English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹/رقابت شدید چینی ها برای کسب بازار خودروهای برقی

با توجه به اینکه پیش بینی ها حکایت از افزایش خودروهای برقی تا 125 میلیون خودروی برقی تا سال 2030 است رقابت بین خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید این محصول افزایش یافته و تاکنون تولیدکننده های اروپایی در صدر قرار گرفته است و چین به‌عنوان رقیبی تازه نفس به سرعت در حال پیشرفت است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای برقی در سال 2019/رقابت شدید چینی ها برای کسب بازار خودروهای برقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تا سال ۲۰۳۰، خودروسازان مطرح دنیا مازاد نیاز بازار خودروی برقی تولید خواهند کرد، در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری خودروسازان برای ایجاد زیرساخت خودروهای برقی بسیار بالاست، به طوری که اگر بهره‌برداری از این پروژه‌ها آغاز شود تولید خودروی برقی به مازاد نیاز خواهد رسید. بر اساس گزارش دیلویت (Deloitte)این روند باعث شده جنرال موتورز بعد از شکست‌های پیاپی برای زنده کردن برند ۱۱۶ ساله کادیلاک در رقابت با خودروسازان لوکس آلمانی، تصمیم گرفته که کادیلاک را به خودروساز الکتریکی تبدیل کند. از این رو کادیلاک نیز قصد دارد ۲۰ خودرو را با پلتفرم BEV3 تولید و نخستین آن را تا سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند.

توسعه بازار خودروی برقی به قدری بوده که از بین ۸۸۶ هزار خودروی الکتریکی فروخته شده در چین حدود ۶۸۵ هزار خودرو توسط خریداران خُرد خریداری شده، این در حالی است که ۲۰۱ هزار خودروی باقی مانده توسط خریداران عمده خریداری شده که برای کسب و کارهای حمل و نقل اشتراکی تهیه شده‌اند. این امر نشان می دهد که حمل و نقل اشتراکی برقی در آینده نزدیک سهم عمده‌ای از کسب و کار شرکت‌ها را در بر خواهد گرفت.

از طرف دیگر خودروهای نیمه سنگین در بازار آمریکا طرفداران زیادی پیدا کرده و همین موضوع باعث شده خودروسازهای چینی خودروی برقی را با توجه به هزینه‌ی عملیاتی کم آن، به سمت بازار خودروهای نیمه سنگین سوق دهند، زیرا در حال حاضر آمار و اطلاعات نشان می دهد در آمریکا روزانه ۵۰۰ دستگاه این دسته از خودروها به فروش می‌رسد. این رویکرد در سالی اتفاق افتاده که سرمای بی‌سابقه در آمریکای شمالی منجر به بروز مشکلاتی برای خودروهای برقی شده است، به طوری که دمای نزدیک به منفی ۵۰ درجه شارژ باتری‌ خودروهای برقی را زودتر از حد معمول در آستانه آسیب قرار داده و این مساله باعث بروز شکایاتی از طرف کاربران خودروهای برقی شده است که شکایات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند. در واقع کاربران با قرار دادن ‌عکس‌هایی از خودروهای یخ زده خود که حتی فرمان آن ها نیز یخ زده، نسبت به قیمت بالا و کارایی پایین این خودروها شکایت کرده اند.

چالش کشورهای در حال توسعه 

نیتین گدکاری، وزیر راه و ترابری هند به تازگی در گزارشی که ایندیپندنت منتشر کرده تأکید داشته که ورود فنّاوری خودرو‌های خودران باعث آسیب به اشتغال رانندگان به‌ویژه رانندگان حمل و نقل عمومی در این کشور می شود از این رو ورود این خودرو‌ها باعث از بین رفتن مشاغل مرتبط با صنعت حمل و نقل شده و نرخ بیکاری در کشور پر‌جمعیتی مانند هند بیشتر می شود؛ به همین دلیل دولت هند به شدت با ورود این نوع از خودرو‌ها به هند جلوگیری خواهد کرد. در واقع ما قصد نداریم به ارتقا و پیشبرد هرگونه فنّاوری یا سیاستی بپردازیم که نتایجی آن گسترش بیکاری باشد، اما به حمایت از خودروهای برقی خواهیم پرداخت تا هرچه بیشتر با آلاینده‌های زیست‌محیطی مقابله کنیم.

بریتیش پترولیوم با سرمایه‌گذاری 130 میلیون پوندی در فنّاوری خودرو‌های الکتریکی، قصد دارد گامی بلند در راستای حمایت از انرژی‌های پاک و دوستدار محیط‌زیست بردارد، از این‌رو اقدام به احداث ایستگاه‌های شارژ سریع الکتریکی در پمپ بنزین‌های بریتانیا کرده است. به عبارت دیگر این شرکت با احداث ایستگاه شارژ الکتریکی هم گامی در جهت کاهش آلایندگی زیست‌محیطی ناشی از مصرف بنزین برداشته و هم سهم بازار خود را در حوزه خودروهای الکتریکی افزایش خواهد داد. در ماه سوم سال 2019 میلادی نیز میزان خرید خودروهای الکتریکی جدید در آلمان، با 75 درصد افزایش به 6616 دستگاه رسیده که نشان می دهد سهم این خودروهای الکتریکی از مجموع خودروهای جدید ثبت سفارش شده کشور آلمان در این ماه برابر 1.91 درصد بوده است که حکایت از  صدر‌نشینی خودروهای الکتریکی کشور آلمان نسبت به شرکت تسلا است. هر چند شرکت تسلا با مدل 3 موفق به فروش 2367 دستگاه خودرو برقی؛ شرکت رنو با فروش 1136 دستگاه مدل Zoe در رتبه دوم و شرکت بی ام با فروش 708 دستگاه i3، رتبه سوم پرفروش ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی قرار گرفته اند.

در کنار همه این مسائل فیف بیرول، کارشناس اقتصادی نیز در اجلاس داووس سوییس تأکید کرده که محرک‌های افزایش تقاضا برای نفت صرفاً خودرو نیست و در آینده نیز با توجه به نیاز به حمل‌ونقل هوایی تقاضا برای نفت کاهش پیدا نخواهد کرد، از طرف دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱۲۵ میلیون خودرو برقی در بازار خواهد بود که تعداد خودرو‌های احتراق درونی تا سال ۲۰۳۰ از یک میلیارد فرارتر خواهد رفت، از این رو تقاضا برای نفت حتی با حضور خودروهای برقی افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس این گزارش صنعت خودروی جهان در حال پوست اندازی است و کم کم فناوری های نوین به کمک چالش آلودگی شهرهای بزرگ می آیند، از طرف دیگر رقابت در صنعت خودرو سخت تر می شود و خودروسازهای که با صنعت دست چندم خودرو تولید می کنند در آستانه حذف از بازارهای بزرگ هستند، صنعت خودروی ایران یکی از آن هایی است که در آستانه تهدید قرار دارد، چراکه ایران در زمینه خودروهای الکترونیکی هیچ کوششی نداشته و حتی برنامه ای که سال های اخیر برای بررسی خودروهای الکترونیکی وجود داشت، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. از طرف دیگر تحریم ها نیز مانع از رفع فاصله تکنولوژیک بین خودروسازان ایرانی و پیشرفته دنیا شده است، حال باید دید که آیا در یک دهه آینده شاهد مرگ خودروسازی در ایران هستیم یا با بهره گیری از واردات تکنولوژی و مونتاژ این صنعت زنده می ماند، چراکه در حال حاضر ایران توان ایجاد تکنولوژی بومی در زمینه ساخت خودروهای برقی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی