English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

صادرات فولاد از شرق کشور به آفریقا و کشورهای عربی

در سال گذشته قیمت الکترودگرافیتی به عنوان یکی از مواد اولیه فولاد ده برابر گران شده بود، اما در حال حاضر قیمت این محصول کاهش یافته و مشکلات صادرات فولاد نیز که در یک مقطع ایجاد شده بود برطرف شده و در حال حاضر صادرات فولاد منطقه خراسان به کشورهای آفریقایی و عربی انجام می شود .

صادرات فولاد از شرق کشور به آفریقا و کشورهای عربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مقوله های دستیابی به اهداف چشم انداز تولید 50 میلیون تن فولاد در کشور، برنامه ریزی تولید و توسعه آن بر مبنای چالش های موجود و افق های آینده است، بر این مبنا در بازدید خبرنگاران از مجتمع فولاد خراسان به زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی پرداخته شد. محمود قرائی رئیس برنامه ریزی تولید در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره موانع پیش روی تولید و صادرات صنعت فولاد گفت: در سال گذشته قیمت الکترودگرافیتی به عنوان یکی از مواد اولیه فولاد ده برابر گران شده بود که ناشی از عدم عرضه این محصول در بازار جهانی بود، اما در حال حاضر قیمت این محصول کاهش یافته است و مشکلات صادرات فولاد نیز که در یک مقطع ایجاد شده بود برطرف شده  که در حال حاضر صادرات فولاد منطقه خراسان به کشورهای آفریقایی و عربی انجام می شود و در هدفگذاری سال جدید نیز از برنامه 500 هزار تن  صادرات سالانه، تحقق 70 درصد آن را در دستور کار قرار داده ایم.

افزایش 220 واگن باری در شرق کشور

بهروز اسماعیلی معاون برنامه ریزی و فناوری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مقوله های مهم در صنعت فولاد است، افزود: در سال جدید افزایش 200 واگن قطار باری برای منطقه شرق کشور اضافه شده است که می تواند در کاهش هزینه های جابجایی مواد اولیه فولاد در منطقه خراسان موثر باشد.

او با تاکید بر اینکه در پایان سال تحصیلی آزمونی برای جذب 220 نیروی جدید در بخش فولاد خراسان برگزار شد تا جایگزین نیروهای بازنشسته سال جاری شوند، افزود: در حال حاضر فرایند جذب این 220 نفر در حال انجام است.

همچنین سید حسین احمدی با بیان اینکه صنعت فولاد در شرق کشور در منطقه ای انجام شده که قابلیت کشاورزی نداشته است، گفت: فولاد یکی از محورهای اصلی تحریم است، اما در همین پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت سال گذشته 120 درصد صادرات فولاد از خراسان انجام شده است، از طرف دیگر همواره این چالش وجود داشته که اگر منابع ارزی در فضای تحریم قرار بگیرد خروج منابع بسیار سخت است.

او با بیان این‌که دولت در سال های گذشته کارخانه های انرژی بر را توسعه داده است، افزود: پیش از این بخشی از انرژی ایران در مناطق مشترک توسط همسایه ها برداشت می شد، اما امروز با ایجاد صنایع انرژی بر همچون فولاد و پتروشیمی این انرژی در داخل مصرف شود و با ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد منطقه ای و کشور موثر باشد.

احمدی با اشاره به اینکه در استان اصفهان آب و معدن نیست و در خوزستان آب هست و معدن نیست، اظهار کرد: در استان خراسان علاوه بر معدن، سد آبی و  نیروگاه وجود دارد که نشان دهنده برنامه ریزی استراتژیک است که در سال های گذشته انجام شده است تا امکان توسعه این صنعت از معدن تا مصرف وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه برای عبور از بحران تحریم، مشارکت با سایر شرکت های زنجیره فولاد در دستور کار قرار دارد، گفت: انجام تامین مالی بخشی از پروژه های زنجیره فولاد انجام شود.

احمدی با بیان اینکه تامین مالی یکی از گلوگاه های اجرای پروژه های معادن سنگ آهن است، گفت: امروز برخی تجهیزات همچون نوار نقاله به دلیل اینکه تقاضای بالای در کشور ندارد، از این رو بومی سازی انجام نشده و چالش های در این بخش وجود دارد، با این حال فرایند افزایش تولید فولاد در پنج ماهه نخست سال 98 انجام داده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از مشکلاتی که امروز در زنجیره فولاد وجود دارد این است که معدنکاران می گویند ما به صادرات سنگ آهن نیاز داریم تا بتوانیم منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه در گردش معادن را تامین کنیم، از سوی دیگر فولادسازان همچون ذوب آهن اصفهان و خراسان معتقدند که کمبود مواد اولیه باعث خالی مانده ظرفیت تولید شده است که به نظر می رسد این چالش در نتیجه ضعف سیاست گذاری های کلان است و باید صادرات سنگ آهن بعد از تامین نیاز داخلی همچنان ادامه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه