English

روحانی روز سه شنبه چه لایحه بودجه ای را رونمایی می کند/۴ رویکرد اصلاحی دولت در بودجه ۹۸

لایحه بودجه 98 درحالی فردا از سوی روحانی به مجلس تحویل داده می شود که به گفته مسئولان در رویکردهای معیشتی، دفاعی، سهم بخش خصوصی و پیش بینی بازار اصلاحیه های داشته است ، تا علاوه بر اینکه سهم بخش خصوصی لحاظ شود، سیاست های حمایت از اقشار کم درآمد و حفظ معیشت مردم، تقویت توان دفاعی کشور و اعتبارات صندوق توسعه ملی افزایش یابد.

روحانی روز سه شنبه چه لایحه بودجه ای را رونمایی می کند/4 رویکرد اصلاحی دولت در بودجه 98

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تاثیر افزایش نوسانات اقتصادی 9 ماه اخیر به لایحه بودجه نیز کشیده شد و طبق تصمیم شورای عالی سران قوا بودجه اولیه سال 98 مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفت، تا اینکه در راستای سیاست های حمایتی در حفظ معیشت مردم و ارتقای توان دفاعی کشور عمل شود. این موضوع از آنجا نشات گرفت که قیمت نفت در یک برهه زمانی با تغییراتی روبرو شد و از قیمت 70 دلار کاهشی ناگهانی داشت و این نوسانات باعث شد دولت تصمیم های اولیه خود برای درآمدهای نفتی را مورد ارزیابی دوباره قرار دهد تا در راستای اهداف سال 98 که با تاکید بر تثبیت اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بهبود فضای کسب و کار بود، بودجه را تدوین کند.

به عبارت دیگر دولت به دنبال مدیریت منابع برای تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه خدمات است و این هدف زمانی محقق می شود که منابع درآمدی خود را به صورت واقعی در بودجه پیش بینی کند تا از کسری منابع خودداری و بخشی از منابع دارایی های در پروژه های عمرانی و به ویژه استانی تخصیص یابد. البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که در چند ماه اخیر نوسانات دلار در نتیجه دخالت دولت در بازار کاهش یافته و شاید دولت سناریو خود برای بازار آینده ارز در سال 98 را تغییر داده است و در همین راستا برای حفظ توان معیشتی مردم دلار را در حاشیه قیمتی 10 هزار تومان حفظ خواهد کرد، هرچند فشار تحریم ها ممکن است در سال آینده به دلیل کاهش صادرات نفت بیشتر نمایان شود.

به گفته مژگان خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه 98 ضمن اینکه تمام رهنمود های رهبری معظم انقلاب لحاظ شده، مباحثی مانند اشتغال، حمایت از تولید و اشتغال، حمایت از بخش خصوصی، کوچک سازی دولت، اصلاح نظام یارانه ای و اصلاح قیمت ها به عنوان رویکردهای دوسالانه درنظر گرفته شده است.

شاید یکی از مباحثی که در روزهای تحریم مورد توجه کارشناسان قرار دارد اصلاح نظام یارانه ای در لایحه بودجه 98 است. یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دولت لایحه بودجه 98 را در شرایط متفاوتی از دوره های گذشته تدوین کرده است، گفت: در حال حاضر کشور با محدودیت تحریم ها مواجه است و بخشی از درآمدهای نفتی کاهش یافته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت، حال این موضوع روی درآمدهای بودجه ای دولت تاثیر می گذارد و دولت موظف است در راستای مدیریت بودجه بخشی از اعتبارات خود در بخش های خاص را کاهش دهد و در راستای حفظ معیشت و مسائل اجتماعی هزینه کند.

مهدی پازوکی با تاکید بر اینکه مشکل لایحه بودجه کشور محدود به بازه زمانی خاصی نیست و همواره این مشکلات وجود داشته است، تصریح کرد: وقتی که سازمان های دولتی در قبال تخصیص بودجه پاسخگو نیستند چگونه می توان نسبت به چگونگی تخصیص بودجه  اظهارنظر کرد؟ از طرف دیگر نهادهای که از دولت بودجه دریافت می کنند در قبال دریافت بودجه گزارش عملکردی ارائه نمی دهند و این نابسامانی در بخش اجرایی است که باعث می شود عملکرد مورد انتظار از بودجه سالانه بدست نیاید، به همین دلیل دولت و مجلس باید در این زمینه اصلاحیات بودجه را متمرکز کند.

4 دلیل اصلاحیه بودجه 98

در حال حاضر پایه های درآمدی بودجه کشور براساس نفت و مالیات است، از این رو مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تایید این موضوع، گفت: در شرایط کنونی هر زمان احساس شود که تغییراتی در قیمت نفت و درآمد مالیاتی ایجاد شده باید این تغییرات را در بودجه نیز لحاظ کنیم، زیرا وقتی منابع درآمدی واقعی نباشد در آینده کسری به وجود می آید و این بازگشت لایحه بودجه در راستای تغییرات اخیر قیمت در بازار نفت و نوسانات اقتصادی بوده تا در راستای بازنگری مجدد منابع درآمدی و تخصیص بودجه عمل شود.

ایران ندیمی با اشار به رویکردهای اخیری که در بودجه به وجود آمده، افزود: موضوع دومی مورد توجه در بودجه سهم دولت است که در سال های اخیر نه تنها در بودجه کاهش یافته، بلکه ریالی هم شده است و همه این تغییرات در اقتصاد کشور نیز اثر گذار است. در حال حاضر رویکردهای معیشتی، دفاعی، سهم بخش خصوصی و پیش بینی بازار عمده ترین عوامل اصلاحیه برای بودجه 98 بودجه است، تا علاوه بر اینکه سهم بخش خصوصی در گفتگو با فعالان بخش خصوصی لحاظ شود، رویکرد دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد و حفظ معیشت مردم، تقویت توان دفاعی کشور و بازنگری درباره اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز لحاظ شود که همه این عوامل با تکیه بر پیش بینی های اخیر از بازار آینده نفت بوده است.

او درباره تغییرات اخیری که دولت در بودجه بر مبنای تصمیم شورای سران قوا اتخاذ کرده است، تصریح کرد: هزینه های نظامی و معیشتی متاثر از مسائل فرامرزی دو بخش مهم در اصلاحیه اخیر بودجه بوده که در تغییر بخش های مختلف اثر گذار است. البته باید توجه داشت که درآمدهای نفتی تحت تاثیر نوسانات اخیر نفت مورد بازنگری جدید قرار گرفت، تا براساس محدودیت های تحریمی که میزان صادرات را کاهش می دهد درآمد واقعی نفت متصور شود. از طرف دیگر درآمدهای نفتی روی مالیات نیز تاثیر می گذارد.

ندیمی با تاکید بر اینکه کسری در بودجه در رخدادهای بودجه ای موثر است، اظهار کرد: از این رو باید دو سناریو برای بودجه وجود داشته که با عددهای واقعی تدوین شده باشد و حتی ممکن است که نمایندگان مجلس نیز متاثر از تغییر آینده قیمت ها اصلاحاتی را در ارقام بودجه لحاظ کنند. از این رو در اصلاحیه اخیر بر مبنای واقعیت بازار بودجه ثبت و فردا تحویل خواهد شد.

ندیمی با بیان اینکه دو نگاه درباره صندوق وجود دارد، تصریح کرد: طبق برنامه باید کمتر به نفت در بودجه تکیه شود و در نگاه دوم این هدف بلند مدت است که امروز 34 درصد برای ذخیره شدن در صندوق رقم بالایی است، با این حال در بودجه 98 سهم صندوق از بودجه نسبت به آنچه که در بودجه 98 برای صندق توسعه ملی در نظر گرفته شده در زمان اصلاحیه 10 درصد افزایش یافته است.

او با تاکید بر اینکه قیمت نفت در لایحه اولیه بودجه 70 دلار تعیین شده بود، گفت: با بروز نوسانات اخیر قیمت نفت در بازار بین المللی ارزیابی و تغییرات جدیدی در قیمت نفت در نظر گرفته و قیمت آن در بودجه 53 دلار لحاظ شد. همچنین برای صادرات نفت و میعانات گازی رقم یک و نیم میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاها در بودجه یکی دیگر از مباحثی است که برخی کارشناسان در لایحه بودجه مورد ارزیابی قرار داده اند و گفته اند که زمانی که ارز دولتی در فرایند واردات و تولید روی قیمت ها تاثیر ندارد و خانوار مجبور به خرید کالا به قیمت ارز آزاد است چه دلیل برای تخصیص ارز دولتی در بودجه 98 است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه