English

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرد؛

سیاست جدید دولت برای خرید تضمینی گندم / افزایش ۲۰۰ هزار تنی در تولید شکر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان گفت: تا هفته آینده دولت برای تعیین نرخ تضمینی گندم تعیین تکلیف می کند.

سیاست جدید دولت برای خرید تضمینی گندم / افزایش 200 هزار تنی در تولید شکر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، در نشست خبری با اشاره به اینکه هفته آینده  قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی 97-96 اعلام می‌شود افزود گفت: 8 میلیون و 864 هزار تن گندم تا 14 مهرماه به 1112 مراکز خرید گندم در سراسر کشور تحویل داده شده است که ارزش آن 115 هزار و 858 میلیارد ریال است و 85 هزار میلیارد ریال آن معال 74 درصد پول گندمکاران پرداخت شده است و 26 درصد از آن باقی مانده است.

سیاست جدید برای خرید تضمینی گندم

معاون حجتی ادامه داد: دولت برای تعیین نرخ تضمینی گندم تا هفته آینده تعیین تکلیف می کند.اما برای سال آینده برنامه‌های خوبی برای خرید تضمینی گندم داریم که در راستای کاهش بار مالی دولت و سریع‌تر رسیدن کشاورزان به بخشی از پولشان انجام می‌شود، چرا که اکنون صددرصد منابع خرید گندم را دولت تأمین می‌کند، اما دراین روش قیمت تضمینی، نیمی از این موضوع توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود. 

وی تصریح کرد: سیاست دولت برای تعیین قیمت گندم در سال زراعی 97ـ96 نیز براساس هزینه‌های تمام شده و میزان بهره‌وری دو موضوعی است که دولت در تعیین نرخ جدید گندم آن را لحاظ می‌کند و ما در این روش صرفاً شرایطی را فراهم می‌کنیم که فقط تولیدکنندگان گندم بتوانند گندم شان را عرضه کنند وعرضه‌ای خارج از شبکه تولید به وجود نیاید. 

تنها بخشی از مطالبات مربوط به دانه روغنی گلرنگ و آفتابگردان باقی مانده

یزدان سیف به خرید دانه های روغنی پرداخت و گفت: ۲۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است که ارزش این خرید ۵۲۵ میلیارد تومان بوده که کلیه مطالبات کلزاکاران تسویه شده و تنها بخشی از مطالبات مربوط به دانه روغنی گلرنگ و آفتابگردان باقی مانده که حدود ۲۰ میلیارد تومان است و به زودی پرداخت خواهد شد.

وی همچنین از افزایش تولید چغندرقند در کشوروهمچنین افزایش میزان شکر تولیدی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و 850 هزار تن شکر در کشور تولید شود که افزایش 200 هزار تنی در این حوزه خواهیم داشت و امیدواریم تا پنج سال آینده وابستگی ما برای واردات شکر به صفر برسد. 

عرضه ۲۰ هزار تن شکر با قیمت ۲۵۲۰ تومان به هیئت‌های مذهبی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به تنظیم بازاردر ماه محرم و صفر پرداخت و افزود: ۲۵ هزار تن برنج دولتی در قالب طرح تنظیم بازار محرم به بازار عرضه شده است که ۱۵ هزار تن از این محموله توسط بخش خصوصی و ۱۰ هزار تن مربوط به ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است. همچنین ۱۵ هزار تن برنج به مناسبت این ایام به هیئت‌های مذهبی اختصاص داده شده؛ ضمن اینکه قیمت برنج دولتی ۱۱۲۱، چهار هزار تومان و قیمت برنج Pr۱۱ سه هزار و ۱۵۰ تومان بوده است.

به گفته این مسوول ۲۰ هزار تن شکر با قیمت ۲۵۲۰ تومان به هیئت‌های مذهبی داده شده تا کمبود و مشکلی هیئت‌های مذهبی نداشته باشند.

ایتالیایی ها گندم ایرانی خریدند

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین به صادرات گندم پرداخت ادامه داد: در بحث صادرات حدود ۴۰۰ هزار تن گندم به صورت مستقیم و همچنین مشتقات آن به فروش رفته است و هم‌اکنون نیز یک کشتی حامل گندم دوروم ما در بندر امام خمینی (ره) در حال بارگیری است که از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن محموله آن، حدود ۱۴ هزار تن تا شب گذشته برای یک شرکت ایتالیایی بارگیری شده که این نشان‌دهنده کیفیت گندم دوروم ایرانی است.

به گفته وی تا پایان سال بتوانیم ۴۰۰ هزار تن گندم دوروم صادر کنیم، ضمن اینکه پیش‌بینی شده تا پایان سال در مجموع یک میلیون تن گندم از کشور صادر شود.

۱۲ میلیون تن گندم ذخیره ای در کشور

سیف از راه‌اندازی سامانه‌ای برای جمع‌آوری آماری از میزان سطح زیرکشت گندم در کشور با مشارکت شرکت بورس کالای ایران خبر داد و افزود: ظرف دو ماه آینده مشخصات گندمکاران در این سامانه وارد می‌شود و با GPS نقطه‌زنی می‌شود و در پایان آذرماه نیز اطلاعات گندمکاران که برای سال آتی به ما گندم می‌فروشند را خواهیم داشت. همچنین تولید هر کشاورز به طور تقریبی مشخص می‌شود و کشاورزان می‌توانند به عنوان عرضه‌کنندگان در بورس کد رجیستری بگیرند . 

معاون حجتی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک کالایی کشور در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد، خبر داد: در حال حاضر ذخایر گندم کشور نزدیک به ۱۲ میلیون تن است‌ و از این نظر در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه