English

مجری طرح زیتون کشور در پاسخ به موج؛

خسارت آفتی درختان، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

مجری طرح زیتون کشوربا اشاره به افزایش واردات روغن زیتون در سال جاری افزود:واردات زیتون مثل سال‌های گذشته به شکل خام و فرآوری‌ شده ممنوع است ولی واردات روغن زیتون مطابق قوانین جاری صورت می گیرد.

خسارت آفتی درختان، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج به شهرستان طارم؛ مجری طرح زیتون کشور درباره بیمه درختان زیتون وخسارت هایی که به درختان وارد شده است گفت:خسارت آفتی درختان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و سال گذشته میزان خسارت ناشی از این آفت در استان‌های مهم زیتون‌خیز که شامل:قزوین، گیلان، زنجان و قسمتی از گلستان زیر3 درصد بوده است.

 احمد مستخدمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج که چه تعداد از زیتون کاران ما درختان خود را بیمه کرده اند افزود: با توجه به اینکه فقط تنه درختان زیتون را تحت پوشش بیمه قرار می گیرند متاسفانه تولیدکنندگان ما رقبتی به بیمه کردن باغات زیتون خود ندارند همچنین امسال با تلاش‌هایی که همکاران ما در بخش‌های اجرایی با سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی در استان‌هایی که آفت مگس زیتون داشته اند قرار گرفته اند؛ خوشبختانه تاکنون کمترین خسارت را نسبت به سال‌های اخیر در رابطه با درختان زیتون شاهد بوده‌ایم.

مصرف روغن زیتون در کشور بیش از ۱۲ هزار تن

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به افزایش واردات روغن زیتون در سال جاری توضیح داد:واردات زیتون مثل سال‌های گذشته به شکل خام و فرآوری‌ شده ممنوع است ولی واردات روغن زیتون مطابق قوانین جاری صورت می گیرد.

خسارت آفتی درختان،تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

مستخدمی ادامه داد: مصرف روغن زیتون در کشور بیش از ۱۲ هزار تن است و میزان واردات در سال گذشته حدود ۵۷۰۰ تن بوده، اما امسال پیش‌بینی می‌شود تا حدود ۸۰۰۰ تن واردات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید نظارت و رصد کاملی بر روی واردات روغن زیتون داشته باشیم عنوان کرد:برای جلوگیری از اختلاط روغن زیتون مرغوب با سایر روغن‌های نامرغوب تصمیم داریم این مسئولیت مهم را بر عهده شورای ملی زیتون قرار دهیم تا این شورا نظارت و رصد کامل بر روی این مسئله داشته باشد.

امسال؛کاهش تولید زیتون در کشور

مجری طرح زیتون با اشاره به اینکه امسال تولید زیتون مقداری کاهش پیدا کرده است افزود: خوشبختانه از سنوات گذشته ذخایری از زیتون به امسال رسیده، در بازار کمبود محصول نداریم.

به گفته وی متوسط عملکرد تولید زیتون قرار است از ۲.۱ تن در هکتار به بیش از ۳ تن در پایان برنامه ششم برسدالبته در حال حاضر عملکرد تولید در مناطق سه‌گانه (گیلان، قزوین و زنجان) حدود چهار تن در هکتار است.

خسارت آفتی درختان،تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

مستخدمی با بیان اینکه مصرف کنسرو زیتون ۲.۵ برابر مصرف سرانه جهان است تصزیح کرد: اقلام کنسروی و دو منظوره بسیار خوبی در کشور داریم، اما به منظور افزایش سلامت جامعه، رشد تولید روغن زیتون در کشور و توسعه باغات با ارقام تجاری روز دنیا در دستور کار ما است.و هدف نهایی وزارت جهاد کشاورزی، علاوه بر تولید اقلام کنسروی، تولید روغن زیتون احداث باغات متراکم و فوق‌متراکم است.

افزایش کیفیت زیتون کشورنسبت به سال های گذشته

مستخدمی یاد آور شد: مساحت باغات زیتون کشور حدود ۸۵ هزار هکتار است و بیش از ۵۰ درصد این باغات بارور هستند در سال جاری به خاطر بحث تغییرات اقلیمی و سرمازدگی، میزان تولید مقداری کاهش پیدا کرد و امسال به همین دلایل میانگین عملکردمان در واحد سطح کاهش یافت و میزان تولید در سال جاری را ۸۵ هزار تن برآورد می‌کنیم که حدود ۷۰ درصد آن تبدیل به کنسرو و ۳۰ تا ۳۵ درصد تبدیل به روغن می‌شود.

خسارت آفتی درختان،تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

به گفته این مسوول علیرغم اینکه میزان تولید در سال جاری کاهش یافته، اما کیفیت محصول نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و باعث شده ارزش افزوده محصول تولیدی بالا برود و با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه شود.

توسعه ۱۵ هزار هکتارباغات زیتون در برنامه ششم توسعه

وی تصریح کرد: ما برآورد کرده‌ایم که در برنامه ششم توسعه حدود ۱۵ هزار هکتار توسعه باغات داشته باشیم و اصلاح و بازسازی باغات موجود و توسعه باغات با ارقام سازگار و مناسب هر منطقه در دستور کار ما است.

خسارت آفتی درختان،تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد/ بازسازی باغات زیتون در دستورکار

مجری طرح زیتون با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه طی سال ۹۶ برآورد کرده‌ایم که باید برای اصلاح باغات ۳.۳ میلیارد تومان هزینه کنیم گفت: در این راستا ۴۳۰ هکتار جوانسازی باغات انجام خواهد شد. همچنین یکی ازمعضلات بخش زیتون، بحث تغذیه است و برای سال جاری ۱۱۰۰ هکتار مشارکت در تغذیه را در نظر گرفته‌ایم.

گزارش تصویری از فاطمه تفقدی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه