English

رییس سازمان توسعه تجارت:

تراز تجاری در دو ماهه نخست ۹۷ مثبت شد

مجتبی خسروتاج گفت : در دو ماهه اول سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تراز تجاری مثبت شد به طوری که از منفی 417 میلیون دلار به 942 میلیون دلار رسید که 326 درصد تغییر مثبت داشته است.

تراز تجاری در دو ماهه نخست 97 مثبت شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اینکه تراز تجاری در دوماهه اول امسال نسبت به سال گذشته از منفی 417 میلیون دلار به 942 میلیون دلار رسیده گفت: تراز تجاری 326 درصد تغییر مثبت داشته که صادرات غیر نفتی 22 درصد رشد مثبت و واردات در این مدت نیم درصد رشد کرده است.

او با اشاره به اینکه 20 کشور در دوماهه نخست مقصد 7 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ایران بوده اند اظهار کرد: ارزش صادرات غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است و از میان کشورهای هدف ایران، 16 کشور افزایش واردات داشته اند و تنها کشورهای هند، ژاپن، تایلند و تایوان کاهش واردات داشته اند.

خسروتاج افزود: در بخش واردات 91 درصد واردات  ایران از 20 کشور و مابقی واردات از 20 کشور دوم است که چین و امارات مهمترین کشورهای مبدا واردات بوده اند.

 خسروتاج با اشاره به بخش نامه معاون اول رییس جمهوری گفت :شرکت های دولتی و صادرکننده های عمده خصوصی نمی توانند در قبال ارز صادراتی واردات کنند، مگر برای تامین نیاز خود که شامل مواد اولیه و ماشین آلات است.

خسروتاج

بخش مواد خام و فرآورده های معدنی و فولاد باید ارز خود را به نیما منتقل کنند

او با بیان اینکه در بخش مواد خام و فرآورده های معدنی و فولاد باید ارز خود را به نیما منتقل کنند افزود: نزدیک به 464 قلم کالا در بخش پتروشیمی و محصولات معدنی باید صادرات را متناسب با دستورالعمل معاون اول رییس جمهور انجام دهند و متعهد به فروش ارز صادراتی به سامانه نیما هستند و اگر انجام ندهند معافیت مالیاتی و مشوق های صادراتی آنها حذف می شود.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این فهرست مواد صادراتی متعهد به همکاری با سامانه نیما هر سه ماه یکبار به روز خواهد شد. این فهرست شامل 80 درصد صادرکننده های کشور هستند و مابقی نیز صادرکننده های خرد بوده که ارزش درآمد ارزی آنها که بیشتر در بخش کشاورزی و صنایع دستی و...است پیش بینی می شود به 15 میلیارد دلار در سال 97 برسد و ارز حاصل از این بخش نیز در سیستم اقتصادی به گردش درمی آید.

رییس سازمان توسعه تجارت درباره تخلف واردات خودرو گفت: از اواسط سال گذشته در چندین نوبت به نهادهای اطلاعاتی اعلام کردیم که ثبت سفارش 6400 خودرو توسط سازمان توسعه تجارت انجام نشده است و نگفتیم قاچاق بوده و کسی که آورده گمرکی هم پرداخت کرده و این واردکننده مجاز به واردات نبوده است. اما این به معنی این نیست که حقوق دولتی را نپرداخته و قاچاق باشد، بلکه خارج از مجوز ما بوده که نوعی تخلف اداری است نه قاچاق و پرونده آن را به سازمان تعزیرات، نهادهای اطلاعاتی و ستاد مبارزه با قاچاق ارسال شده است.

خسروتاج درباره سیاست های تجاری کشور گفت: شرایط اقتصادی کشور در 40 سال گذشته سیاست جایگزینی واردات دنبال شده به طوری که در زمان دفاع مقدس و سال های تحریم به ظرفیت های تولید داخلی بیشتر بها داده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه