English

شرکت شل از میدان نفتی مجنون عراق خارج شد

شرکت شل اعلام کرد، بعد از مذاکرات طولانی با دولت عراق بر سر برنامه توسعه میدان نفتی مجنون از این پروژه خارج می شود.

شرکت شل از میدان نفتی مجنون عراق خارج شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه خبری پلاتس، شرکت شل اعلام کرد، بعد از مذاکرات طولانی در مورد یک برنامه توسعه تولید و افزایش تولید از رقم 220 هزار بشکه فعلی، از پروژه میدان عظیم نفتی مجنون عراق خارج می شود.

شل گفته بر اساس یک برنامه زمان بندی که هنوز نهایی نشده است، توافق کرده که منافع خود در این میدان عراقی واقع در نزدیکی مرز ایران را «به صورت دوستانه و یک توافق مورد قبول طرفین» رها کند.

شل در بیانیه ای اعلام کرد: «شل در صورت عدم خروج از این میدان با تمام توان در برابر دولت عراق متعهد می بود... با خروج از مجنون، شل در موضعی قوی تر برای تمرکز بر تلاش هایش جهت توسعه و رشد شرکت گاز بصره و پروژه پتروشیمی نبراس قرار خواهد داشت.»

شرکت شل اولین شرکت عمده نفتی فعال در یک میدان نفتی عراق است که از یک پروژه خدمات فنی در این کشور خارج می شود. شرکت استات اویل، شریک کوچکتر شرکت لوک اویل در میدان کورنای غربی 2، در سال 2012 میلادی به دنبال تشدید تهدیدات امنیتی از عراق خارج شده بود.

میدان نفتی مجنون که بر اساس برآورد دولت عراق 38 میلیارد بشکه نفت در خود دارد، در سال 2013 میلادی به کنسرسیومی متشکل از شرکت های شل، پتروناس مالزی و شرکت دولتی نفت جنوب عراق واگذار شد.

شل در حال مذاکره با وزارت نفت عراق بود تا هدفگذاری تولید نفت از این میدان را کاهش دهد، اما طرفین هیچگاه در این زمینه به توافق دست نیافتند. به گفته منبع آگاه، وزارت نفت عراق از روند توسعه این میدان توسط شرکت شل رضایت نداشته است.

شل قصد داشت تولید نفت از میدان مجنون را به 420 هزار بشکه در روز افزایش دهد. این در حالی بود که بر اساس شرایط قرارداد اولیه با شل و شرکایش در سال 2009، شرکت های نفتی بین المللی وعده داده بودند که در ازای دریافت یک دلار و 39 سنت پاداش بابت هر بشکه نفت، میزان تولید از این میدان را تا 1.8 میلیون بشکه افزایش دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی