English

شافعی در، مراسم روز صنعت و معدن؛

صنعتگران پول نمی خواهند زدوبندها را از جلوی پایشان بردارید

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بسیاری از صنعتگران پول نمی‌خواهند، بلکه زد و بندها و سورپرایز های هر روزه را از جلوی پایشان بردارید.

صنعتگران پول نمی خواهند زدوبندها را از جلوی پایشان بردارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم روز صنعت و معدن گفت: دولت و مجلس اگر به بخش خصوصی ماموریت دهند راهبرد توسعه صنعتی را تدوین کند با هزینه خود این کار را انجام خواهیم داد، اما به شرط اینکه پس از تدوین در کتابخانه‌ها خاک نخورد.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه مطابق آمارهای رسمی، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی در سال 93 به قیمت ثابت از ۱۴.۴ درصد به ۱۲.۱ درصد  در سال 97 رسیده که کاهش معناداری است تاکید کرد:نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در ماشین آلات در سال ۹۷ منفی ۶.۹ درصد بوده که نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بسیار کم شده است.
او با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی بی ثباتی و پیش بینی پذیر نبودن آینده، نبود نظارت در اجرای قوانین است، تصریح کرد: بالاتر از مسائلی همچون حمایت از صنعتگران و کمبود نقدینگی ها، باید محیط کسب و کار را برای فعالیت های اقتصادی آماده کرد. همچنین بسیاری از صنعتگران پول نمی‌خواهند، بلکه زد و بندها و سورپرایز های هر روزه را از جلوی پایشان بردارید.
رئیس اتاق ایران گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال حذف قوانین مزاحم است، اما ۱۰ برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی ما وجود دارد.بزرگترین مشکل واحدهای صنعتی، بی ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه است به طوری که تولیدکنندگان و صنعتگران برای فردای خود خواب راحتی ندارند. همچنین دشواری‌های تامین مالی مساله بزرگی است و هزینه‌هایی که به بخش های مولد در یک سال اخیر وارد شده ریسک فعالیت های این بخش ها را بالا برده و به همین دلیل بانک ها تمایلی به اعطای وام به این بخش ها ندارند.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مطابق آمارهای رسمی، سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی از ۳۱.۶ درصد در سال ۹۰، امروز به ۲۷ درصد رسیده گفت: به همین دلیل باید بازنگری اساسی در سیاست های صنعتی کشور انجام شود.
وی تصریح کرد: مسیری که تاکنون طی کرده ایم در حد توسعه صنعتی کشور نبوده، بر این اساس باید اصلاح مسیر انجام شود و یکی از راههای اصلاح مسیر، تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اجرای آن است.امروز سیستم انگیزشی و پاداش دهی کشور برای کارهای غیر مولد، دلالی و واسطه گری است و تا زمانی که این سیستم به سمت تولید حرکت نکند، بی فایده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه