English

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

ثبت نشان جغرافیایی خلیج فارس در سازمان جهانی بدون جنجال سیاسی

سیدمهدی میرصالحی گفت: ثبت جغرافیایی مروارید خلیج فارس به تثبیت نام خلیج فارس کمک می کند، زیرا با نام منطقه ثبت شده و اگر فردا مرواریدی دیگری بخواهد ثبت شود باید مربوط به دریای دیگری باشد.

ثبت  نشان جغرافیایی خلیج فارس در سازمان جهانی بدون جنجال سیاسی

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مروارید خلیج فارس به دور از جنجال سیاسی و رسانه ای در مدت دو سال فعالیت بین المللی، چراغ خاموش ثبت شد گفت: در حال حاضر انواع ثبت بین المللی داریم که مروارید خلیج فارس با عنوان نشان جغرافیایی و حمایت از اسامی مبدا  ثبت شده که بر مبنای آن کالا و ویژگی های محصول بر مبنای ظرفیت های منطقه ثبت شده است.

سیدمهدی میرصالحی با بیان اینکه از دو سال پیش به صورت چراغ خاموش فرایند ثبت مروارید خلیج فارس انجام شده است افزود: این مسئله به دلیل اینکه بعد سیاسی و حساسیت بالایی داشت، تنها من و یک کارشناس و سازمان جهانی وایپو در جریان این ثبت بودیم، چراکه کشورهای که حتی جایگاهی ندارند در این زمینه مدعی هستند.

او با تاکید بر اینکه این نوع ثبت به تثبیت نام خلیج فارس کمک می کند، افزود: این نشان با نام منطقه ثبت شده و اگر فردا مرواریدی دیگری بخواهد ثبت شود باید مربوط به دریای دیگری باشد.

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تا دو هفته پیش هیچ کس در جریان ثبت این برند نبود، افزود: سازمان جهانی وایپو که زیر مجموعه سازمان ملل فعالیت می کند دو هفته پیش بحث ثبت جهانی را مطرح می کند و خانم الکساندر که رییس بخش لیسبون این سازمان هست درباره ثبت این برند اطلاع دادند.

میرصالحی با بیان اینکه پس از صدور سند برای برندهای جغرافیایی در سایت سازمان جهانی قرار می گیرند، تصریح کرد: اگر ایران عضو این کنوانسیون های جهانی نبود امکان بهره گیری از این ظرفیت ها نبود. بنابراین باید توجه داشت که این ثبت برند کمک می کند تا هیچ دولت دیگری نتواند نام خلیج فارس را تغییر دهد یا با نام دیگری بخوانند.

او با اشاره به اینکه سازمان وایپو یکی از معتبرترین نهادهای بین المللی است، اظهار کرد: محصولات دیگری که با عنوان برند ثبت می شوند از موافقتنامه برند استفاده می شود، این در حالی است که برای ثبت خلیج فارس از موافقتنامه ای لیسبون استفاده شده و مربوط به موقعیت جغرافیایی است و کسی نمی تواند بگوید مروارید خلیج فارس نام برند است، زیرا این یک موقعیت جغرافیایی است.

مدیر کل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این اینکه ثبت بین المللی برند به توسعه بازار جهانی محصولات نیز کمک می کند، گفت: در حال حاضر 7 محصول ثبت جهانی شده اند که صادراتی هستند و این موضوع به افزایش ارزش افزوده این محصولات در بازار جهانی کمک می کند. همچنین باید توجه داشت که ایران در سال 2018 با ثبت جهانی 19 محصول و منطقه در جهان رتبه نخست را کسب کرده است و امسال نیز پس از فرانسه، چک اسلواکی و اسپانیا رتبه چهارم دارد.

میرصالحی افزود: در حال حاضر پس از ثبت جهانی محصولات کشاورزی روی محصولات معدنی کار می شود، به طوری که تاکنون سنگ مرمر کردستان، سنگ یمین، سنگ ترآورتن، سنگ فیروزه نیشابور و ... ثبت جهانی شده اند.

او با تاکید بر اینکه تحریم ها تاثیری روی ثبت جهانی جغرافیایی و ثبت محصولات تاثیر ندارد، تصریح کرد: ما با یونیودو که سازمان توسعه دهنده صنعتی هستند همکاری می کنیم و این فعالیت ها مستثنی از فعالیت های سیاسی هستند از این رو تحریم ها تاثیری در ثبت جهانی ندارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه