English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اشتغالزایی مناطق آزاد مکمل پازل اقتصاد ملی

کارشناسان معتقدند در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی از نرخ بیکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دارد، اما براساس ارزیابی ها، میانگین بیکاری در این مناطق کمتر از کل کشور است.

اشتغالزایی مناطق آزاد مکمل پازل اقتصاد ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، توسعه حمل و نقل ترکیبی و اتصال آن به مناطق آزاد در سال های اخیر، علاوه بر افزایش فعالیت های سرمایه گذاری زمینه رشد تجارت و میزان اشتغال زایی را نیز فراهم کرده است، چراکه در کنار تاسیس شرکت های تولیدی و تجاری، شرکت های خدماتی نیز شکل می گیرند و به جریان اشتغال زایی در کشور کمک می کنند.

درواقع امروزه نیروی ارزان و ماهر به عنوان یکی از مزیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد است که با بهره گیری از تمرکز مدیریتی و ارائه خدمات، معافیت ها مالیاتی و گمرکی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، این فرصب را ایجاد کرد که در کنار اشتغالزایی و بهره گیری از نیروی کار بومی، از مزیت ها و تسهیلات این مناطق استفاده کنند، هرچند به طور طبیعی و به تبع بهره مندی آنها از نیروی ماهر درآمد برای فعالیت های خرد و کلان آنها نیز فراهم می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه میانگین بیکاری در مناطق آزاد کشور پایین تر از میانگین بیکاری کل کشور است، گفت: به طور قطع نمی توان آمار دقیقی از نرخ بیکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دارد، اما براساس ارزیابی های ما، میانگین بیکاری در این مناطق کمتر از کل کشور است، برای نمونه در منطقه آزاد کیش کمتر از پنج درصد است. مرتضی با بیان اینکه حمایت از واحد های دانش بنیان از سوی دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد موجب شکوفایی تمامی ظرفیت های این مناطق می شود گفت: شرکت های استارت اپی از معافیت های قانونی آن مناطق بهره مند شده و  این مناطق با همین رویکرد قطعا نقش ملی خود را نیز در استان ایفا می کنند.

مرتضی بانک با بیان اینکه اشتغال زایی مستقیم واحدهای تولیدی در مناطق آزاد بیانگر نقش این مناطق در بهبود اقتصاد و معیشت مردم شهرهای همجوار نیز هست، اظهار کرد: بسیاری از نیروهای مناطق آزاد از بومیان همین مناطق یا شهرهای مجاور آنها هستند، از این رو سرمایه گذاری های جدید در توسعه اشتغال زایی کشور نقش موثری داشته است.

او با تاکید بر اینکه استقرار استارت آپ ها به توسعه اشتغال در مناطق آزاد کمک می کنند، تصریح کرد: در صورت تکمیل زیر ساخت ها در منطقه شاهد بروز تحولات مطلوبی در مناطق خواهیم بود و همه دستگاه ها باید تلاش کنند تا محورهای توسعه اقتصادی کشور به سرمایه گذاران معرفی شود.

مسئولیت اجتماعی مناطق آزاد

با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 500 هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول بکار هستند، سهم مناطق آزاد در اشتغال زایی کشور به نسبت جمعیتش مناسب است.  این موضوع تا حدودی تابع سرمایه گذاری و ظرفیت های منطقه ای است، برای نمونه در سال 97 طبق آمارها حدود 6 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام شده که تا زمان بهره برداری می تواند اشتغال جدیدی به ارمغان بیاورد.

از طرف دیگر این میزان سرمایه گذاری با وجود تحریم ها نسبت به سال 96 پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته که نشان دهنده مزیت تولید و نیروی انسانی در این مناطق است. به عبارت دیگر در سال 96 میزان جذب سرمایه گذاری داخلی مناطق آزاد حدود 4 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه داخلی بوده که در سال 97 به بیش از 6 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

سرمایه گذاری بیش از 30 هزار میلیارد تومانی مناطق آزاد در شش سال گذشته از سوی بخش خصوصی نشان می دهد که ظرفیت های بالایی در مناطق وجود دارد که می توانند در تکمیل پازل اشتغال سالانه دولت موثر باشند، هرچند در سال های اخیر تحریم ها باعث شده  تنها یک سوم مجوز هم صادر شده برای سرمایه گذاران اجرا شود.

همچنین در حال حاضر حدود 1600 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی در  مناطق آزاد صنعتی و تجاری و مناطق ویژه اقتصادی فعال هستند که  منهای قراردادهای فصلی کارگران، اشتغال مناسبی ایجاد کرده اند.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مناطق آزاد در تغییر فضای شهرهای اطراف نیز تاثیر گذار هستند، گفت: به طور کلی تغییر در فضای شهری و زیرساختی یک منطقه روی بافت های سنتی شهرهای اطراف نیز تاثیر می گذارد، به طوری که باعث می شود ساخت و سازها متناسب با فضای جدید انجام شود.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه مناطق آزاد برای جذب گردشگر و مسئولیت اجتماعی که به عهده دارند به فکر ارتقای سطح خدمات شهری و زیرساختی شهرهای اطراف مناطق آزاد هستند، افزود: به طور قطع رونق تولید در مناطق آزاد در گام نخست به تقویت اشتغال در همان محدوده کمک می کند و از طرف دیگر به واسطه تاثیری که بر ایجاد شرکت های حمل و نقلی، خدماتی و تجاری می گذارد زنجیره ای از اشتغال در مناطق آزاد به وجود می آید.

او با تاکید بر اینکه در شرایط رونق تقاضا برای نیروی کار بیشتر از موجودی نیروهای بومی خواهد بود، تصریح کرد: به طور قطع با افزایش ضریب اشتغال در مناطق آزاد کشش تقاضا ایجاد خواهد شد و از شهرهای همجوار نیز به این مناطق وارد می شوند، از این رو توسعه اشتغال زایی از مناطق آزاد به سایر مناطق سرایت می کند.

براساس این گزارش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل کشش تقاضای که برای سرمایه و متعاقب آن نیروی انسانی ایجاد کرده اند، نقش پیشگامی برای تحقق برنامه اشتغال زایی دولت به همهوجود می آورند، هرچند در حال حاضر تحریم ها تا حدودی به عنوان موانع بازدارنده عمل کرده اند. 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه