English

شریک ایرانی برای جلوگیری از تحمیل ضرر به پیش فروش ها ۴ پیشنهاد ارائه کرد

عقب نشینی خودروساز کره ای از بازار ایران

شرکت هیوندای پس از اعلام خروج آمریکا به تعهدات خود در قبال مشتریان ایرانی پایبند نبوده و قطعات خودروی الانترا را به ایران ارسال نکرد. از این رو شریک ایرانی اعلام کرده؛ برای جلوگیری از تحمیل ضرر به مشتریان، محصولات جایگزین تحویل می دهد یا استرداد وجه می کند.

عقب نشینی خودروساز کره ای از بازار ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به اینکه در یک ماه گذشته بازار خودرو با نوساناتی همراه شده و شرکت سیتروئن اعلام کرده، که از ایران خارج می شود برای تولید برخی خودروهای تولید مشترک مشکلاتی به وجود آمده است، برای نمونه شرکت سایپا برای تولید ساندور با چالش هایی مواجه شد، تا جایی این مسئله حاد بود که به متقاضیان  پیش فروش این خودرو اطلاع داد، در صورت امکان به جای ساندرو، خودروی ال90 تحویل بگیرند، این موضوع روی مشتریان این خودروسازی تاثیری منفی گذاشت. حال در چنین شرایطی خودروسازها دیگر به دنبال جلب رضایت مشتری هستند، تا تاثیر منفی بازار را خنثی کنند. به همین دلیل شرکت خودروسازی کرمان موتور قصد دارد خسارت ناشی از عقب نشینی شریک کره ای در عمل به تعهداتش را بر مشتریانش را جبران کند.

در واقع پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تهدید شرکت های بین المللی در خصوص همکاری با ایران، شرکت های متعددی از جمله توتال، بوئینگ، گروه پژو سیتروئن، مارسک و ... از بیم قطع دسترسی به بازار مالی و محصولات آمریکا اقدام به تعلیق همکاری با شرکای ایرانی خود کردند، که همکاری نوپای کرمان موتور و هیوندای نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دچار اختلال شده است.

در واقع شرکت کرمان موتور در بهمن ماه 1396(حدود 5 ماه قبل) اقدام به پیش فروش محدود خودرو هیوندای الانترا تولید داخل با شرایط 70 میلیون تومان پیش دریافت و سود مشارکت 18 و 15 درصد با قیمت 147 میلیون و 800 هزار تومان با موعد تحویل های عمدتا مرداد، شهریور و مهر 1397 کرده است. حال پس از گذشت حدود 5 ماه به دلیل تعلل شرکت هیوندایی در ارسال قطعات منفصله و به رغم گشایش اعتبارات انجام شده، تحویل خودروهای مذکور با مشکل مواجه شده است. از آنجایی که پیش از این در دوره تحریم های سال 92 خودروسازهای کره همکاری خود را با ایران به طور کامل قطع کرده بودند و ادامه آن را مشروط به امضای برجام کرده بودند، این مسئله خیلی دور از انتظار نبود.

بنابراین در چنین حالتی طرف ایرانی قرارداد نسبت به حفظ تعادل بازار و رضایت مشتریان سیاست های را دنبال کرده است، این موضوع به ویژه در مقطع کنونی که قیمت خودروهای خارجی با شیب تندی افزایش یافته اهمیت بیشتری دارد.

بنابراین خبرنگار خبرگزاری موج در تماسی با شرکت کرمان موتور برای کسب اطلاع از نحوه تعیین تکلیف مشتریان این موضوع را پیگیری کرد و مسئول این بخش اعلام کرد؛ این شرکت در بخشنامه ای برای جلوگیری از آسیب به متقاضیان شرایطی حتی فراتر از تعهدات قراردادی خود تدوین کرده است، که بر مبنای آن 4 راهکار برای مشتریان در نظر گرفته شده که از این قرار است؛ در صورتی که مشتریان تمایل به استرداد وجه پرداختی خود داشته باشند، شرکت مبلغ دریافت شده، به علاوه سود دوران مشارکت و همچنین مبلغ 150 میلیون ریال پاداش وفاداری به مشتریان پرداخت می کند، در حالی که الزام قراردادی فقط مبلغ دریافتی به علاوه سود مشارکت است. همچنین در صورتی که مشتری تمایل به جایگزینی خودرو با محصولات موجود را داشته باشد 3 محصول هیوندایی سانتافه(با توجه به تفاوت قیمت زیاد با خودروی الانترا) با قیمت 367 میلیون تومان و 10 میلیون تومان تخفیف و جک اس 5 با قیمت 123 میلیون و 500 هزار تومان و 8 میلیون تومان تخفیف و جک اس 3 با قیمت 86 میلیون و 900 هزار تومان تبدیل کنند که البته قیمت خودروهای مذکور در بازار دارای حاشیه حداقل 15 درصدی است.

حال با توجه به توافق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرار شده لایحه تغییر تعرفه واردات خودرو 6 ماه معلق باشد و هنوز به واردکننده های خودرو ارز 4200 تومانی تعلق نگرفته است؛ حفظ رضایت مشتریان پیش فروش خودروها خارجی چالش سختی برای خودروبازان داخلی خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه