English

نایب رئیس اتاق ایران و چین در گفت و گو با خبرگزاری موج:

سیاست ارز ۴۲۰۰ گندابی بود که حشرات دور آن جمع شدند

مجیدرضا حریری با اعلام اینکه دولت به ناکارآمدی تخصیص ارز 4200 تومانی پی برده است گفت: این سیاست همانند گندابی بود که حشرات دور آن جمع شدند، به طور قطع نمی توان با پشه کش این محیط را پاک نگهداشت.

سیاست ارز 4200 گندابی بود که حشرات دور آن جمع شدند

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی هیچکدام از مسئولان اطلاعات درستی از وضعیت اقتصادی کشور و اینکه به چه میزان به منابع ارزی دسترسی داریم نمی پردازند، گفت: برای اینکه ما درباره یک سیاست گذاری از موضع فعال اقتصادی و ... صحبت کنیم، باید اطلاعات کافی درباره شرایط ارزی کشور داشته باشیم. در واقع مشکل اصلی امروز این است که هیچ کس توضیح نمی دهد که ما در چه وضعیتی هستیم و به طور قطع این استدلال هم درست نیست که گفته می شود دشمن از این اطلاعات سواستفاده خواهد کرد، زیرا آن ها سیستم های جمع آوری اطلاعات دقیقی دارند و خیلی بهتر از ما درباره وضعیت اقتصادی کشور مطلع هستند. در مقابل ناآگاهی فعالان از وضعیت اقتصادی کشور باعث شده هر فردی از یک نگاه، اقتصاد را تحلیل می کند و به نوعی به مشکلات دامن زده شود.

بی اطلاعی فعالان اقتصادی بر بالا رفتن قیمت ارز دامن می زند

مجیدرضا حریری با نگاهی به میزان دخل و خرج ارزی سالانه کشور افزود: در حال حاضر ما روی کاغذ 110 میلیارد دلار صادرات نفتی و پتروشیمی داریم و در مقابل مخارج ارزی کشور سالانه به 80 میلیارد دلار می رسد که شامل؛ 55 میلیارد دلار واردات رسمی، 14 میلیارد دلار قاچاق و 10 میلیارد دلار ارز دانشجویی و ... است، البته این بر مبنای حسابداری روی کاغذ بوده، اما اینکه ما چقدر از این منابع در اختیار داریم، تنها دولت، خزانه و دشمن می داند و این بی اطلاعی فعالان اقتصادی نوعی عدم اطمینان در بازار به وجود آورده و باعث دامن زدن به بالا رفتن قیمت ارز شده است.

حریری با تاکید بر اینکه منهای تمام نقاط ضعف کشور مانند نقدینگی، تورم و دولتی بودن و ... ، یکسری رویدادهای سیاسی اخیر مربوط به سیاست داخلی و بین المللی مشکلات اقتصادی را تشدید کرده است تصریح کرد: در حال حاضر نقش سیاست در حوزه اقتصاد پررنگ شده و شرایط جنگی است و در داخل نیز مناظرات سیاسی به حوزه اقتصاد کشیده شده است و برخی مخالفان مردم را  علیه سیاست های اقتصادی دولت تحریک می کنند که به حق هم می گویند، اما نباید اینگونه باشد. بنابراین باید ابتدا درباره صورت مسئله به درک مشترک برسیم و راهکار مناسب ارائه دهیم. از این رو سکوت رییس جمهوریی و معاون اول به عنوان افرادی که مردم به اطمینان آن ها به این دولت رای داده اند، در این شرایط مناسب نیست، زیرا آن ها هنوز در بین مردم پایگاه دارند و باید صادقانه مشکلات را مطرح کنند، تا دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم.

نایب رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه روند توزیع ارز 4200 تومانی ناکارآمد بود، گفت: خود توزیع ارز سیاست غلطی بوده و دولت نیز این سیاست را پس می گیرد، اما مشکل اساسی این است که اقتصاد ما غیرشفاف، غیررقابتی و غیرآزاد است و اگر به شفافیت برنگردیم، با هر تکانه ای صفی درست می شود و می گویم هرکس رانت می خواهد وارد این صف شود. در واقع وقتی محیطی برای فساد درست شود، نباید انتطار داشته باشید افراد وارد رانت نشوند. برای نمونه توزیع ارز 4200 تومانی همچون گندابی است که آب در یک جا مانده و فاسد شده است و حشرات دور آن جمع شدند. حال چطور می توان با یک پشه کش تمام حشرات آن را از بین برد و آن را سالم نگهداشت؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه