English

۲۰۰ میلیون ورودی شهربازی ها در سال گذشته/ نفوذ ۹۰ درصدی استانداردسازی تجهیزات بازی

امروز نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تفریحات، سرگرمی، شهربازی و پارک ها با حضور مسئولان آغاز بکار کرد، صنعتی که گردش مالی بالایی به خود اختصاص داده و ایران توانسته با 90 درصد استانداردسازی تجهیزات آن به توانمندی خوبی دست یابد، هرچند هنوز تجهیزات فرسوده مجموعه های تفریحی دغدغه است.

200 میلیون ورودی شهربازی ها در سال گذشته/ نفوذ 90 درصدی استانداردسازی تجهیزات بازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تفریحات، سرگرمی، شهربازی و پارک ها امروز با حضور حجت نظری، رئیس فراکسیون ورزش و جوانان شورای شهر تهران افتتاح شد. در ابتدای این مراسم نایب رییس انجمن صنفی شهربازی‌داران، گفت: انتظار می رود دولت همانطوری که به تمام مشاغل توجه دارد، از این صنعت نیز حمایت کند. انجمن ما با بیش از ۱۲۳۰ شهربازی در کشور و بیش از ۱۵۰ هزار نفر به طور مستقیم هنوز در صداوسیما جایگاهی ندارد، اما اگر در یکی از شهربازی‌ها کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد دولتمردان این مسئله را پررنگ می‌کنند که مردم وحشت‌زده می‌شوند و به شهربازی‌ها نمی‌روند، البته در سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون ورودی به شهربازی‌ها داشتیم که از این تعداد تلفاتی هم نداشته ایم.

محمد مراد سلگی با تاکید بر اینکه شهربازی‌های ایران با برق تجاری کار می‌کنند، افزود: شهربازی ها در ۳۶۰ روز فقط ۱۵۰ روز فعالیت دارند. خواسته ما این است که دولت و سازمان‌ها به ویژه شهرداری‌ها که متولی این موضوع هستند و مدیران شهری کمک کنند و دست سرمایه‌گذاران را بگیرند. ما کارآفرین هستیم و در  برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کردیم. لازم به ذکر است که ما صادرات زیادی داشتیم ولی کمکی به این صنعت نشده است. در واقع باید تمام شهربازی‌داران مراکز استان‌ها به اردوهای مختلف در جهان فرستاده شوند. در مورد قطعات نیز باید گفت قطعه‌ای که می‌خواهد روی دستگاه بیاید ۶۴ درصد هزینه گمرکی دارد. در نتیجه دستگاهی که تولید می‌شود گران خواهد بود و خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه زیادی برای اوقات فراغت بچه‌ها انجام دهند.

همچنین محمد رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد جوانان از افسردگی رنج می‌برند، گفت:اعتیاد به رایانه و فضای مجازی فرصت حضور در مراکز تفریحی را از آنها سلب کرده است. هر چیزی وقتی از تعادل خارج شد مثل سم عمل می‌کند. از این رو وظیفه ملی اقتضا می‌کند که در راستای ایجاد پارک‌ها و به ویژه پارک‌های موضوعی برای کودکان و نوجوانان را به این مستعمل کنیم، چراکه بسیاری از شهرهای ما توسعه یافته نیستند و در آنها از این گونه مراکز خبری نیست. 

جزئیات استاندارد تجهیزات بازی

در همین زمینه معاون سازمان استاندارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تاکنون 8 هزار وسیله بازی بر مبنای نوع استفاده استانداردسازی شده است، گفت: این تصور درست نیست که چون تجهیزاتی توانسته تاییدیه استاندارد بگیرد دیگر دچار هیچ حادثه ای نخواهد شد، زیرا در حال حاضر برخی از این تجهیزات مورد استفاده در برخی از همین مجموعه های تفریحی بسیار قدیمی و فرسوده هستند که البته ارزیابی ها به صورت دوره ای از این تجهیزات انجام می شود.

مسلم بیات با بیان اینکه متاسفانه نقشه ساخت این تجهیزات را در اختیار نداریم، افزود: اطلاعات بیشتر این وسایل بازی امروز به وسیله مهندسی معکوس بدست آمده و همین مسئله باعث شده حوادث در مجموعه های تفریحی کاهش یابد و این روند نظارتی در حال افزایش است.

او با بیان اینکه ارزیابی تجهیزات بازی بر مبنای میزان حساسیت آنها انجام خواهد شد، گفت: به عبارت دیگر با انجام تست های تخریبی کوچکترین درز، شکستگی و...در این وسایل وجود داشته باشد شناسایی و ردیابی می شود. همچنین تجهیزاتی که حساسیت کمتری دارند به صورت سه ماهه مورد تست و ارزیابی قرار می گیرند.

معاون سازمان استاندارد با تاکید بر اینکه هر سه مورد تولید، نصب و بهره برداری از تجهیزات بازی مشمول ارزیابی استاندارد است، تصریح کرد: در حال حاضر واردات هرگونه تجهیزات بازی باید به همراه تست ایمنی آن باشد و به صورت اسمبل نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

بیات با بیان اینکه استاندارد تجهیزات بازی اجباری است، گفت: اگر محصولی استاندارد وارد شود پس از نصب باید دوباره از نظر استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد که مشخص شود نصب آن نیز استاندارد انجام شده باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکننده های محصولات بازی در ایران توانسته اند تاییدیه استاندارد را بگیرند، گفت: علاوه بر استاندارد اولیه تولیدات به صورت دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرند و در زمان بهره برداری مورد نظارت پیوسته قرار خواهند گرفت.

او با تاکید بر اینکه تجهیزات سنگین همچون چرخ و فلک مشمول استاندارد است، گفت: در حادثه چند وقت پیش شهر بازی در کردستان با وجود اینکه بارها به بهره بردار اعلام کرده بودیم که تجهیزات مستهلک و غیرقابل استفاده است اما در زمان تعطیلات استفاده شده بود و همین مساله حادثه ساز شد.

معاون سازمان استاندارد با اشاره به اینکه بهره برداران باید اطلاعات تجهیزات خود را وارد سامانه سازمان استاندارد بکنند، گفت: در 9 ماهه 98 حدود 11 هزار 500 مورد بازرسی از 12 هزار 800وسیله بازی انجام داده ایم که سعی می کنیم تا پایان امسال همه تجهیزات مورد ارزیابی قرار بگیرند.

او با تاکید بر اینکه 86.7 درصد از تجهیزات استاندارد شده هستند، گفت: براساس بازرسی ها تاکنون تجهیزاتی که قابلیت اصلاح داشته اند یک فرجه زمانی برای رفع مشکل دریافت کرده اند و آنهایی که قبل استفاده نبوده اند به طور کامل جمع آوری شده اند.

بیات با بیان اینکه گزارشی هم به دستگاه قضایی و مسئولان مرتبط در شهرداری استان ها داده شده که از این تجهیزات استفاده نشود، اظهار کرد: در حال حاضر از 12800 تجهیز بازی مورد نظارت سازمان استاندارد حدود 9500 مورد تجهیز سبک و نزدیک به 1780 مورد تجهیزات نیمه سنگین و حدود 300 مورد تجهیزات سنگین و 240 مورد تجهیزات آبی در کشور بهره برداری شده است که برمبنای استانداردها با در نظر گرفتن مولفه های همچون نوع کاربری، وزن و ارتفاع وسیله و... تجهیزات به پنج رده تقسیم شده اند. براساس اطلاعات بدست آمده ضریب استاندارد تجهیزات سبک 90 درصد، نیمه سنگین 92 درصد، تجهیزات سنگین 98 درصد، تجهیزات بادی 87 درصد و تجهیزات آبی 98 درصد استاندارد دارند.  

ضرورت رصد پارک ها و مهدکودک ها

همچنین معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه استانداردسازی تجهیزات بازی از 13 سال پیش در ایران پیگیری می شود، گفت: در شرایط کنونی برخی  تجهیزات بازی پارک‌ها و مهدکودک‌ها و مجموعه‌های تفریحی استاندارد نیستند، در واقع از مجموع ۶هزار پارک بازی در کشور  ایجاد حدود نیمی از آنها تجهیزات غیراستاندارد دارند و در مهدکودک‌ها نیز سازمان بهزیستی اقدامات لازم برای اصلاح تجهیزات این مجموعه ها نکرده است. 

سعید تاجیک با بیان اینکه براساس دستورالعمل استاندارد تجهیزات غیر قابل اصلاح باید از مجموعه ها خارج شوند، افزود: بسیاری از مهدکودک‌ها با مشکل استانداردسازی مواجه هستند که می توان با دستگاه های متولی در جهت رفع مشکل اقدام کرد.

  او با تاکید بر اینکه برای استفاده از تجهیزات  در شهربازی و پارک‌ها گواهینامه سازمان استاندارد نیاز است، اظهار کرد: بهره‌برداران مجموعه های تفریحی موظف به رعایت استاندارد تجهیزات بازی  هستند و این اقدام براساس مصوبه شورای عالی استاندارد بوده که نظارت بر بخش تولید، توزیع و واردات این تجهیزات را مورد تاکید قرار داده است. از این رو باید توجه داشت که بهره‌برداران از مجموعه های تفریحی نباید تجهیزات دست‌دوم وارد و استفاده کنند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمترین مشکل تجهیزات بازی مربوط به شهربازی‌ها است، تصریح کرد: بیشترین دغدغه مربوط به تجهیزات پارک ها و مهدکودک‌ها است که باید نظارت جدی تری در این بخش انجام شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه