English

امضای تفاهم نامه همکاری بین ژئوپارک های جهانی اسلوونی و قشم

تفاهم نامه همکاری ژئوپارک جهانی قشم از ایران و ژئوپارک جهانی ایدریا از کشور اسلوونی با هدف ارتقای همکاری های علمی، آموزشی و کارشناسی بین دو ژئوپارک به امضاء رسید.

امضای تفاهم نامه همکاری بین ژئوپارک های جهانی اسلوونی و قشم

به گزارش خبرگزاری موج، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه نشست با مدیر ژئوپارک جهانی ایدریا کشور اسلوونی گفت: ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه امتیاز معرفی ژئوپارک های جدید در ایران و کشورهای مختلف را نصیب ما کرده است و این موضوع یک موفقیت ویژه برای قشم محسوب می شود.

عبدالجواد کمالی افزود: ایجاد تهسیلات ویژه برای آسان سازی سفر گردشگران اروپایی به جزیره پهناور قشم و سفر گردشگران کشورمان به اسلوونی یکی دیگر از اهداف مهم امضای این تفاهم نامه به حساب می آید.

وی ادامه داد: ایجاد نمایشگاه های مشترک در دو کشور و معرفی صنایع دستی و تبلیغات گسترده پیرامون ژئوسایت های زیبای هر دو ژئوپارک، می تواند به ارتقای سطح گردشگری دو طرف کمک کند.

کمالی اظهار کرد: کشورهای استکباری برای جلوگیری از سفر گردشگران به ایران با تبلیغات سوء رسانه ای تلاش می کنند امنیت و آرامش حاکم در ایران را وارونه جلوه دهند، با این وجود اعضای هیات مدیره ژئوپارک جهانی ایدریا اسلوونی در سه روز اقامت خود در جزیره با حقایق حاکم بر ایران آشنا شدند و انتقال حقایق این سفر به انبوه گردشگران اروپایی، می تواند به افزایش سفر گردشگران به جزیره زیبای قشم کمک کند.

بنابراین گزارش، هیات رئیسه ژئوپارک جهانی کشور اسلوونی متشکل از بویان رئیس هیات مدیره، خانم سانیا مدیر ژئوپارک ایدریا و خانم سوزانا مدیر ژئوپارک مشترک اتریش و اسلوونی با حضور سه روزه در جزیره از  ژئوسایت های تنها ژئوپارک جهانی خاور میانه بازدید کردند و در پایان این سفر تفاهم نامه همکاری بین دو ژئوپارک، به امضای خانم سانیا مدیر ژئوپارک ایدریا و علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم رسید.

شایان ذکر است، ژئوپارک‌ها محوطه‌هایی است که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین هستند. ژئوپارک‌های جهانی یونسکو، مناطقی هستند که از طریق برنامه‌های اجرا شده توسط جوامع محلی به‌منظور تقویت توسعه پایدار منطقه‌ای، تنوع زمین‌شناختی را ترویج می‌کنند. همچنین ژئوپارک‌ها به ارتقای آگاهی از تغییر اقلیم و بلایای طبیعی و همچنین پایش این پدیده‌ها کمک کرده و بسیاری از آن‌ها امکان تدوین راهبردهای کاهش خطر بلایای طبیعی را برای جوامع محلی فراهم می‌کنند

 

ژئوپارک قشم به عنوان نخستین و تنها ژئوپارک خاورمیانه، به دلیل موقعیت استراتژیک خود در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و نماینده منطقه‌ای میان ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپایی است. از نظر تنوع زمین‌شناختی و نیز تنوع سایت‌های موجود، جزیره قشم از تنوع فرهنگی و زمین‌شناختی بالایی برخوردار است و ۲۱ مارس ۲۰۰۶ در نشست پاریس، ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) به ثبت رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه