English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

فرجه به برنج‌کاران خوزستان به دلیل خسارت سیل

برنج‌کاری در استان خوزستان سه برابر سال گذشته شد، در حالی که کاشت این محصول تنها در دو استان گیلان و مازندران مجاز است. معاون وزیر جهاد کشاورزی آسیب ناشی از برنج‌کاری در استان‌های کم بارش را جبران ناپذیر خواند و تاکید کرد امسال به دلیل خسارت سیل به کاشت برنج خوزستان فرجه داده شد.

فرجه به برنج‌کاران خوزستان به دلیل خسارت سیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، کمبود آب در ایران در سال های اخیر به‌شدت مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است، چراکه در حال حاضر بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که این موضوع در نتیجه کشاورزی سنتی و تجهیزات و شبکه آبیاری فرسوده است که بخشی از آب کشور هدر می رود، از طرف دیگر کشاورزی غیراصولی نیز به این مقوله دامن زده است، به طوری که عباس زارع معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در هفتمین گردهمایی کشت محصولات زراعی با اشاره به این مقوله گفت: «تعدادی از کشاورزان هنوز معتقدند که شالی برنج باید غرقابی باشد، در صورتی که اصول علمی برنج‌کاری این را نمی‌گوید و باید به کشاورزان در استان های مختلف آموزش داد، امروز اگر این مقوله جدی گرفته نشود در آینده آسیب های جدی را به وجود می آورد. هرچند امسال گفته می شود که در استان خوزستان به دلیل سیل، کشاورزان خسارت زیادی دیده‌اند، از این رو با توجه به اینکه آب کافی نیز در نتیجه بارش های باران در این استان وجود داشته است نسبت به برنج‌کاری کشاورزان این استان امسال فرجه داده می‌شود، اما نباید این‌گونه باشد و ادامه این روند حتی در استان‌های مانند گیلان و ... نیز آسیب‌های  زیادی به همراه دارد.»

پیش از این امید شکوفا رییس مرکز تحقیقات فضایی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها استان های گیلان و مازندران مجاز به کشت برنج هستند، اما در استان فارس، اصفهان و خوزستان به کشت غیرمجاز برنج  اقدام می‌کنند،گفت:«  تنها برای 25 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در استان فارس نزدیک به 2.5 برابر ذخیره سد کرج آب مصرف می‌شود که مسئولان باید با استفاده از این داده‌ها در جلوگیری از مصرف بی رویه آب اقدام کنند. همچنین با توجه به بحران آب در استان اصفهان کشت برنج وضعیت آب را وخیم می‌کند که باید مسئولان مربوطه از این داده‌ها برای جلوگیری از بحرانی شدن مصرف آب در این مناطق استفاده کنند.»

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امسال برای استان خوزستان سال خاصی بود، گفت: در سال زراعی گذشته در 50 سال گذشته استان خوزستان چنین بارندگی را تجربه نکرده بود و مخازن سدها پر شده بود که باید از این آب استفاده می‌شد. از طرف دیگر خسارت فراوانی به کشاورزان این استان وارد شد که 4 میلیارد و 700 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی بود که مرهمی بر این خسارت‌های وارده بود.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه در سال 98 نزدیک به 190 هزار هکتار زمین در استان خوزستان زیر کشت برنج رفت، گفت: پیش‌بینی ما این است که 500 هزار تن برنج در استان خوزستان تولید شود و اگر می‌خواستیم همین برنج را وارد کنیم باید 250 هزار دلار ارز صرف می‌کردیم و اگر همین میزان تولید را با قیمت 10 هزار تومان برای هر کیلو محاسبه کنیم درامد این بخش 5 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

او با اشاره به اینکه 2هزار خانوار از طریق درآمد برنج در خوزستان امرارمعاش می‌کنند تصریح کرد: از این 190 هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در استان خوزستان 135 هزار هکتار از مناطقی بوده که زیر سیل فرورفته بود.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه تولید برنج در سال 98 نسبت به سال زراعی 97 سه برابر شده است، تصریح کرد: این افزایش سه برابری کشت برنج در استان خوزستان قابل قبول نیست، اما با توجه به افزایش بارندگی‌ها و خسارت‌های ناشی از سیل این موضوع قابل توجیه است.

او با تاکید بر اینکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای تولید برنج در استان‌ها پیچید، گفت: در استان‌های قابل کشت برنج باید به نسبت وضعیت اقلیمی هر سال باید درباره کشت برنج تصمیم‌گیری کرد، بنابراین اینکه گفته می‌شود شلتوک یک کشت پرمصرف است که 25 هزار مترمکعب برای هر هکتار آب مصرف می‌کند، اما متناسب با شرایط اقلیمی این مصرف تغییر می‌کند و از طرف دیگر نزدیک به 45 درصد از گندم استان خوزستان به صورت خشکه کاری کشت شده بود و با توجه به اینکه قطعی آب در استان به صورت دو روزه و سه روزه انجام می شود و مانند گذشته دیگر نیست و معتقدیم قرار نیست تا زمان برداشت برنج پای آن آب باشد.

بر اساس این گزارش استان های که کم بارش هستند یا با محدودیت منابع آب سطحی و زیر زمینی مواجه هستند مجاز به کشت برنج نیستند، چراکه در سال های گذشته شاهد برنج‌کاری در استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان بوده‌ایم و بارها به کشاورزان این منطقه هشدار داده شده است، اما امهال مسئولان استانی زمینه ادامه کشت برنج در این استان‌ها را فراهم کرده، به طوری که در سال زراعی 97-98 در استان خوزستان کشت برنج سه برابر افزایش یافته است که مسئولان چشم پوشی درباره این اقدام کشاورزان را به دلیل جبران خسارت های ناشی از سیل این منطقه عنوان کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه