاثیر گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه 6 ماهه امسال 71 درصد ارز صادراتی کشور به سامانه نیما برگشته است، تصریح کرد: در حال حاضر طبق بخشنامه بانک مرکزی شرکت های که صادرات داشته اند و بازکشت ارز آن ها به سامانه نیما صفر بوده کد اقتصادیشان بسته می شود و آن هایی که کاهش بازگشت ارز داشته اند مشمول جریمه می شوند، اما به تازگی وزارت صنعت برخی از شرکت ها که حدود 40 درصد صادر داشته اند کد اقتصادی آن ها را بسته است و از طریق گمرکات مانع از صادرات این شرکت ها شده اند و این مسئله باعث کشور صادرات می شود چراکه میزان صادرات در شش ماهه دومی کاهشی بوده است، با این حال پیش بینی می شود که تا پایان سال به 12 میلیون تن صادرات فولاد دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر شرکت های بزرگ فولادی علاوه بر اینکه توانسته اند میزان تولید خود را در شرایط تحریم افزایش دهند با ورود به تولیدات محصولات خاص در مسیر خودکفایی گام برداشته اند، از طرف دیگر این مسئله باعث شده تا آن ها به این قابلیت دست پیدا کنند که در تولید و عرضه این محصولات به بازارهای منطقه توان رقابت با تولیدات خارجی نیز داشته باشد و از این طریق سهم درآمدهای صادراتی خود را بهبود ببخشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه