English

معاون وزیر نفت در پاسخ به موج

بازگشت درآمد صادرات گاز با هماهنگی بانک مرکزی مشکلی ندارد/زیرساخت های صادرات برای عراق، کویت و امارات وجود دارد

حسن منتظر تربتی گفت: در حال حاضر تحریم ها روی مذاکرات همه بخش های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته است، با این حال براساس قرارداد و با هماهنگی بانک مرکزی درآمد ارزی حاصل از صادرات از جمله عراق دریافت خواهد شد.

بازگشت درآمد صادرات گاز با هماهنگی بانک مرکزی مشکلی ندارد/زیرساخت های صادرات برای عراق، کویت و امارات وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مدیرعامل شرکت ملی گاز روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به تاریخچه گاز در ایران گفت: نخستین تولیدات گاز در ایران به سال 1349 برمی گردد که در آن زمان عمده گاز تولید شده به شوروی صادر می شد و در مسیر خودش تا آستارا به 8 شهر گازرسانی می کرد. در آن زمان قیمت گاز چندان نبود و از 7 میلیون مترمکعب آغاز کرده بودیم و در اوایل انقلاب به 35 میلیون متر مکعب رسید.

حسن منتظر تربتی با بیان اینکه در زمان جنگ توسعه صنعت گاز مطرح شد، افزود: در دوره زمانی جنگ تولید نفت افزایش چندانی نداشت اما صادرات قطع شد و گازرسانی در کشور افزایش یافت و گاز به عنوان کالای رفاهی مطرح و جایگزین مصرف نفت در داخل شد و بیشتر نفت صادراتی شد.

او با تاکید بر اینکه از سال 68 تا 78 تولیدات عسلویه وارد مدار شد، افزود: در این بازه زمانی رشد تولید گاز به 170 میلیون متر مکعب رسید، اما دوره طلایی گاز از سال 78 به بعد بود که تولیدات عسلویه وارد مدار شد و می توان انقلاب توسعه گاز رسانی به آن گفت، به طوری که امروز 97 درصد جمعیت شهری و 82 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند که در مجموع 94 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز بهره مند هستند و به زودی گازرسانی 5 هزار روستا در دستورکار داریم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه صنعت گاز انقلابی ترین صنعت بوده است، تصریح کرد: نخست اینکه بومی ترین صنعت کشور است که عمده ترین تجهیزات آن در داخل کشور تامین می شود و اینکه پیش از انقلاب اتفاق خاصی در صنعت گاز کشور رخ نداده بود.

او با تاکید بر اینکه واحد ماده بودارکننده گاز آماده بهره برداری است، اظهار کرد: این ماده پیش از این از فرانسه وارد می شد و در حال حاضر آماده بهره برداری از سوی رییس جمهوری است.

او با تاکید بر اینکه مذاکرات برای پاکستان در حال انجام است، گفت: زیرساخت صادرات گاز به عراق در بصره و بغداد انجام خواهد شد.

تربتی منتظر در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره تاثیر تحریم ها بر مذاکرات گاز ایران با کشورهای همسایه گفت : به طور قطع تحریم ها در تمام بخش های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته و موضوع گاز نیز مستثنی از سایر بخش ها نیست با این حال ایران دارای زیرساخت های خوبی برای صادرات گاز به کشورهایی همچون عراق،کویت و امارات است.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج درباره چگونگی بازگشت درآمد ارزی حاصل از صادرات گاز به عراق ، تصریح کرد: به طور قطع چگونگی ورود ارز صادراتی به عراق براساس مذاکرات بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق تعیین می شود و در حال حاضر نگرانی برای بازگشت درآمد صادراتی وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه موازنه تولید و مصرف در کشور ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر کشورهای اروپایی به این اطمینان رسیده اند که ایران می تواند تامین کننده باثباتی باشد و اگر کشورهای دریافت کننده مشخص شود که از چه مسیری صادر شود.

او با بیان اینکه 800 میلیون متر مکعب گاز در داخل تولید می شود که معادل 5 میلیون بشکه نفت است، تصریح کرد: از این مقدار گاز تولید داخلی 33 درصد در بخش خانگی مصرف می شود و به اندازه همین مقدار در بخش نیروگاه ها و...مصرف می شود. پیش از در سال های بود که مصرف گاز در بخش خانگی برابر با 90 درصد تولید بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه