English

در پاسخ به موج مطرح شد؛

۳۱ میلیارد دلار پروژه پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

علیرضا منیری ابیانه گفت:31میلیارد دلار در مجموع پروژه های پتروشیمی سرمایه گذاری خواهد شد که 2 میلیارد یورو در فاز اول انجام می شود و به دنبال این هستیم که صنایع پایین دستی پتروشیمی را در این منطقه توسعه دهیم و حتی در قالب پروژه راه ابریشم چین توافقنامه ای برای ایجاد پارک پتروشیمی امضا کرده ایم که به تازگی با انجام مذاکرات جدید و سفر رییس مجلس به چین تا حدودی موانع برطرف شده و دولت نیز قرار است برای سرمایه گذاران تضامین لازم را صادر کند.

31 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار

علیرضا منیری ابیانه مدیرعامل پتروشیمی مکران در نشست خبری با خبرنگاران در منطقه آزاد چابهار ضمن اشاره به اینکه مکران قطب سوم پتروشیمی ایران است، گفت: طبق برنامه های توسعه ای ماموریت داریم که بین اهداف اجتماعی و اقتصادی توازن ایجاد کنیم، به همین دلیل بعد از آن هدفگذاری 48 پروژه در این منطقه مصوب و اکنون در حال اجرا هستند که 63 میلیارد دلار اعتبار آن ها با دلار هزار تومانی تخمین زده شده است که تحت مدیریت ستاد توسعه مکران انجام می شود که رییس این ستاد معاون اول و دبیر آن وزیر دفاع در حال پیگیری پروژه ها هستند و بیشتر این پروژه ها شامل پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، راه آهن و ... است.

علیرضا منیری ابیانه با بیان اینکه سال 90 هیات وزیران در مصوبه ای اذعان داشتند قطب بعدی پتروشیمی بعد از عسلویه، مکران باشد، افزود: در واقع 18 پلان پتروشیمی مبتنی بر گاز متان تعریف شده تا از خام فروشی فاصله بگیریم و وارد فرآوری شویم. همچنین قرار است که خط انتقال گاز و خط انتقال محصول توسط شرکت شستان به بندر شهید بهشتی انجام شود. 

او با تأکید بر  بازار محصولات پتروشیمی این منطقه چین و هند هستند، تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار به بازارهای هدف نزدیک تر است که از عسلویه هم 1200 کیلومتر فاصله دارد و از طرف دیگر این محدوده ار تحریم ها مستثنی است، از این رو به دنبال استفاده از فناوری های هستیم که محیط زیست را نیز به چالش نکشد.

منیری ابیانه با تأکید بر اینکه مجوز استفاده از سی متر مکعب گاز صادر شده است، افزود:  وزیر نفت همراهی خوبی برای توسعه صنایع پتروشیمی بوده است، از این رو در فاز اول 6 پلن برای احداث خط انتقال گاز و انتقال محصول به بندر شهید بهشتی اجرا خواهد شد و 6 سرمایه گذار داوطلب شدند، از  جمله شرکت شستان، پتروشیمی سینا متعلق به بانک پاسارگاد فعالیت خود را آغاز کرده اند که اکنون به 30 درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته اند. همچنین پتروشیمی خلیج فارس، مینونصر کیمیا، صنعت مپنا و پتروفرهنگ آریا از دیگر مجموعه های هستند که چی تی ایکس های را بر ای راه اندازی در نظر گرفته اند.

او با بیان اینکه گاز برای صنعت مانند آب برای بخش کشاورزی است، تصریح کرد: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس ادعا کرده که انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار با مبلغ 7 میلیارد دلار اقتصادی نیست مبنای این حرف کلا نادرست است، زیرا اولا هزینه یک سوم این مبلغ است دوم اینکه تمام فعالیت های صنعتی وابسته به گاز است و نمی توان با این استدلال مانع از انتقال گاز شد که طبق برآوردها 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

او با اشاره به اینکه اواسط سال 99 گاز وارد استان می شود، گفت: بیشترین مصرف کننده گاز پتروشیمی مکران خواهد بود اما به دنبال انتقال گاز به سایر صنایع هستیم.

او با بیان اینکه در دو فاز اول تولید متانول سال 1400 و 1401 افتتاح خواهند شد،گفت: در این پروژه های پتروشیمی صندوق کارکنان وزارت دفاع سهم دارند به عبارت دیگر 25 درصد سهام پتروشیمی ها متعلق به این بخش است.

منیری ابیانه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره میزان سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: 31میلیارد دلار در مجموع پروژه های پتروشیمی سرمایه گذاری خواهد شد که 2 میلیارد یورو در فاز اول انجام می شود و به دنبال این هستیم که صنایع پایین دستی پتروشیمی را در این منطقه توسعه دهیم و حتی در قالب پروژه راه ابریشم چین توافقنامه ای برای ایجاد پارک پتروشیمی امضا کرده ایم که به تازگی با انجام مذاکرات جدید و سفر رییس مجلس به چین تا حدودی موانع برطرف شده و دولت نیز قرار است برای سرمایه گذاران تضامین لازم را صادر کند.

او با تأکید بر اینکه در پایان سال 96 نزدیک به 500 هزار نفر در این پروژه فعال کار می کردند، تصریح کرد: به دلایل برخی مشکلات این پروژه تا آذر 97 متوقف بود و اکنون به دنبال فعال سازی مجدد هستیم و با افتتاح خط لوله 300 کیلومتری گاز مشعل صنعت در منطقه روشن می شود و سرمایه گذاران به بخش های مختلف ورود می کنند.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر 138 کیلومتر در گسترده منطقه اول گاز اجرا شده، گفت: درواقع 80 کیلومتر مسیرسازی، 45 کیلومتر حفرکانال و 35 کیلومتر لوله گذاری انجام شده است و از اسفند 97 نیز گستره دوم آغاز شده است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت در این بخش نیز وارد فاز عملیاتی شویم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه