English

به‌پرداخت؛ آماده پاسخگویی به نیازهای کشور در بخش خدمات غیرحضوری پرداخت

پنجمین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیاء ایران (IoTex 2019) و مدیریت مصرف انرژی با حمایت مالی شرکت «به‌پرداخت ملت» در سالن مرکز مطالعات بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

به‌پرداخت؛ آماده پاسخگویی به نیازهای کشور در بخش خدمات غیرحضوری پرداخت

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت در  کنفرانسو نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیاء ایران با بیان این‌که اینترنت اشیا یا IOT چندی است که در کشور فراگیر شده، گفت: «شرکت به‌پرداخت به‌عنوان شرکت اول پرداخت الکترونیک ایران و خاورمیانه به این جریان ورود کرده است.»

شهریار خلیلی، با یادآوری این‌که از دهه 80 شمسی پرداخت الکترونیک با ورود کارت‌های بانکی آغاز شده و سیر تکامل آن امروز به‌وسیله موبایل‌های هوشمند و اینترنت انجام می‌شود، افزود: «با این تفاصیل، پرداخت نقدی همچنان سهم خود را در بازار حفظ کرده و پس از آن به‌ترتیب خودپردازها و موبایل‌ها سهم مشخص خود در بازار را داشته‌اند که در این میان سهم موبایل‌ها هر روز بیشتر می‌شود.»

وی ادامه داد: «نکته‌ مهمی که در این بین وجود دارد، این است که چگونه می‌توان بین این دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرد؛ شاید باید در سال‌های آینده منتظر این باشیم که موبایل‌ها به دستگاه‌های خودپرداز و پایانه های فروش متصل شوند و تعامل و اتصال آن‌ها نیز از طریق یک پروتکل انجام شود تا به ارائه خدمات مالی بپردازند.»

وی در ادامه سخنانش به حضور و عرضه سهام شرکت به‌پرداخت ملت در بازار سرمایه اشاره کرد که از سال 1391 با اخذ مجوز از بانک مرکزی و شاپرک به‌عنوان یک شرکت پی‌اس‌پی درحال فعالیت است.»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت اضافه کرد: «شاید فعالیت این شرکت را بتوان از دو وجه بررسی کرد؛ وجه اول فعالیت بانکی است و وجه دیگر فعالیت آن در حوزه پرداخت الکترونیک است. این دو حوزه کاملا مجزا از یکدیگر هستند و بنا بر تعریف بانک مرکزی هم دو فعالیت جداگانه از هم دارند.»

وی با بیان این‌که به‌پرداخت نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت را در کنار هم اما به‌طور جداگانه ارائه می‌دهد، توضیح داد: «محصولاتی که این شرکت در حوزه پرداخت کشور دارد، پایانه های فروش این شرکت است و بیش از یک‌میلیون دستگاه از آن‌ها در کشور نصب است. این دستگاه‌ها عملکردی بهینه و کارآیی بسیار مطلوبی را بر اساس آمار شاپرک دارند. با این‌حال، ما چندان به دنبال این نیستیم که صرفا تعداد دستگاه‌های خود را افزایش دهیم، بلکه به دنبال افزایش و ارتقای کیفیت هستیم و برای تحقق این هدف زیرساختی، صدها میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. خوشبختانه هم‌اکنون کارآیی این دستگاه‌ها از همه محصولات مشابه در کشور بالاتر است.»

خلیلی در ادامه با اشاره به نرم‌افزار موبایلی سکه گفت: «اپلیکیشن سکه از نرم‌افزار همراه‌بانک ملت جدا است؛ نرم‌افزار همراه‌بانک ملت متعلق به بانک و مرتبط با حساب است، اما نرم‌افزار سکه یک فرآیند مستقل با ارائه خدمات پرداخت و مبتنی بر کارت است.

وی افزود: «یکی دیگر از محصولات ما که اغلب آن را درجایگاه‌های سوخت مشاهده کرده‌اید، کیوسک‌های پرداخت است. امروز 65 درصد از گردش مالی جایگاه‌های سوخت کشور با استفاده از کیوسک‌های پرداخت شرکت به‌پرداخت ملت در حال انجام است. همچنین ما کد دستوری مانند #1521*741* را برای کمک به حذف قبض برق و... ایجاد کرده‌ایم.»

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت با اشاره به بحث بومی‌سازی محصولات ادامه داد: «تمام محصولات ارائه‌شده از سوی ما مبتنی بر تولیدات نرم‌افزاری داخلی بوده است. چراکه به‌پرداخت در طول فعالیت 15ساله خود، از روز نخست اهداف و سیاست‌هایش را بر مبنای ملی‌بودن و اهمیت‌دادن به بومی‌سازی، دانش داخلی و اشتغال‌زایی تعیین کرده و به دنبال این بوده که نشان دهد در ایران دانش توسعه خدمات بانکی الکترونیکی وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «ما در منطقه خاورمیانه جزو پرچمداران این فعالیت هستیم و اگر روزی به شبکه‌های بین‌المللی هم متصل شویم، پتانسیل لازم چه از لحاظ زیرساخت و چه از نظر توان مهندسی ارائه خدمات فنی وجود دارد.»

خلیلی با اشاره به بهره‌مندی کشور از بضاعت فنی ایجادشده توسط این شرکت گفت: «حتی در زمان قطع اینترنت خللی در خدمات بانکی ایجاد نشد و زیرساخت‌های بانکی در خدمت مردم بود.»

خلیلی همچنین خبر داد: «به‌پرداخت راهکار جدیدی جهت افزایش وصولی قبوض برق مصرفی مشترکین شرکت توانیر اتخاذ فرموده و از طریق اتصال ابزار موبایل‌پوز ( MPOS ) به اپلیکیشن توانیر یا اپلیکیشن سکه نسبت به استعلام و پرداخت قبوض برق اقدام می نماید. یعنی اگر توانیر اپلیکشین خاصی داشته باشد که نیاز به این دستگاه دارد، ما می‌توانیم آن را ارائه دهیم، وگرنه می‌توانیم آن را به نرم‌افزار سکه وصل کنیم تا نیروهای توزیع برق استانی با مراجعه حضوری جهت استعلام و پرداخت قبوض برق مصرفی مشترکینی که موفق به پرداخت قبوض خود از طریق سایر ابزارها نشده اند، اقدام نمایند.»

ایشان اظهار داشتند این‌که هم‌اکنون این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان و با همکاری توزیع برق استان مربوطه در حال پیگیری و انجام می باشد و در گام های بعدی شرکت به پرداخت ملّت این طرح را در سراسر کشور توسعه می دهد.

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت در پایان با اعلام آمادگی برای شخصی‌سازی اپلیکشین سکه مطابق با نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، تأکید کرد: «همه بخش‌های مربوط به توسعه این نرم‌افزار در این شرکت موجود است و مشکلی بابت تغییرات در این نرم‌افزار وجود ندارد.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه