English

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو باخبرگزاری موج؛

بخشنامه‌ بانک مرکزی مشکلات صادرات را برطرف نمی‌کند/کم کاری وزارت خارجه در زمینه تشکیل بانک مشترک با کشورهای همکار

مهدی پور قاضی گفت: در حال حاضر مبادلات مالی برای ورود ارز صادرات به کشور وجود ندارد و وزارت خارجه و بانک مرکزی باید برای تشکیل بانک مشترک با کشورهای که عمده تجارت ایران با آن‌هاست انجام دهند.

بخشنامه‌ بانک مرکزی مشکلات صادرات را برطرف نمی‌کند/کم کاری وزارت خارجه در زمینه تشکیل بانک مشترک با کشورهای همکار

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه بخشنامه‌ بانک مرکزی درباره مشوق صادراتی مشکلات صادرات را برطرف نمی‌کند، گفت: به دلیل اینکه مبادلات بانکی بین المللی بین بانک های ایرانی وجود ندارد، ورود ارز صادرکننده‌ها به سامانه نیما با چالش های بزرگی روبرو است و تمام صادرکننده ها با هزینه های بالایی برای ورود ارز به کشور روبرو هستند و حتی واردات ارز صادرکننده های کوچک به سامانه نیما غیرممکن است. دولت هیچ اقدامی برای دریافت ارز صادراتی انجام نداده است و ادعای که مسئولان درباره تشکیل بانک مشترک با کشورهای دیگر دارند در حد حرف باقی مانده است.

مهدی پورقاضی با بیان اینکه درحال حاضر واردات و صادرات با افغانستان و عراق مشکل کمتری وجود ندارد، افزود: برای تجارت با عراق نیز مشکلاتی وجود دارد، زیرا بانک مرکزی ایران معامله شرکت ها به ریال را قبول نمی‌کند، در حال حاضر نیز ارزهای محلی با عراق و افغانستان از طریق صرافی انجام می شود و بانک ها خارجی هیچ فعالیت بانکی انجام نمی دهند، حال باید منتظر ماند که دولت آیا بانک های مشترکی را با کشورهای همچون پاکستان، عراق و روسیه تشکیل می دهد یا خیر؟ چراکه دیگر راه دیگری برای عبور از مشکلات وجود ندارد.

ارقام صادراتی کاذب هستند

او با تأکید بر اینکه ارقام صادراتی کاذب هستند و همین موضوع مشکلاتی را برای صادرکننده‌ها به وجود آورده است، تصریح کرد: در گذشته گمرک آمار صادراتی را بالا اعلام کرد کرده اند زیرا آن ها می خواستند آمار صادرات را بالا نشان بدهند و امروز که باید این ارز به سامانه نیما وارد شود مشکلاتی را برای صادرکننده ها به وجود آورده است، چون عددهای قبلی واقعی نبوده اند.

پور قاضی با بیان اینکه اگر رییس بانک مرکزی یک دلار صادرات انجام داده بود الان مشکل صادرکننده ها را درک می کرد، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز پیش پای صادرکننده وجود دارد مبادلات مالی و خطر از دست رفتن بازارهای خارجی است. از طرف دیگر سفرای ایران در خارج از کشور توان چندانی ندارند تاکنون نیز ندیده‌ام اقدامی در زمینه تسهیلات صادرات انجام دهند، البته بیشتر تمرکز آن‌ها بر فعالیت های بخش دولتی است، با این حال اقدام مثبتی تاکنون از آن‌ها در مورد صادرات ندیده‌ام.

 رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تسهیل گری برای صادرات نیازمند سیاست های کلان است، تصریح کرد: این موضوع نیازمند اقدام وزارت خارجه و بانک مرکزی است تا با مذاکره و همکاری در زمینه فعالیت مشترک بانکی بین کشورها موانع برداشته شوند.

با تأکید بر اینکه در حال حاضر بانک‌های چینی نیز همکاری خاصی با شرکت‌های ایرانی ندارند، تصریح کرد: اگر امروز همکاری در زمینه مبادلات مالی واردات و صادرات بین بازرگانان ایرانی و چینی انجام می شود از طریق صرافی ها بوده و اگر هم در بخشی از فعالیت های بانکی دولتی مبادلاتی صورت بگیرد بسیار محدود است.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بخشنامه بانک مرکزی در زمینه مشوق های صادراتی نمی تواند راهکاری برای عبور از موانع مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر باشد، تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی مبادلات بانک است حتی اگر مشوق نیز تدوین شود در رفع موانع تأثیری نخواهد داشت و همچنان موانع صادراتی پابرجا می‌ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه