English

وزیر نیرو:

میزان بارش در سال آبی جدید به ۲۶۵ میلیمتر رسید

وزیر نیرو گفت: میزان بارش در سال آبی جدید به ۲۶۵ میلیمتر رسیده که ۴۰ درصد از متوسط بلند مدت ۵۰ ساله بیشتر بوده است.

میزان بارش در سال آبی جدید به ۲۶۵ میلیمتر رسید

به گزارش خبرگزاری موج، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه بهار پلاک ۹۸ رادیو اقتصاد اظهار کرد: چند سالی که بحث تغییر اقلیم بسیار جدی شده و دانشمندان این عرصه دلائل زیادی برای اثبات موضوع تغییر اقلیم از جمله علائم تغییر اقلیم دارند.

وی گفت: کشور در سال آبی ۹۶ -۹۷ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر را تجربه و سال ۹۷ – ۹۸ یکی از‌ تر سال‌ترین سال‌های آبی را در حال تجربه است.

اردکانیان در ادامه ضمن اشاره به اینکه خشکسالی نتیجه کم بارشی و سیل هم نتیجه پربارشی است، افزود: بشر در کم بارشی و پربارشی بی نقش نیست چرا که تحولات زندگی بشر موجب تغییر اقلیم می‌شود، ولی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت می‌توان گفت: انسان‌ها در کم بارشی و پر بارشی خیلی نقش مستقیم ندارند.

وی افزود: بطورکلی بشر در اصل موضوع یعنی بروز خشکسالی و سیل نمی‌تواند صاحب نقش باشد، اما آنچه که به بشر نقش می‌دهد و تاثیرش را مشخص می‌کند اینکه چقدر می‌توان خسارات ناشی از خشکسالی و سیل را حداقل و منافع این پدیده‌ها را حداکثر کند.

اردکانیان گفت: منفعت خشکسالی این است که به شیوه مصرف آب توجه و این ماده حیاتی را بهتر و با راندمان مناسب تری مصرف کنیم.

وزیر نیرو افزود: این‌ تر سالی نیز به زعم بنده قدردانی مردم از آب بوده که خداوند این نعمت را افزون کرده است.

وی گفت: خوشبختانه در اثر بارش‌های اخیر ۴۰ تالاب مهم کشور مانند تالاب حله در استان بوشهر، شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان، مهارلو، پریشان، دشت ارژنگ، طشت و بختگان در استان فارس، زریوار در استان کردستان، گمیشان، آجی گل، آلا گل و آلما گل در استان گلستان و ... پس از سال‌ها دوباره آبگیری شدند.

اردکانیان افزود: همچنین دغدغه‌های تامین آب آشامیدنی بخش عمده‌ای از مناطق کشور متاثر از بارش‌های اخیر برطرف شده است.

وی ضمن اشاره به آب بگیری ۷۰ درصدی حجم سد‌های کشور گفت: اکنون بیش از ۳۵،۵ میلیارد متر مکعب آب در پشت سد‌ها ذخیره سازی شده است.

وزیر نیرو افزود: خاطر جمعی‌هایی از حیث تامین آب آشامیدنی برای مشهد از طریق سد دوستی، برای زاهدان و زابل از طریق چاه نیمه ها، برای بندرعباس و میناب از طریق سد استقلال میناب، برای شهر‌های استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد از طریق سد کوثر، برای اصفهان و یزد از طریق زاینده رود و برای خود شهر شیراز و مرودشت از طریق سد درود زن فراهم شده است.

وی گفت: هم اکنون تمامی واحد‌های نیروگاهی برق آبی استان خوزستان فعال و ۱۶۰ هزار مگاوات ساعت در شبانه روز در حال تولید انرژی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه