English

بازار جهانی امکان جایگزینی نفت ایران را ندارد

محمد علی خطیبی گفت:صادر کنندگان نفت نهایتاً تا یک میلیون امکان افزایش تولید دارند و با افزایش تقاضای فصلی اُپک امکان جایگزینی نفت ایران را ندارد.

بازار جهانی امکان جایگزینی نفت ایران را ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمدعلی خطیبی با اشاره به تحریم های سابق آمریکا در نفت با برنامه ریزی قبلی و شکست این تحریم ها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: بازار جهانی توانایی جبران کمبود نفت ایران را ندارد.

وی افزود: صادر کنندگان نفت نهایتاً تا یک میلیون امکان افزایش تولید دارند و با افزایش تقاضای فصلی اُپک امکان جایگزینی نفت ایران را ندارد.

نمایده سابق ایران در اُپک نسبت به ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران توسط آمریکا بیان کرد: واقعیت ها و نظر کارشناسی نشان می دهد این ادعا ممکن نیست.

موئد حسینی صدر مشاور وزیر نفت در ادامه بیان کرد: هم اکنون ما دو میلیون و هشت با افزایش یک میلیون تولید فصلی به رقم سه میلیون و هشتصد میلیون بشکه خواهیم رسید و جایگزینی این میزان ممکن نیست.

وی خاطر نشان کرد: اینکه در کوتاه مدت صادرات نفت ایران به صفر برسد ممکن نیست و ایران کشوری است که با چندین کشور بزرگ مرز زمینی و دریایی دارد و ما مشتریان کوچکی داریم که با کشتی های بزرگ تمایل به خرید و تجارت نفت ندارند.

مشاور زنگنه تصریح کرد: این تحریم ها در و مورد تجارت نفت به گونه ای نیست که بر اساس دستور یک کشور قطع شود و کشور استرس این را ندارد که فروش نفت صفر خواهد رسید و ما هم تجربه دور زدن تحریم ها را داریم.

حسینی تاکید کرد: ذخایر ما بیش از آن است که دچار مشکل شویم و ما 50 میلیارد دلار واردات داریم و بسیاری از این واردات ضروری و حیاتی نیست و مایحتاج عمومی نیست و به سختی به 20 میلیارد دلار خواهد رسید.

خطیبی همچنین گفت: آمریکا توصیه کرده از ذخیره سازی براشت شود و کشورهای صنعتی به میزان 30 روز ذخایر استراتژیک دارند و 60 روز ذخیره تجاری دارند و این میزان محدود است و برای روز مباداست و هر چه از این ذخیره سازی برداشت شود قیمت هر بشکه تا 100 دلار افزایش می یابد و کشورها در این سیاست باید هزینه بیشتری متحمل شوند.

وی تصریح کرد: مصرف کنندگان در آمریکا بر اساس قول ترامپ توقع بنزین ارزان داشتند و این امر معکوس می شود و با یک تصمیم مردم متحمل هزنیه های بسیاری خواهند شد.

خطیبی در بخشی از گفتگو به سرعت دیپلماسی پرداخت و گفت: از مدت ها پیش این صحبت را داشتیم که در ماه نوامبر تحریم ها را خواهیم داشت و ما از حوزه میعانات مشکلی نداریم و آسیب پذریری ما از حوزه خام فروشی است و اگر وابستگی بودجه را از درآمد نفتی کم کنیم آسیب پذیری ما کم می شود.

وی همچنین بیان کرد: به نظر می آید در سطوح بالاتر در مذاکرات نفتی ما هم بهتر است تحرک بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم نتایج بهتری داشته باشیم.

موئد حسینی نیز در خصوص دیپلماسی نفت بیان کرد: سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی و زیر ساخت های بالادستی اتفاق های خوبی رخ داده مانند ستاره خلیج فارس که 92 درصد از سال 91 روند پیشرفت کندی داشت و شاهد تسریع پیشرفت پس از برجام بودیم.

وی یادآور شد: اگر در جزء مسائل کوتاهی داشتیم در کل موفق بودیم و انعقاد برخی از قراردادها ممکن بود به نفع کشور هم نمی بود.

مشاور وزیر نفت ادامه داد: صادارت نفت خام رسمی کشور در ماه های اخیر به 2 میلیون و 700 هزار بشکه هم رسیده و از یک میلیون بشکه صادارت به 2.8 میلیون بشکه رسیدیم و در گذشته به وزارت خارجه پیشنهاد کردیم معاونت اقتصادی ایجاد کند و این حوزه باید فعال شود و دیپلماسی نفتی ما بخشی به وزارت امور خارجه مربوط می شود.

علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط تلفنی با توجه به شرایط پیش رو تصریح کرد: نیازمند دیپلماسی فعال داریم و وزیر نفت نیاز به چالاکی جدیدی دارند و پیشران برنامه های دولت باید بداند دیپلماسی نفتی سابق در شرایط فعلی پاسخگو نخواهد بود.

وی به دیپلماسی نفتی ایران در دو کشور هند و چین که فاقد سفیر هستیم، بیان کرد: دولت باید تصمیم قوی در این حوزه اخذ کند.

خطیبی نیز با یادآوری اینکه موضوع تحریم ها صرفاً دیپلماسی نفتی نیست، گفت: یک تیم در سطوح بالا نیاز دارد و رییس بیمه مرکزی، رییس بانک مرکزی و وزیر امور خارجه با کشورهای استراتژیک مشتری ایران مذاکره و توافق کنند که هم اکنون اروپا مشتری نفت ما نیست و این قابل پذیرش نیست.

موئد حسینی نیز تصریح کرد: یک مقام نفتی هر روز باید پیگیری این مباحث فروش نفت را در برنامه داشته باشد و روزانه مسائل داخلی و خارجی را رصد کند و پروژه های در دست اجرا و موضوع فروش را به دقت بررسی و تحلیل کند.

کریمی در مورد بورس نفت و خروج از روش های سنتی فروش نفت بیان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای کمک به دولت و فروش نفت کمک گرفت تا در شبکه مویرگی دیپلماسی خُرد محقق شود.

وی افزود: باید سراغ ساز و کارهایی برویم که کمترین فساد را داشته باشد و بتوانیم نفت را با بالاترین نرخ ممکن بفروش برسانیم و بورس نفت پیچیدگی های بسیاری دارد و سال 90 یک دوره ای محوله های نفت را در بورس کالا عرضه کردیم و آن زمان بورس انرژی وجود نداشت و معاون اول رییس جمهور هم در این خصوص پیش بینی های را اعلام کرده بود.

خطیبی به تحریم های قبلی و فروش تا سقف نهایتاً 1.5 میلیون اشاره و عنوان کرد: تا زمانیکه دیپلماسی سیاسی به کمک نیامده بود فروش نفت افزایش نیافت و هم اکنون باید متحد شد و با کشورها مذاکره کرد.

وی در مورد بورس نفت در جهان گفت: بورس جهانی مطابق استاندارهای بین المللی در کشور ما وجود ندارد مگر آنکه تالار حراج باشد و هدف ما نیز کسب درآمدهای ارزی است.

خطیبی همچنین گفت: با نصیه فروشی مخالفم و موافقم تا مشتریان جدیدی را برای نفت پیدا کنیم.

موید حسینی در مورد پتروشیمی اظهار کرد: بخشی از ظرفیت نفت ما به پتروشیمی مرتبط است که به ظرفیت 60 میلیون تن در پتروشیمی رسیدیم و این موقعیت به سادگی قابلیت جایگزین شدن در میان مشتریان منطقه را ندارد و تحریم پتروشیمی عملاً غیر ممکن است.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط تلفنی به تکلیف برنامه ششم توسعه در مورد مشوق های عرضه نفت در بورس اشاره و عنوان کرد: بورس نفت تکلیف قانونی است و در این بخش فقط وزارت نفت مکلف نیست و نهادهای دیگری هستند که باید زیر ساخت های لازم را فراهم کنند و اشاره کردم که در سال 91 تا حدودی این مهم اجرا شد.

شایان ذکر است بند 11 تا 14 سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 92 ابلاغ شده و اگر تا حدودی اجرایی می شد با خیال راحت دغدغه ای در مورد فروش نفت خام نداشتیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه