English

موج گزارش می دهد؛

آیا واردات ۱ میلیارد دلاربرنج به کشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد؟

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در پنج ماه اول سال صحت داشته باشد، ظلم در حق تولید داخلی و خیانتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

آیا واردات 1 میلیارد دلاربرنج به کشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد؟

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، اگر متوسط آمار سرانه اعلام شده برنج در کشور را بر طبق 36 کیلوگرم سرانه مصرف در سال، برای هرنفر درنظر بگیریم، نزدیک به یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم. اما برخی از نمایندگان کل مایحتاج برنج سالیانه کشور را حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن می دانند.

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور، واردات بیش از 1 میلیارد دلار برنج باعث شد این محصول در صدر فهرست کالاهای وارداتی ایران قرار گیرد.

 در همین حال حجم برنج واردشده به ‌لحاظ وزنی بیش از 1 میلیون تن می‌باشد، که به این ترتیب هر کیلو برنج با قیمت حدودی 1 دلار وارد کشور شده است. از آنجا که برنج با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود قیمت برنج وارداتی برای هر کیلو 3500 تومان می‌باشد.

خرید 30 هزار تن برنج از هند

این درحالی است که واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ لحاظ ارزش با رشد 96 درصدی مواجه شده است.

برخی منابع خارجی اعلام کردند ؛شرکت بازرگانی دولتی ایران مناقصه بین‌المللی برای خرید 30 هزار تن برنج از هند صادر کرده است.

براساس این گزارش قرار است این مناقصه 12 دسامبر بسته شود.

آنها گفتند برنج در سه محموله 10 هزار تنی برای صادرات به ایران در اوایل 2018 خریداری می‌شود. ایران معمولاً سالانه نیاز به یک میلیون تن واردات برنج دارد و هند مشتری عمده است.

برداشت برنج در شالیزارهای گیلان

از ابتدای شهریورماه واردات این محصول به دستور وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شده است.

اما بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۴ هزار تن برنج به ارزش حدود ۹۹۶ میلیون دلار به کشور وارد شده است، که این واردات بیش از شش درصد از وزن و چهار درصد از ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر واردات برنج در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۶ درصدی از لحاظ وزنی و ۱۰۸ درصدی از لحاظ ارزش دلاری داشته است.

بر اساس آمار گمرک در شش ماهه نخست سال گذشته، ۵۶۵ هزار تن برنج به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار به ایران وارد شده بود.

واردات برنج دلیل داشت

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: دلیل افزایش واردات برنج در هفت ماهه نخست امسال این بوده که واردات غیررسمی کنترل شده، و در ماه‌های بعدی امسال بازار را کنترل و پایش می‌ کنیم که در این زمینه کنترل نامحسوس واردات، کنترل برنج داخلی و حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

مهرفرد تصریح کرد: هم اکنون در فصل ممنوعیت واردات برنج به سر می‌بریم، اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث آسیب پذیری تولید این محصول استراتژیک می‌شود، مخلوط کردن برنج‌های داخلی و خارجی توسط افراد سودجو بوده است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، اما در مورد قاچاق برنج اطلاع دقیقی ندارم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در مورد کشفیات خود و این مساله اظهارنظر کند.

برداشت برنج در شالیزارهای گیلان

نماینده مردم طارم و سفلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج با بیان اینکه با رانت های که وجود دارد افراد سطوح بالا اجازه نمی دهند مجلس در این زمینه وارد عمل شود افرود: متاسفانه این افراد را صراحتا مقابل قانون می بینیم. مگر می شود کسی جز افراد خاص برنج های خارجی را در زمان ممنوعیت وارد کشور کند؟بحث نمایندگان مجلس همین است که این افراد چه کسانی هستند؟

وقف چی با اشاره به اینکه در این زمینه هیچ کس پاسخگو نیست ادامه داد: یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی کشور در بحث تولید و صادرات وجود همین رانت های دولتی است که به صورت غیر مستقیم باعث نابودی تولید داخل شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد: اگر واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در پنج ماه اول سال صحت داشته باشد، ظلم در حق تولید داخلی و خیانتی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

به گفته نماینده شوش متاسفانه ما امروز شاهد هستیم در بعضی موارد چندین برابر نیاز کشور واردات داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه