English

علیرضا ارزانی ممقانی در گفتگو با موج خبر داد؛

کاهش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال ۹۷

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور، گفت: فندق نسبت به سال گذشته 100 درصد کاهش قیمت داشته و پسته نیز 80 درصد کاهش قیمت داشته است، با این حال مردم از واحدهای معتبر خرید کنند چون برخی آجیل کهنه را رگ می کنند و به جای محصول تازه می فروشند.

کاهش 20 تا 100 درصدی قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال 97

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تولید آجیل و خشکبار در کشور امسال استثنایی بود و قیمت های آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته به دلیل خشکسالی و وجود آفت تولید پسته به 70 هزار تن کاهش یافت و امسال به دلیل بارش مناسب به 220 هزار تن رسیده است، در بخش فندق نیز میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش تولید داشته، اما در بادام درختی میزان تولید کمتر از سال گذشته بوده و در مجموع وضعیت آجیل و خشکبار در کشور مناسب است.

علیرضا ارزانی ممقانی با بیان اینکه قیمت ارز امسال تثبیت شده است، افزود: در فندق نسبت به سال گذشته 100 درصد و در پسته میزان 80 درصد کاهش قیمت داشته ایم، چرا که سال گذشته تحت تاثیر خشکسالی و گرانی ارز نرخ این محصولات افزایش یافت و میزان تقاضا نیز تا 50 درصد کاهش داشت.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با تاکید بر اینکه کمپین های پسته نخرید باعث شد که 50 درصد محصول آجیل در کشور به فروش نرود، اظهار کرد: در بازار داخلی سالانه 40 هزار تن مصرف پسته داریم که سال 97 میزان فروش به 20 هزار تن رسیده بود.

او با مقایسه قیمت پسته سال جاری با سال گذشته تصریح کرد: پسته فندقی سال گذشته کیلویی 170 هزار تومان بوده و امسال 100 هزار تومان به صورت عمده فروشی عرضه می شود. همچنین پسته احمد آقایی با نرخ 120 هزار تا 135 هزار تومان، پسته اکبری 135 هزار تا 175 هزار تومان عرضه می شود.

ممقانی با بیان اینکه فندق شور با قیمت بین 50 هزار تا 60 هزار تومان عرضه می شود، قیمت سایر محصولات را اینگونه اعلام کرد:مغز فندق 130 تا 150هزار تومان، تخمه کدو تا 50 هزار تومان، مغز بادام درختی 135 تا 175 هزار تومان، مغز بادام زمینی 30 تا 45 هزار تومان، کشمش پلویی 27 تا 32 هزار تومان،  انجیر 70 تا 160 هزار تومان، برگه زرد آلو 45 تا 50 هزار تومان، قیصی زرد آلو 45 تا 55 هزار تومان و مویز 52 تا 72 هزار تومان در خرده فروشی‌ها به فروش می رسد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه آجیل و خشکبار این است که برخی افراد در بازار آجیل فروش می شوند و محصولات بی کیفیت و کهنه سال های گذشته را عرضه می کنند، تصریح کرد: طعم آجیل شور تا دو ماه خوب است و بعد از دو ماه طعم کهنه می دهد، ولی آجیل خام تا یک سال قابل نگهداری بوده و البته در سردخانه تا 5 سال هم قابل نگهداری است، از این رو مردم باید از واحدهای صنفی معتبر خریداری کنند.

ارزانی ممقانی با تاکید بر اینکه از طریق بازرسی اصناف و اتحادیه مشکلات ناشی از خرید و فروش آجیل و خشکبار داشته ایم، تصریح کرد: در سال های گذشته بیشترین شکایت های آجیل و خشکبار مربوط به فروشنده های موقت بوده و فروشندگانی که معتبر باشند هیچگاه محصولات کهنه و بی کیفیت عرضه نمی کنند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در سال های گذشته در پشت وانت بار آجیل های را ضبط کرده ایم که صد در صد محصول نمک داشت، تصریح کرد: در سال های گذشته دیده ایم که محصولاتی مانند بادام درختی، بادام هندی، پسته و تخم کدو، تخم ژاپنی را رنگ کرده و به جای محصول تازه فروخته بودند.

او با تاکید بر اینکه از چند روز پیش خرید خانواده ها برای آجیل و خشکبار شب یلدا آغاز شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی میزان تقاضا در بازار مناسب است و همه ما تلاش می کنیم که با عرضه مناسب و به قیمت، شریک برگزاری باشکوه این مناسبت سنتی کشور باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه