English

یک فعال صنعت لاستیک در گفتگو با موج مطرح کرد

برخی لاستیک سازی ها با رانت سرپا هستند

محمدرضا هارونی گفت: صنعت لاستیک سازی در ایران از فناوری عقب مانده و بسیاری تولیدکننده ها در حال ورشکستگی هستند و برخی نیز با رانت سرپا مانده اند. این صنعت در ایران آنقدر ضعیف شده که امروز چین لاستیک پراید را با فناوری بالا و 4 سال گارانتی 25 هزار تومان ارزانتر از تولید داخلی در ایران عرضه می کند.

برخی لاستیک سازی ها با رانت سرپا هستند

عضو انجمن تعاونی لاستیک تهران در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به دلایل ضعف صنعت لاستیک سازی در ایران گفت: وقتی تولید تایر رادیال که مربوط به خودروهای جدید است، در ایران شروع شد، تحریم‌های غرب علیه ایران نیز آغاز شده بود. از طرف دیگر کشورهایی صاحب این فناوری به راحتی دانش تولید آن را به کشورهای دیگر منتقل نمی‌کنند. با این حال امکان دسترسی به فناوری تولید تایر های جدید وجود داشت، زیرا ایران از سال ۱۳۴۲ در صنعت لاستیک سازی فعال است.

محمدرضا هارونی با بیان اینکه در زمان تحریم ها تولید لاستیک پژو، پراید، سمند و… اهمیت داشت افزود: لاستیک های مورد استفاده در بازار داخلی در آن زمان در اولویت سرمایه‌گذاری بودند و در حال حاضر نیز تولید می‌شوند، اما لاستیک خودروهای بنز و… آن زمان سرمایه‌گذاری نشد. به همین دلیل از صنعت روز عقب ماندیم. برای نمونه لاستیک پراید در داخل با قیمت ۲۰۰ هزار تومان تولید می‌شود، اما چین همین محصول را با آخرین فناوری روز تولید و با ۴ سال گارانتی به قیمت ۲۲۵ هزار تومان در ایران عرضه می کند.

او با تاکید بر اینکه دانش روز این صنعت در ایران وجود ندارد و تکنولوژی ما عقب افتاده است تصریح کرد: تولیدات داخلی نیز به دلیل عدم حمایت و هزینه‌های بالای مالیاتی و… قابل رقابت نیست و با میزان سود پایینی که در این بخش وجود دارد، روند پیشرفت کند شده است

هارونی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه لاستیک کائوچو است و از نوسانات دلار متاثر شده گفت: به دلیل تاثیری پذیری از دلار آینده تولید و قیمت این محصول قابل پیش‌بینی نیست؛ از طرف دیگر به دلیل فناوری قدیمی این صنعت کارخانه‌های داخلی نمی‌توانند تولید را ادامه دهند و تولیدکننده‌ها اگر مواد اولیه را بفروشند مقرون‌به‌صرفه‌تر است تا اینکه محصول بدون مشتری ذخیره کنند.

ورشکستی برخی کارخانه های لاستیک سازی

او با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در تامین مواد اولیه تولیدکننده نقش حمایتی داشته باشد و با رانت مبارزه کند زیرا تجربه سابق نشان می دهد برخی کارخانه‌ها با رانت توانسته‌اند مواد اولیه را به راحتی تامین کنند و این مسئله باعث نابودی برخی تولیدی ها و رشد برخی دیگر شده برای نمونه کارخانه پیروزی چند مدل لاستیک در ایران تولید می‌کند که ۳۰ سال این مدل ها در دنیا منسوخ شده و حتی کارخانه ایران‌تایر ۵۰ ساله نیز اوضاع خوبی ندارد و نمی تواند با تولیدات دیگر رقابت کند. به همین دلیل انتقاد ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت و تعزیرات تولید و بازار را رها کرده‌اند و امروز کیفیت تولید به فراموشی سپرده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه