English

موج گزارش می دهد؛

راهبردارهای منطقه آزاد ارس برای افزایش درآمد ارزی

در حال حاضر یکی از راهبردهای افزایش درآمدهای ارزی با کمترین سرمایه‌گذاری جذب گردشگر خارجی است و ازآنجایی‌که منطقه آزاد ارس موقعیت استراتژیکی مناسبی برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و... دارد، مزیت‌های بالایی برای جذب گردشگران و کمک به صادرات چمدانی و... کرده است.

راهبردارهای منطقه آزاد ارس برای افزایش درآمد ارزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ارزی و غیرارزی کشورها در سال‌های گذشته جذب گردشگر بوده است که این مسئله به موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی و غیرطبیعی منطقه بستگی دارد، منطقه آزاد ارس ازجمله نقاطی است که به دلیل قرار گرفتن در نوار مرزی ظرفیت‌های بالایی برای جذب گردشگران خارجی از خود نشان داده که تا حدودی به صادراتی چمدانی نیز کمک کرده است، از سوی دیگر این منطقه هرساله در روزهای نوروز میزبان بیش از 3 میلیون ایرانی است. رئیس مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه شرکت‌هایی در این منطقه روی گردشگری ریلی تمرکز کرده‌اند و در آینده برنامه‌هایی درزمینه تورهای تجاری از طریق خطوط هوایی اجرا می‌شود، گفت: در برنامه چشم‌انداز 1404 تعداد گردشگران در ایران باید به بیش از 20 میلیون نفر برسد، در شرایطی که تعداد گردشگران هم‌اکنون نصف این هدف‌گذاری است که نقش زیرساخت اهمیت بالایی در تحقق آن دارد، زیرا گردشگران به مناطقی سفر می‌کنند که جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی داشته از نظر اقتصادی نیز سفر برای آن‌ها مناسب باشد که منطقه آزاد ارس توانسته سهم بالایی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی کسب کند، هرچند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و تقویت هتلداری هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد و باعث ارائه خدمات با کیفیت‌تر به گردشگران می‌شود.

محسن نریمان با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای توسعه پایدار در مناطق افزایش صنعت گردشگری در مناطق آزاد، است، افزود: در شرایط کنونی محدودی‌های تحریمی مبادلات اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده که بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری کمک می‌کند تا ارز به بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان وارد کشور شود، حال برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت‌ها در مناطقی که موقعیت استراتژیک مناسب و ظرفیت‌های بالقوه طبیعی دارند به رشد و شکوفایی اقتصادی کمک خواهد کرد زیرا زنجیره‌ای از اشتغال خرد و کلان را به همراه خواهد داشت.

این مقوله از آن جهت دارای اهمیت ویژه‌ای است که کشورهای مانند ترکیه و گرجستان مناطق آزاد توریستی ایجاد کرده‌اند که با وضع معافیت‌های مالیاتی توانسته‌اند زیرساخت‌های گردشگری مناسبی را با همکاری بخش خصوصی ایجاد کنند، به‌عبارت‌دیگر با حمایت‌های دولتی و جذب سرمایه‌های این مناطق توانسته‌اند به استانداردهایی از نظر تعداد  هتل‌ها، آمفی‌تئاتر، مجموعه‌های ورزشی و مراکز خرید و... دست یابند یابد.

 این مسئله از آنجا محقق شد که دولت تسهیلات مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران برای انجام پروژه قرار داد، برای نمونه کشور گرجستان به تعدادی از سرمایه‌گذاران مجوز احداث هتل‌های بالای ۱۰۰ اتاق، تأسیس مراکز سرگرمی با در اختیار قرار دادن زمین، شبکه آب ، برق و گاز رایگان فراهم کرده است. البته دولت با ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران درزمینه طراحی هتل‌ها و... مشوق‌های دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری را افزایش داده است.

اکبر افتخاری معاون فناوری و صادرات دبیرخانه سازمان مناطق آزاد در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تایید این موضوع که در بخش حمل‌ونقل ریلی پروژه‌های مختلفی در دستور کار منطقه آزاد ارس قرار دارد، گفت: درزمینه حوزه حمل‌ونقل ریلی اقدامات پروژه‌ای اتصال ریل ماکو به چشم ثریا و ادامه آن تا منطقه آزاد ارس پروژه‌ای است که می‌تواند روابط ایران با کشور همسایه را تقویت کند.

پیش از این معاون نخست‌وزیر ارمنستان در نشست کمیسیون مشترک در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه ارمنستان تنها کشور عضو اوراسیا که دارای مرز خاکی مشترک با ایران است، گفته «در دو کشور مناطق آزاد مشترک وجود دارند که باید از ظرفیت‌های گردشگری، سلامت و درمان دو مناطق آزاد استفاده شود. » در همان جلسه به ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس برای تقویت ارتباط ایران با اتحادیه اوراسیا تاکید شد.

همچنین این منطقه آزاد موقعیت استراتژیکی برای توسعه همکاری‌ها با ترکیه دارد، زیرا این کشور تجارت بالایی با کشورهای حوزه سی آی اسی دارد. از طرف دیگر ترکیه یک منطقه آزاد فعال و یک منطقه در حال تاسیس در نزدیکی بازارهای اروپایی دارد که معافیت دائم 100درصدی برای درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده و حتی مالیات ویژه مصرف ایجاد کرده است تا زمینه رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی را فراهم کند. از این رو افزایش سطح همکاری‌های توریستی و صنعتی با این منطقه کمک می‌کند تا ورود ماشین‌آلات به مناطق آزاد در شرایط تحریم تسهیل شود، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی کسب‌وکار خود را به این منطقه آزاد در ترکیه منتقل کرده‌اند.

از طرف دیگر باید توجه داشت که نخستین قطار تور گردشگری ارس در 30 تیر 98 به بعد از مشهد و تهران عازم منطقه آزاد ارس شد، برگزاری این تورها، با کمک بهترین و مجهزترین واگن‌های به صورت چارتر برای گردشگران بسته‌های جذابی برای گردشگران علاقه‌مند به حضور در منطقه آزاد ارس بود که کمک می‌کند گردشگران خارجی در نقاط مختلف کشور از مبدا ارس بازدید کنند، در همین راستا رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، درزمینهٔ جذب گردشگران خارجی نیز گفته است« اولویت کنونی سازمان منطقه آزاد ارس برگزاری تورها و جذب گردشگر از کشورهای عراق و چین است به همین دلیل با آژانس‌های معتبر پایتخت که درزمینهٔ ورود گردشگر خارجی فعالیت می‌کنند، رایزنی کرده‌ایم تا ارس را به فهرست مقصدهای نهایی خود اضافه کنند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه