English

جلیل اسلامی؛

تلاش امارات و آمریکا برای تصویب قطعنامه در آیمو علیه ایران شکست خورد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در اجلاس اخیر شورای آیمو هیأت نمایندگی ایران با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی های فشرده با نمایندگان دولت های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه ای شد که از سوی ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا در نهایت به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

تلاش امارات و آمریکا برای تصویب قطعنامه در آیمو علیه ایران شکست خورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج،  مراسم روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد با حضور مقامات کشوری و لشکری صبح امروز در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای این مراسم پیام دبیرکل ایمو را قرائت کرد و در آن ضمن تبریک روز جهانی دریانوردی بر تلاش دریانوردی در صنایع دریایی و دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: ما مطمئن هستیم با تکیه بر ظرفیت های داخلی قادر به پشت سر گذاشتن توطئه دشمن هستیم، در همین راستا سازمان بنادر با تعامل با شرکت های بین المللی، ارگان های دولتی و...اقدام به صدور گواهی نامه های ملی، خدمات فنی مهندسی، استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و حضور در محافل بین المللی تلاش کرده بر تاثیر تحریم ها علیه ایران بکاهد.

جلیل اسلامی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با عضویت در 30 کنوانسیون بین المللی همواره بر حفظ استانداردهای فنی و دریانوردی تلاش کرده و از نظر فنی در لیست سفید سازمان جهانی دریانوردی است، افزود:  سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از  پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال و به عنوان یکی از قدیمی ترین اعضائ سازمان بین المللی دریانوردی، با عضویت در بیش از 30 کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته و ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید  نقشه های بروز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری دریایی به کشتی های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین نموده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه نمود. 

او افزود: امروزه کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه های دریانوردان به عنوان یکی از کشورهای پیش رو در جهان مطرح بوده و در لیست سفید سازمان بین المللی دریانوردی قرارداشته و کشتی های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است.    در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیارها و سرفصل های آموزشی بین المللی آمده در کنوانسیون (STCW)، و در تطابق با شعار همایش امروز "ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی ، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم. در این راستا، سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و بروز نگه داشتن 120 دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفت کش  در مرحله اول، تعداد 50 نفر از فارغ التحصیلان غیر بورسیه ای رشته علوم دریایی دانشگاه ها را به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی های تحت مالکیت این شرکت معرفی کند.

 اسلامی با بیان اینکه در حوزه تعاملات با نهادهای بین المللی دریایی باید اشاره نمایم که سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین المللی برعهد دارد، گفت: در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیتدار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت های عضو بوده است. این نقش آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس های فنی و تخصصی کمیته ها و شورا و دیگری همکاری های فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و سمینارها تبلور می یابد. 

 او تصریح کرد: در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار گردید، هیأت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی های فشرده با نمایندگان دولت های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد. 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در رابطه با شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آن ها، اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده ، اما علیرغم تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده، توفیق این طرحها به دلایل متعدد با فراز و فرود هایی مواجه بوده است. با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان  برنامه ها وطرح های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی بوده و در این مسیر امادگی ایفای مسولیت های خود را داشته و دارد. که تهیه برنامه ارتقا وجایگزینی شناورهای سنتی با همکاری دستگاه های ذی ربط واز طریق  کمیسیون اقتصادی هیأت وزیران از جمله آن ها محسوب می شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه