English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ طرحی که جایگزین طرح رونق تولید شد

در سال 98 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش تولید در نظر گرفته شده که نزدیک به 50 درصد آن در قالب سرمایه در گردش، 20 درصد در قالب تکمیل طرح های نیمه‌تمام و 30 درصد نیز در قالب طرح نوسازی پس از ارزیابی پرونده متقاضیان در ستادهای استانی رفع موانع تولید، تخصیص داده خواهد شد.

3 طرحی که جایگزین طرح رونق تولید شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک سال اخیر با کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه های تولید و تامین تجهیزات بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی مواجه شدند و همین مساله باعث شد برخی از واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شوند، زیرا از یک‌سو تقاضا برای محصولات در کشور کاهش یافت و از سوی دیگر سرمایه در گردش این واحدها برای فعال نگهداشتن چرخه تولید کافی نبود. حال با وجود اینکه دولت در تامین منابع درآمدی ناشی از نفت با چالش مواجه شده و از سوی دیگر چرخه مالی بانک‌ها نیز سرمایه در گردش بالایی ندارد قرار شده واحدهای تولیدی از تسهیلات ویژه‌ای بهره‌مند شوند، حتی در مذاکراتی که بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد قرار بود سهم تسهیلات بخش تولید افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی معوقاتی به بانک های عامل از تسهیلات قبلی خود داشته اند، از این رو در جلساتی بانک ها و ستادهای استانی بخشی از مشکلات این واحدها برای تسهیل دریافت تسهیلات انجام شده است، گفت: به طور قطع در حال حاضر واحدهای تولیدی مشکلات زیادی برای تامین منابع مالی دارند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به تنهایی نمی‌تواند مشکل این واحدها را حل کند هرچند در مذاکراتی با بانک‌های عامل و همچنین بررسی مشکلات در ستاد رفع موانع تولید باعث شد تا حدودی موانع نیز برداشته شوند.

محسن صالحی نیا با بیان اینکه در شرایط کنونی با محدودیت های مواجه هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال کاهش این محدودیت ها است، اظهار کرد: در شرایط کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک با تسهیل تامین زیرساخت‌ها برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که در بخش‌های مختلف آب، برق و... تعریف می‌شود به دنبال کمک به واحدهای تولیدی برای کاهش قیمت تمام شده تولید است.

او با تاکید بر اینکه طرح رونق تولید که سال‌ها پیش انجام می‌شد در قالب سه بخش ادامه یافته است، افزود: در حال حاضر اعتباراتی در بودجه 98 پیش‌بینی‌شده که شامل سه بخش تسهیلات سرمایه در گردش ، تسهیلات بخش نوسازی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است.

صالحی نیا با تاکید بر اینکه تمام طرح‌های که در قالب تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، نوسازی و یا افزایش سرمایه در گردش انجام می‌شوند، همان رسالت طرح رونق تولید را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر منابع اعتباری این سه بخش 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در استان های مختلف باید انجام شود.

او درباره جزئیات منابع اعتباری بخش تولید در سال 98 گفت: از مجموع 20 هزار میلیارد تومان نزدیک به 50 درصد آن در قالب سرمایه در گردش، 20 درصد در قالب تکمیل طرح های نیمه‌تمام و 30 درصد نیز در قالب طرح نوسازی پس از ارزیابی پرونده متقاضیان در ستادهای رفع موانع تولید استانی، تخصیص داده خواهد شد.

3 اولویت برای فعالسازی تولید در سال 98

در حال حاضر مشکلات بخش تولید تنها در نتیجه کاهش ارزش پولی و سرمایه در گردش نیست و بخشی از این واحدهای تولید به دلیل تحریم ها محدودیت ورود به بازارهای خارجی پیدا کرده اند یا به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز هزینه تولید آن‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل رقابت پذیری خود را از دست داده اند. همچنین واحدهای تولیدی هستند که در مسیر توسعه فاز تولیدی بودند و محدودیت‌های تحریمی در اجرای پروژه و روند تکمیل آن مشکلاتی را ایجاد کرده است و این خواب سرمایه به نوعی صرفه اقتصادی پروژه را کاهش داده است، چراکه هرچقدر زمان ورود پروژه به چرخه تولید بیشتر شود بازگشت سرمایه نیز با تأخیر انجام می‌شود و این یک امتیاز منفی برای هدایت نقدینگی های عمومی به بخش های مولد است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به اینکه در حال حاضر نخستین اقدام در بخش تولید حفظ ظرفیت واحدها کنونی است، گفت: در سال 98 سه گام برای فعال‌سازی تولید باید اجرا شود که مهم‌ترین آن تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است تا بتوانند ظرفیت خود را حفظ کنند، همچنین واحدهای تولیدی که ظرفیت  آن‌ها کاهش یافته باید به ظرفیت قبلی خود برگردند و در نهایت گروه سوم واحدهایی هستند مشکل تامین مواد اولیه و تجهیزات دارند که با کمک به این واحدها زمینه راه‌اندازی و ورود به چرخه تولید آن‌ها را باید فراهم کرد.

محمدرضا فیاض بخش با تاکید بر اینکه تا زمانی که شرایط داخلی و بین‌المللی این‌گونه است باید سیاست‌های ارزی مناسبی در جهت حمایت از تولید اتخاذ شود، تصریح کرد: در حال حاضر تامین دلار 4200 تومانی و نیمایی برای تولیدکنندگان کشور به‌سختی انجام می‌شود، البته باید توجه داشت که مشکلات ناشی از نرخ ارز محدود به یک دوره زمانی نیست و تبعات سیاست‌گذاری‌های مختلف ارزی از سال گذشته روی بخش تولید تاثیر گذاشته است.

به گزارش موج، دولت به دنبال ارائه 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سه بخش سرمایه در گردش، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و نوسازی واحدهای تولیدی است که طبق برنامه ششم توسعه دولت تنها باید سالانه بیش از 5 هزار واحد صنعتی را نوسازی کند همچنین در زمینه پروژه‌های نیمه‌تمام نیز در حال حاضر بیش از چند هزار پروژه بالای 60 درصد تکمیل‌شده‌اند و در زمینه تامین تجهیزات و سرمایه در گردش مشکل دارند، حال باید دید در سال جاری که دولت منابع درآمدی بخش نفت را تا حدودی از دست داده است می‌تواند  با کمک بانک‌ها به کمک واحدهای تولید برود یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه