English

سامانه سنا سامانه‌ ای برای نظارت بر فعالیت‌ های ارزی/ مزایای سامانه سنا چیست؟

سامانه سنا، درگاهی است که صرافی ها می بایست معاملات روزانه ارزی شان را در آن ثبت نمایند.

سامانه سنا سامانه‌ ای برای نظارت بر فعالیت‌ های ارزی/ مزایای سامانه سنا چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، سامانه نظارت ارزی (سنا) سامانه درگاهی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی و در راستای متشکل نمودن بازار ارز کشور و ساماندهی معاملات ارز در شبکه صرافی‌ های مجاز و به عنوان سامانه نظارت بر ارز و مبادلات ارزی از سال 90 راه‌ اندازی شده است و صرافی ها موظف اند معاملات روزانه ارزی شان را در آن ثبت کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی به موجب مقرراتی همه صرافی‌ ها را ملزم به ارائه اطلاعات نرخ‌ های خرید و فروش ارز در سامانه نظارت ارزی (سنا) کرد و بدین طرق صرافان موظف شدند. تمامی معاملات ارزی‌ شان را در سامانه سنا یا سامانه نظارت ارز ثبت کنند و چنانچه تخلفی از آنها سر بزند یا بخواهند از ثبت معاملاتشان امتناع کنند با برخورد بانک مرکزی مواجه می‌ شوند.

همه صرافی‌ های مجاز باید نرخ خرید و فروش ارزهای خود را در ساعات مشخص شده و به طور آنلاین در سایت سنا ثبت کنند و این پایگاه میانگین وزنی نرخ خرید و فروش همه اسعار مورد معامله را محاسبه و نمایش می‌ دهد.

این سایت تمام نرخ‌ های صرافی‌ ها را جمع‌ آوری کرده و پس از محاسبه میانگین موزون، نرخ ارز را نمایش می‌ دهد و بنابراین از صحت بالایی برخوردار است و می‌ توان جهت خرید و فروش ارز به آن استناد کرد.

میانگین موزون سنا

این سامانه که در آدرس اینترنتی (https://www.sanarate.ir/) در دسترس است نرخ‌ های ارز را روزانه بر اساس هر ساعت نمایش می‌ دهد.

*مزایای سامانه سنا

بخش‌ های مختلف این نرم‌ افزار را خرید و فروش ایـنـترنتی ارز،‌ امکان گرفتن قیمت تمام‌ شده، حسابداری، خزانه‌ داری، دسترسی آنلاین به حساب بانکی تشکیل می‌ دهند.

به واسطه تمام بخش‌ های سامانه نظارت ارز، صرافی می‌ تواند علاوه بر گرفتن قیمت تمام‌ شده و تعریف سود و زیان معامله‌ هایش، با اتصال به بانکی که در آنجا صاحب‌ حساب هستند عملیات برداشت و واریز وجه را نیز انجام دهند.

* سفارش اینترنتی ارز

خرید و فروش اینترنتی ارز یکی از جذاب‌ ترین بخش‌ های این سامانه است و یکی از شلوغ‌ ترین و پرمراجعه‌ترین قسمت‌ ها نیز شاید همین بخش باشد، چرا که همیشه مسافرانی وجود دارند که برای خرید ارز پا به صرافی می‌ گذارند.

در این روش، مشتری یکی دو روز پیش از سفر می‌ تواند درخواستش را ارایه دهد و اطلاعات شخصی را که نرم‌ افزار از او خواسته از قبیل مقدار ارز مورد نیازش وارد کند. سامانه هم آن‌ را به‌ عنوان یک درخواست به بانک مرکزی اعلام می‌ کند و بانک مرکزی بعد از بررسی درخواست‌ ها و همچنین طی کردن فرآیند راستی‌ آزمایی با سازمان ثبت احوال، از طریق کد رهگیری که سیستم به مشتری داده به او گفته می‌ شود که از کدام صرافی می‌ تواند ارز خود را تحویل بگیرد.

از طرف دیگر به صرافی هم اعلام می‌ شود که ارایه ارز به این فرد بلامانع است. در این مرحله هم مشتری با در دست داشتن مدارک فیزیکی‌ اش با مراجعه به همان صرافی می‌ تواند مبلغ را یا به حساب صراف بریزد یا آن که از طریق کارت‌ های بانکی به حسابش منتقل کند.

اینکه چرا با وجود سفارش اینترنتی ارز، مشتری بار دیگر باید به صرافی مراجعه کند، به این دلیل است که اطلاعات ارایه شده توسط مشتری باید برابر اصل شود. از طرف دیگر وقتی فرد اینترنتی ارز خود را سفارش می‌ دهد می‌ توان فرآیند راستی‌ آزمایی را با دقت بیشتری انجام داد.

حتی از این طریق می‌ توان خرید و فروش‌ ها را هدایت شده به مسیر صرافی‌ ها فرستاد به شکلی که یک صرافی پر کار و صرافی دیگر بیکار نباشد.

* محفوظ ماندن اطلاعات در بانک مرکزی

برخی از مشتریان در مواجهه با این سامانه و الزامی که برای وارد کردن اطلاعات شخصی‌ شان به‌ وجود آمده اطلاعات‌ شان را ارایه نمی‌ دهند. این افراد از به خطر افتادن امنیت اطلاعاتشان واهمه دارند و بسیاری از آن ها با مطرح شدن این مساله از خرید ارز منصرف می‌ شوند و ترجیح می‌ دهند به جای خرید ارز دولتی و معامله با صراف از بازار سیاه، ارز مایحتاج‌ شان را تهیه کنند.

بنابر قوانین و مقررات موجود، مبدا و مقصد خرید و فروش ارز یعنی فروشنده و خریدار باید در دستور العمل‌ های پولشویی مشخص باشد و براساس همین مقررات این نر‌م‌ افزار تهیه شده و بنابراین هم باید خریدار و فروشنده اطلاعاتشان را وارد سیستم کنند.

گفتنی است یک قسمت از سامانه نظارت ارز به بانک مرکزی و قسمت دیگر آن نیز به صرافی‌ ها متصل است و بانک‌ ها هم هیچ دخالتی در آن ندارند. 

صرافی‌ های بانک‌ های عامل هم مانند صرافی‌ های شخصی موظف‌ اند تمام تراکنش‌ هایشان را وارد سامانه سنا کنند و بانک مرکزی در این سامانه تمام تراکنش‌ های روزانه صرافی‌ ها را به‌صورت لحظه‌ ای رصد می‌ کند.

سامانه سنا2

به این ترتیب از طریق این سامانه روند فعالیت‌ های ارز به صورت کامل شفاف سازی می‌ شوند و با صرافی‌ هایی که از ثبت معاملات ارزی خود در سامانه سنا خودداری کنند به صورت قانونی برخورد صورت می‌ گیرد به این خاطر بازرسان بانک مرکزی موضوع ثبت مبادلات در سامانه سنا را به صورت جدی پیگیری می‌ کنند و به صرافی‌ هایی که اطلاعات مربوطه را در سیستم سامانه یاد شده درج نکنند در مرحله اول تذکر جدی داده و در مرحله دوم نیز صرافی‌، تعطیل و مجوز آن به افراد متقاضی جدید واگذار می‌ شود.

* متقاضیان ارز اربعین در سامانه سنا ثبت‌ نام کنند

به گزارش موج، بنا بر اعلام بانک مرکزی، در راستای تسهیل شرایط سفر زائران گرامی عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی و با توجه به هماهنگی‌های به‌ عمل آمده با بانک‌ های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌ های مجاز، زائران محترم در صورت نیاز می‌ توانند قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید حداکثر مبلغ 100 یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌ های منتخب و صرافی‌ های مجاز به‌ منظور پوشش برخی از هزینه‌ های این سفر معنوی اقدام کنند.

6 بانکی که از طرف بانک مرکزی برای تامین ارز زائران اربعین مشخص شده اند و همچنین صرافی‌ های مجاز، این ارز را بسته به انتخاب مشتری به میزان 100 دلار یا 100 یورو در اختیار متقاضیان قرار می‌ دهند.

زائران برای دریافت این ارز که تقریبا با نرخ آزاد خرید و فروش می‌ شود باید در سامانه سنای مرکزی ثبت نام و از طریق بانک‌ های عامل و صرافی‌ های مجاز آن را دریافت کنند.

گفتنی است؛ کـــاربران در صورت بروز مشکل یا اختـــــلال در دسترسی به سامانه ســـــنا  می توانند با مرکز پشتیبانی به شماره 3100 2766 021 تماس حاصل نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مسعود

    ببخشیدها. یعنی گند بزنن به این اطلاع رسانی تون. هر سایت ایرانی میرم آدرس سایت نیما رو پیدا کنم خبر گذاشتن ولی لینک سامانه نیست. لینکی هم باشه به خود سایتون وصله.

    • ناشناس

      حتما برو چشم پزشکی، تو کوری نمی بینی مشکل سایت ها چیه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه