English

سرکنسول سابق ایران در بامیه افغانستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج

دولت افغانستان به دنبال فروش آب به ایران است/آب سیلابی از مرز افغانستان وارد ایران می شود

علی رضا رجایی گفت: در حال حاضر دولت عراق به دنبال فروش آب به ایران است، در حالی که بیشتر آبی که از این کشور وارد ایران می شود سیلابی بوده و در مرز هدر می رود، از طرف دیگر ایران علاوه بر حق آبه هزینه بالایی برای شهروندان افغانستان در ایران محتمل شده است.

دولت افغانستان به دنبال فروش آب به ایران است/آب سیلابی از مرز افغانستان وارد ایران می شود

سرکنسول سابق ایران در بامیه افغانستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره مشکل آب با افغانستان گفت: در حال حاضر دولت افغانستان مدعی است که ایران آب زیادی از مرز این کشور استفاده می کند و باید هزینه آن را بپردازد، در حالی که آبی که از مرزهای این کشور وارد ایران می شود سیلابی است و از طرف دیگر بخش از آب این کشور در مرز هدر می رود.

علی رضا رجایی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایران میزبان 3.5 میلیون افغانستانی است که هزینه های شهروندی برای آن ها می پردازد، افزود: ایران علاوه بر هزینه حق آبه که به این کشور می پردازد، با میزبانی از شهروندان این کشور هزینه های در بخش های مختلف می پردازد. از طرف دیگر مطرح کردن فروش آب به ایران از سوی افغانستان مغایر با موضوع هم سفری است که بین دو کشور ایران و افغانستان مطرح می شود.

او با بیان اینکه عدم تعامل افغانستان با ایران در زمینه آب ناشی از برداشت های اشتباه یا رفتارهای سیاسی است، تصریح کرد: به نظر می رسد دولت افغانستان تحت تأثیر گروه های قرار گرفته است که در این زمینه با ایران تعامل نکند یا براساس مفروضاتی اشتباه تصمیم گیری کرده است. این در حالی است که سرنوشت ایران و افغانستان در زمینه آب به هم گره‌خورده است.

رجایی با اعلام اینکه پیشنهاد افغانستان برای فروش آب به ایران کاملاً غیرمنطقی است، تصریح کرد: اگر قرار باشد هزینه ها محاسبه شود دولت افغانستان باید به طور واقعی هزینه های که ایران در قبال شهروندان این کشور داشته است را محاسبه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، چند ماه پیش وزیر نیرو ایران با همتای افغانستانی خود در تهران دیدار کرده بود و بعد از آن اعلام کرد که مسائل مربوط به هیرمند در حال پیگیری است و به زودی مسائل حل و فصل می شود و قرار است کمیته ای مشترک نیز از نمایندگان دو کشور تشکیل شود و ارزیابی های مجددی از مسائل داشته باشند.

علاوه بر وزارت نیرو، وزارت خارجه نیز درباره مسئله هیرمند مذاکراتی با دولت افغانستان داشته است، میزان اوج این مذاکرات و تنش‌ها به سال گذشته بر می گردد که ایران بدترین سال آبی خود را سپری می کرد و از آنجایی که امسال بخشی از مشکل آب برطرف شده است، به نظر می رسد تا حدودی از نظر فنی بخشی از مسائل حل و فصل شود، حالا باید دید دو دولت در ماه های کم آب تابستان چه سیاستی را اتخاذ می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • افغان

    بعد موضوع عراق چی ربطی به افغانستان دارد که ربط دادی دوم اینکه بامیان است نه بامیه یا خیلی بی سوادی یا که احمق

  • ایران

    آهای افغانی
    احتمال اینکه در یک متن اشتباه پیش بیاد هست بهتر بود خیلی محترمانه تذکر بدی البته از شما بیشتر از این هم انتظار نمیره !!!!!

  • ناشناس

    اهای افغانی یعنی چه خودت مگه کی هستی از همین حرفها زدین که الان تو کل دنیا جایی ندارین ایرانی رو به اسم تروریست میسناسن یکم به خودتون بیایین ما تو ایران هر سال داریم هزینه میپردازیم وهیچ کمکی از سوی دولت ندیدیم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه