English

موج گزارش می دهد؛

تاکسی های بدون سرنشین تا چند سال دیگر/آگاهی خودرو از تصادف قبل از راننده

ورود خودروهای هوشمند به بازار در چند سال اخیر به قدری جدی شده است، که برخی کشورها همچون استرالیا در حال ایجاد زیرساخت های استفاده از آن در حمل‌ونقل عمومی هستند.

تاکسی های بدون سرنشین تا چند سال دیگر/آگاهی خودرو از تصادف قبل از راننده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، کشورهای مختلف برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی حمل‌ونقل عمومی به سمت توسعه زیرساخت های خودروهای بدون سرنشین روی آورده اند، هرچند این اقدام هنوز در سطح مقدماتی است، اما روند همکاری شرکت ها با دولت ها حاکی از اجرایی شدن آن در آینده‌ای نه چندان دور دارد. برای نمونه وزارت حمل‌ونقل استرالیا در ایالت ویکتوریا برای حمایت از ورود فنّاوری خودروهای خودران به جاده‌های این کشور سیاست‌هایی را اعمال کرده؛ قرار است این خودروها ابتدا در ایالت ویکتوریا وارد جاده‌های استرالیا شوند، این آزمایش با چراغ سبز وزارت حمل‌ونقل این کشور به شرکت Bosch که یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت 9 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و شرکت  Bosch نیز حدود 2.3 میلیون دلار برای این پروژه هزینه خواهد کرد. بر اساس برنامه اعلام شده تست این خودرو در اواخر سال 2019 انجام خواهد بود و در این راستا زیرساخت‌های لازم جهت ورود این فنّاوری به جاده‌های این کشور در حال مهیا شدن است.

فناوری ارتباط وسیله نقلیه به وسیله نقلیه Vehicle-to-vehicle (V2V)، خودروها را قادر می‌سازد تا به صورت بی‌سیم اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت مکانی را مبادله کنند؛ فناوری V2V، به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا پیام‌های چند ‌منظوره را تا ده بار در ثانیه ارسال و دریافت کنند؛ سپس این فناوری هشدارهای تصویری، حسی و شنیداری یا ترکیبی از آن‌ها را برای هشدار به راننده یا سیستم هوشمند خودرو ارسال می کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع تصادف  انجام شود. در واقع پیام‌های ارسالی از فناوری V2V، طیفی نزدیک به 300 متر را پوشش می‌دهند و می‌توانند خطرات ناشی از ترافیک، آب‌وهوا، جاده و ... را تشخیص دهند؛ تصور کنید که به یک تقاطع نزدیک می‌شوید و همزمان خودروی دیگری چراغ قرمز را رد می‌کند، شما در وهله نخست نمی‌توانید آن ماشین را ببینید، اما خودروی شما سیگنالی را از اتومبیل دیگر دریافت می‌کند که نشان می‌دهد در مسیر شما قرار دارد و نسبت به بروز تصادف احتمالی هشدار می‌دهد یا حتی به صورت خودکار ترمز می‌گیرد تا مانع از بروز سانحه شود.

توسعه فناوری‌های مکان پایه و افزایش اتصال‌پذیری خودروها در بستر اینترنت اشیاء، فرصتی برای ارائه سرویس‌های ترکیبی از سرگرمی- آموزش (Infotainment) برای مسافران فراهم آورده است و گزارش‌ها نشان‎ می دهد رشد چشمگیر بازار این کسب و کارهای مبتنی بر حمل‌ونقل هوشمند است، به همین دلیل  تولید و عرضه سخت افزار، توسعه پلت فرم نرم افزاری و ارائه سرویس‌های مبتنی بر مکان از مهم ترین جریان های کاری و درآمدی سرویس های Infotainment هستند. در حال حاضر نیز مجموعه Harman (شرکت سامسونگ) با بیش از 3 میلیارد دلار درآمد عنوان نخست این فناوری را در اختیار دارد.  شرکت هوندا نیز در حال توسعه فناوری تقاطع هوشمند است که به کاهش برخورد خودروها در تقاطع‌ها کمک می‌کند. هوندا این پروژه را در همکاری با شهر Marysville  ایالت اوهایو آمریکا و بر اساس فناوری ارتباطات خودرو با محیط (V2X) توسعه می دهد. این فناوری در تلاش برای کاهش تصادفات در تقاطع های خیابانی است که حجم بالایی از آمار کشته های 35 هزار نفری تصادفات جاده ای در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

در واقع سیستم تقاطع هوشمند هوندا از چهار دوربین نصب شده روی چراغ های راهنمایی در هر گوشه از تقاطع بهره می گیرد. این فناوری، ویدئویی با نمای پانوراما از چشم‌انداز اطراف خیابان، خودروها وعابران پیاده تا محدوده ۹۰ متری تهیه می‌کند، سپس نرم‌افزار هوندا اطلاعات دوربین را به تصویر ۳۶۰ درجه‌ای از تقاطع، وسایل نقلیه مانند دوچرخه و اتوبوس، عابران پیاده و ... تبدیل کرده و توسط یک سیگنال ارتباط کوتاه اختصاصی (DSRC)، اطلاعات را به خودروهای اطراف می‌فرستد و در صورت وجود خطر هشدارهای لازم به راننده و سیستم هوشمند خودرو اعلام می کند. مسئولان هوندا معتقدند که فناوری تقاطع هوشمند بر مبنای  V2X گامی مهم در دستیابی به رویای شهر بدون تصادف است.

در همین زمینه مجموعه کرویس« Cruise Automation » که استارت آپی در زمینه توسعه خودروهای خودران بوده و در سال 2016 توسط شرکت GM خریداری شده و به GM Cruise تغییر نام یافته، در حال توسعه پروژه تاکسی های خودران با نام روبوتاکسی است،  این مجموعه به تازگی اعلام نموده که گروهی از سرمایه گذاران از جمله شرکت هوندا،«SoftBank  »و ... مبلغ 1.15 میلیارد دلار در توسعه روبوتاکسی های GM Cruise سرمایه گذاری خواهند کرد. با این سرمایه گذاری ارزش این شرکت به 19 میلیارد دلار خواهد رسید.  مسئولان این شرکت ادعا کرده‌اند که با جذب این سرمایه سرویس روبوتاکسی را تا پایان سال 2019 ارائه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش خودروهای هوشمند گرچه در زمینه کاهش تصادفات و حتی مصرف سوخت مزیت بسیار بالایی دارند، اما از آنجایی که تعاملات کمی با مسافران دارند ممکن است در آینده با چالش های نیز مواجه شوند، از این رو باید دید که شرکت های پیشرو در زمینه فناوری چه تدابیری در این زمینه اتخاذ خواهند کرد، البته باید اذعان داشت که ورود خودروهای خودروان به بازار موضوعی جدی است، هرچند در ابتدای کار در عرصه حمل و نقل عمومی با نواقصی مواجه خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه