English

محمد جواد آذری جهرمی:

صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود/ امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود و شبکه اجتماعی بومی ایرانی پا به پای نمونه‌های بین‌المللی رقابت می‌کرد. اما امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده و شبکه اجتماعی محبوب آن زمان اعلام کرده بزودی سرویس خود را خاموش خواهد کرد.

صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود/  امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه در زمانی نه چندان دور، صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود و شبکه اجتماعی بومی ایرانی پا به پای نمونه‌های بین‌المللی رقابت می‌کرد، گفت: اما امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده و شبکه اجتماعی محبوب آن زمان اعلام کرده بزودی سرویس خود را خاموش خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در مصاف آزادی و امنیت، داخلیها صحنه رقابت را به برخی نگاه‌های تنگ‌نظرانه واگذار کردند و در کنارش صحبت از پروژه‌هایی با پسوند ملی آغاز شد که بیشتر آنها با تصدی دولتها به سرانجامی نرسید و جز ضرر اقتصادی برخی مجموعه‌ها، نامی به جا نمانده است.

وی ابراز کرد: در این میان آمارهای سال 92 خبر از آن می‌داد که بیش از 25 درصد استفاده مردم از اینترنت با فیلترشکن است اما با رویکرد حمایتی دولت از دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی، کم کم این سرویسها در زندگی مردم نقش خود را پیدا کردند اما در این میان ظرفیتهای دولت تا آنجا نبود که بتواند همه موانع پیش‌روی شبکه‌های اجتماعی داخلی را رفع کند.

سرویس های اینترنتی بومی نیازمند امان‌نامه قضایی هستند

به گفته آذری جهرمی بدون شک هر زمان صحبت از توسعه سرویس های ایرانی می‌شود، همواره به حجم ریالی حمایت دولت از این سرویسها توجه شده و در این میان فراموش می‌شود که سرویسهای بومی برای توسعه علاوه بر پشتیبانی مالی، نیازمند امان نامه‌ای در حوزه‌های قضائی و امنیتی هستند که ظاهرا دولت به تنهایی قادر به ارائه چنین تضامینی نیست.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: بالطبع در نبود شرایط مناسب برای رشد محصولات ایرانی، مردم منتظر حل مشکلات داخلی نماندند و با استفاده از سرویسهای بین‌المللی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی ادامه دادند و علاوه بر رفع نیازهای روزمره مثل اخبار، بخش قابل توجهی از ظرفیتهای اقتصادی را نیز در این فضا شکوفا کردند و معیشت بخشی از مردم به این فضا گره خورد.

وی خاطرنشان کرد: حالا در شرایطی قرار داریم که حاکمیت ما و اکثر کشورهای دنیا امکان اعمال مقررات بر شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی را ندارند و البته ساده‌ترین راه‌حل برای غلبه بر این تهدیدات نوین، بستن فضا و بدنبال آن سردادن آواز لزوم توسعه شبکه‌های داخلی آن هم از جنس صرفا تکنولوژی و بدون توجه به سایر پارامترها از جمله حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع است.

او افزود: عقب نگاه داشتن کشور از علم روز خود یک تهدید بزرگ دیگر است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه جوانان کشور یقین دارم همانگونه که رهبرمعظم انقلاب بارها بر کلیدواژه "ما می‌توانیم" تأکید فرموده‌اند، نخبگان ما توان توسعه این بخش از تکنولوژی را هم دارند؛ مشروط بر آنکه همه شرایط فراهم باشد و البته این مهم به عزمی همه‌جانبه و زمان نیاز دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه