English

موج گزارش می دهد؛

قطعات «های تک»، چشم انداز بومی‌سازی شرکت ذوب‌آهن

ذوب آهن اصفهان با چند دهه فعالیت در عرصه بومی سازی تجهیزات صنعت فولاد در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل چشم انداز بومی سازی قطعات و تجهیزات «های تک» را ترسیم کرده است، از این رو در گام نخست همکاری خود را با شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار داده است.

قطعات «های تک»، چشم انداز بومی‌سازی شرکت ذوب‌آهن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند روز اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایدرو نمایشگاهی با عنوان فرصت های ساخت داخل و رونق تولید برگزار کردند تا شرکت ها بتوانند در زمینه داخلی سازی 2 هزار کالای وارداتی اقدام کنند، یکی از بخش هایی که حضور جدی در این نمایشگاه داشتند فعالان عرصه فولاد بودند. مجید مرادیان روابط عمومی شرکت ذوب آهن در این رابطه با اعلام اینکه شرکت ذوب آهن نزدیک به 27 سال است که در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات فولاد فعالیتی پیوسته داشته و همواره این شرکت در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و ... مبتنی بر رسالت خود مشارکتی جدی داشته است، سیاست های این دوره را نیز حرکت در مسیر رونق تولید و کمک به خودکفایی در صنعت فولاد عنوان کرد.

کارشناس فنی و امور برنامه ریزی شرکت ذوب آهن اصفهان در تشریح فعالیت های این شرکت در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد در این دوره گفت: ذوب آهن اصفهان در زمینه بومی سازی قطعات مورد نیاز خودش از سال ها پیش با شرکت های داخلی همکاری داشته، به طوری که محصولاتی مانند ایستگاه‌های ریختگری، ساخت درهای فلکسیبل واحد باتری سه کک سازی، تولید  پاتیل های سرباره بخش فولادسازی، تولید آمبرزورهای مسی کوره شماره یک، پاتیل های سرباره، تولید چرخ های فولادبر، طراحی تجهیزات ریختگری، ساخت قالبت ریختگری، ساخت درام جرثقیل های مذاب بر و... در این سال ها بومی سازی شده اند.

روح الله کیانی با بیان اینکه بومی سازی در شرکت ذوب آهن نقش موثری در تقویت صنعت فولاد کشور داشته است، افزود: به طور کلی بومی سازی نقش مهمی در اشتغال و جلوگیری از خروج ارز در کشور داشته است.

او با بیان اینکه بخشی از تجهیزات بومی سازی شده نیازهای داخلی را کامل برطرف کرده استفاده تصریح کرد: برای نمونه ساخت قلتک های که در حوزه نورد بکار می رود، یا قطعات ریختگری سهم بالایی در جلوگیری از خروج ارز داشته است.

کارشناس فنی و امور برنامه ریزی شرکت ذوب آهن اصفهان با نگاهی به تجهیزات و قطعاتی که در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل در دستور بومی سازی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر ساخت درهای اچ ای آر پاتیل های فولادسازی، فرم های سه جدار برای تامین هوای دم کوره بلند، تجهیزات نسوز کشویی های پاتیل های فولاد، تجهیزات گیربوکسی و ...در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل مورد تاکید قرار دارد.

کیانی با بیان اینکه در این نمایشگاه نیازهای داخلی شرکت ذوب آهن را مورد تاکید قرار داده است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان می توانند همکاری خوبی در این بخش داشته باشند، از طرف دیگر شرکت ذوب آهن دارای قطعات و تجهیزات سنگین و همچنین آزمایشگاه های پیشرفته ای است که می تواند در راستای تحقق این اهداف با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته باشد. البته تمایل دو جانبه ای برای همکاری بین شرکت های دانش بنیان و ذوب آهن وجود دارد.

کارشناس فنی و امور برنامه ریزی شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه بومی سازی در صنعت فولاد مانع از خروج میزان قابل توجهی ارز می شود، تصریح کرد: بومی سازی ایستگاه های ریختگری و پاتیل های فولاد، تجهیزات جرثقیل های سنگین تاکنون سهم قابل توجهی ارز در صنعت ارز وارداتی را به خود اختصاص داده بودند که با همکاری شرکت های دانش بنیان زمینه ساخت داخلی آن ها وجود دارد.

او در زمینه قطعات و تجهیزاتی که در تولید فولاد حساسیت بالایی دارند، تصریح کرد: ساخت محصولاتی مانند سیم بکسل جرثقیل های ذوب، نوار نقاله ها برای فعالیت در دمای بالا که به نوعی نیازمند دانش بالایی هستند و تاکنون در داخل تاکنون بومی سازی نشده اند اگر امکان تولید داخل آن ها فراهم شود، به طور قطع در ارتقای صنعت فولاد کشور نقش موثری ایفا خواهند کرد.

بر اساس این گزارش شرکت ذوب آهن اصفهان که با روش کوره بلند به تولید فولاد می پردازد، به دنبال توسعه این روش فولادسازی در کشور است، چراکه هرچقدر تولید به سمت روش های پایدار حرکت کند و کمترین وابستگی به انرژی وجود داشته باشد امکان رقابت پذیری و مقاوم سازی در شرایط تحریمی بیشتر می شود. در حال حاضر این شرکت نیز از نظر مواد اولیه هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد و در چشم انداز بلند مدت شرکت علاوه بر اینکه به دنبال توسعه سبد کالایی محصول است، قصد دارد با بومی سازی تمام قطعات و تجهیزات به کار رفته در فولادسازی به روش کوره بلند به حداکثر بهره‌وری برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه