English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

پیش‌بینی نرخ ارز در سال ۹۸/قیمت ارز بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان باقی می ماند

در حال حاضر بانک مرکزی می تواند نرخ دلار را بدون اینکه هزینه‌ای برای آن داشته باشد تا محدوده 12 هزار تومان کاهش دهد. حال با توجه به اینکه امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده دولت برای جلوگیری از تورم و رکود بیشتر نرخ ارز را در 6 ماهه نخست ثابت نگه خواهد داشت.

پیش‌بینی نرخ ارز در سال 98/قیمت ارز بین 12 تا 14 هزار تومان باقی می ماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بازار ارز همچنان پر نوسان است و سیاست‌گذاری‌ها و بسته‌های ارزی نتوانسته قیمت این بازار را کنترل کند، هرچند برخی از مسئولان بانک مرکزی معتقدند که سیاست بازار شناور را برای نرخ ارز در پیش گرفته اند، اما از آنجایی که نرخ ارز و دلار در نیمه‌شب‌ها با تغییر مواجه می‌ شود نشان دهنده نرخ‌گذاری دستوری بوده و دولت به دنبال افزایش نامحسوس نرخ ارز در بازه زمانی بلندمدت است، چراکه در بازه زمانی سه ماه گذشته نرخ ارز به طور تدریجی و پلکانی تا مرز 14 هزار تومان رسیده و به نظر می رسد این روند در سال 98 با کندی مواجه شود و حتی قیمت نرخ ارز در سال 98 در کانال بین 12 تا 14 هزار تومان در نوسان باشد.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز با وجود ادعای بانک مرکزی بر مدیریت شناور آن به طور کاملاً دستوری مدیریت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در سال رونق تولید قرار داریم دولت باید سیاست‌های حمایتی از تولید را در پیش بگیرد و امروز اگر روند افزایش نرخ ارز همچنان ادامه داشته باشد توفیقی در این بخش حاصل نمی‌شود و رکود در بخش تولید عمیق‌تر می‌شود. از طرف دیگر مردم معتقدند دولت با نرخ ارز بالا کسری بودجه را جبران می‌کند، در حالی که تبعات آزادسازی نرخ ارز برای دولت بیشتر است، زیرا باید هزینه‌ای را برای کنترل تورم و تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و ... تخصیص دهد. از این رو منطقی نیست که دولت برای درآمد بالاتر مشکلاتی را در اقتصاد به وجود آورد و خود را درگیر این مشکلات بکند، که تنها به نفع برخی افراد است. از این رو پیش‌بینی می‌شود دولت در سال 98 نرخ ارز را در همین محدوده حفظ کند و حتی کاهش دهد تا بتواند از رکود تولید بکاهد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ دلار را کنترل کند می‌تواند آن را در محدوده 12 هزار تومان ثابت نگه دارد، افزود:  در حال حاضر نرخ ارز از سوی تمام کشورها کنترل می‌شود و این موضوع تنها مربوط به ایران نیست، از این رو دولت نیز می‌تواند نرخ ارز را ثبات نگه دارد، هرچند امروز بانک مرکزی معتقد است که نرخ ارز با سیاست شناور تعیین شده، اما واقعیت این است که وقتی نرخ ارز شبانه تعیین می‌شود، مغایر با سیاست نرخ ارز شناور بوده و این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی هنوز نتوانسته بر سیستم ارزی مسلط شود. از طرف دیگر بانک مرکزی در کشورهای دیگر همچون ترکیه مستقل است و معنا آن یعنی اینکه بانک مرکزی تصمیم‌های مستقل و در راستای منافع ملی بگیرد.

او با بیان اینکه چشم انداز نرخ دلار در چند ماه آینده، ثبات در دامنه نرخ 12 تا 13 هزار تومان است، تصریح کرد: دولت باید بسته ارزی ارائه و نرخ آن را مشخص کند که نرخ ارز چگونه تعیین و مدیریت شود، از این رو با توجه به روند قیمت گذاری ماه‌های گذشته می‌توان گفت ثبات نرخ ارز در این محدوده ادامه خواهد یافت.

افزایش نرخ ارز مغایر رونق تولید

بازار ارز ایران اگرچه در ماه‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی بوده است، اما به‌طورقطع سیاست‌های داخلی نیز روی آن مؤثر بوده، چراکه در مقاطع مختلف نرخ ارز از روند صعودی متوقف شده و حتی سیر نزولی نیز پیش گرفته است، بنابراین مسئولیت نرخ ارز امروز کاملاً به عهده دولت است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دلالی در تعیین نرخ ارز نقش بسیار مهمی دارد، گفت: اگر دولت از همان ابتدای کار مانع از دلالی ارز می‌شد، امروز نرخ ارز پایین‌تر بود، چراکه در چند وقت گذشته بسیاری از مردم ارز خریده‌اند و با نوسانات بخشی از آن وارد بازار کرده و در نظام ارزی کشور اخلال ایجاد می‌کنند، البته واقعیت این است که دولت می‌تواند نرخ ارز را در یک محدوده مشخص ثابت نگه دارد و اگر امروز تغییرات جزئی در آن وجود دارد متأثر از همان تقاضای بازار است که تحت تأثیر شوک‌های سیاسی بروز می‌کند و اگر دولت بخواهد مانع از همان تغییرات نرخ ارز شود به‌راحتی این موضوع امکان پذیر است.

جواد صلاحی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار از محدوده 14 هزار تومان عوارض بالایی برای دولت خواهد داشت، افزود: در شرایط کنونی افزایش نرخ ارز زمینه تورم بیشتر و کاهش قدرت خرید مردم را به وجود می‌آورد و این مسئله به زیان دولت خواهد بود، زیرا از یک‌سو به رکود بازار دامن می زند. از سوی دیگر هزینه های دولت را برای حفظ اشتغال و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی را بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سیاست‌های چند ماه گذشته دولت نشان می‌دهد اگرچه نظام ارزی در ظاهر به‌صورت شناور مدیریت شده است، اما به‌طورکلی نرخ ارز توسط دولت تعیین می‌شود و بانک مرکزی نیز قادر است نرخ دلار را بدون اینکه هزینه‌ای برای آن داشته باشد تا محدوده 12 هزار تومان برساند. حال با توجه به اینکه امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده دولت برای جلوگیری از تورم و رکود بیشتر نرخ ارز را ثابت نگه خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه