English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش قیمت کالاهای اساسی تحت تاثیر وضعیت آشفته ارز و سکه/ تقاضاها حالت حبابی دارد

ترس مردم از گرانی محصولات تحت تاثیر وضعیت آشفته ارز و سکه باعث شده تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش پیدا کند و همین بالا رفتن تقاضا باعث افزایش قیمت و کمبود عرضه شده است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی تحت تاثیر وضعیت آشفته ارز و سکه/ تقاضاها حالت حبابی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، افزایش نرخ ارز در این روزها با گرانی قیمت کالاها و به تبع رشد تقاضای مردم برای خرید و ذخیره کالاهای اساسی همراه بوده است.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری موج در سطح بازار از افزایش قیمت ها در مناطق مختلف حکایت دارد. برای نمونه قیمت برنج در یک هفته گذشته بین 2 تا 5 هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش قیمت ها با افزایش تقاضا و کاهش عرضه در بازار بیشتر نیز شده است. همچنین در مشاهدات از بازار با افزایش ناگهانی 30 تا 40 درصدی قیمت محصولات لبنی روبه رو شدیم این در حالیست که برخی فروشگاه ها قیمت محصولاتشان را بیشتر از قیمت درج شده روی اقلام، به فروش می رسانند.

مدیر یکی از فروشگاه های زنجیره ای در این رابطه به خبرنگار موج گفت: در یک هفته اخیر میزان تقاضا برای خرید برنج و روغن 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است و همین مساله باعث کاهش موجودی این محصولات در بازار شده که به تبع شاهد رشد قیمت این محصولات هستیم. 

وی گفت: علت این افزایش تقاضا ترس مردم از گرانی محصولات بوده، به همین دلیل قیمت‌ها ساعت‌ به‌ ساعت در حال افزایش است. 

مدیر یکی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره ای به خبرنگار موج اعلام کرد: تب خرید بین مشتریان به وجود آمده است؛ مثلا مشتری که تا دیروز هر ماه یک کیسه برنج خریداری می‌کرد، امروز بین 5 تا 15 کیسه برنج می‌خواهد.

رئیس اتحادیه سوپر مارکت داران تهران در گفتگو با خبرنگار موج با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی تحت تاثیر وضعیت آشفته ارز و سکه افزایش یافته است، اظهار کرد: تمام کالاهای اساسی با درصدی افزایش قیمت روبه رو شده است و تنها چیزی که در حال حاضر نسبت به اقلام دیگر کمتر افزایش یافته و کمبود نداریم، برنج ایرانی است.

سعید درخشانی افزود: به برخی از کالاها ارز دولتی تعلق گرفته است اما با این وجود واردکنندگان حاضر نیستند اجناسشان را با این نرخ توزیع کنند.

وی بیان کرد: گوشت های وارداتی در اکثر مراکز با قیمت 33 هزار تومان در حال توزیع است ولی عده ای با قیمت کیلویی 50 تا 60 هزار تومان به فروش می رسانند.

درخشانی با بیان اینکه برخی اجناس برای اصناف گران شده است نه برای مصرف کننده، گفت: جنسی که برای اصناف هزار تومان سود بوده در حال حاضر 500 تومان سود به آن تعلق می گیرد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار موج با بیان اینکه تقاضاها با توجه به قیمت ارز که هر روز متغیر است حالت حبابی دارد، افزود: شرایط فعلی جامعه باعث شده است که قیمت اجناس خود به خود افزایش یابد. در محصولاتی لبنی مجوز افزایش 9 درصدی قیمت ها داده شد ولی در بسیاری از محصولات لبنی افزایش قیمت 32 درصدی داشته ایم  و وقتی کالایی 32 درصد گران می شود ناخودآگاه روی محصولات دیگر هم تاثیر می گذارد و باعث ایجاد تورم می شود.

رضا نورانی با اشاره به اینکه برنج ایرانی در حال حاضر نسبت به قبل از عید افزایش قیمتی نداشته است، گفت: وضعیت برنج تولیدی امسال خوب است و نسبت به سال گذشته افزایش تولید نیز داشته ایم و کمبودی در این خصوص نداریم.

وی افزود: قیمت روغن نیز افزایش نداشته است و در حال حاضر روغن با همان قیمت قبل در فروشگاه ها توزیع می شود و حتی در برخی فروشگاه ها روغن های خارجی با تخفیف 30 تا 35 درصدی به فروش می رسد.

 رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص واردات کالاهای اساسی گفت: دولت  به مقدار کافی برای محصولات مورد نیاز مثل روغن، برنج و کالاهای دیگر ارز 3 هزار و 800 تومانی ارائه کرده و به همین دلیل قیمت ها افزایشی نداشته است.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد مردم بیش از نیاز خود خرید کنند خواه ناخواه این تورم پیش می آید البته نه در سطح فروشگاه های بزرگ که تحت نظارت هستند.

نورانی با اشاره به اینکه به اندازه کافی کالاهای اساسی ذخیره سازی شده است، گفت: با توجه به سیاست های دولت ذخیره سازی کالاهای اساسی برای 6 ماه آینده به میزان مناسبی صورت گرفته است و برنامه دولت برای تولید و واردات کالاهای اساسی همانند گذشته خواهد بود تا در دوره تحریم های جدید آمریکا علیه ایران مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: دولت کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و ... را به صورت تهاتری وارد می کند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده بیشترین مسوولیتش در بحث نظارتی است، گفت: یکی از شرح وظایف این سازمان نظارت کافی بر کالاهای اساسی و حتی کالاهای غیر اساسی است تا کالای گران به مصرف کننده داده نشود و اگر هم مشکلی بود بررسی کرده و جلوی ادامه گران فروشی ها را در سطح جامعه بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی