English

بازار ارز در آرامش

دبیر کانون صرافان ایران با اشاره به اجرای بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ مصوب سود بانکی از امروز و احتمال سوق یافتن برخی منابع خروجی از بانک‌ها به بازار ارز گفت: التهاب بازار ارز نخواهیم داشت.

بازار ارز در آرامش

به گزارش خبرگزاری موج، امروز یازدهم شهریورماه بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ سود مصوب برای سپرده‌های بلندمدت و روزشمار در تمامی بانک‌ها اجرایی شد. بر این اساس نرخ سود سپرده‌های بلند مدت و یکساله 15 درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و روزشمار حداکثر 10 درصد تعیین شده است.

اما کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در حالی که برخی بانک‌ها به مشتریان خود سودهای تا 23 درصد هم ارایه می‌کردند، این احتمال را افزایش می‌دهد که تعدادی از سپرده‌گذاران منابع خود را از بانک‌ها خارج و به سمت دیگر بازارها برای سرمایه‌گذاری ‌ببرند. یکی از این بازارها که هر از گاهی در جریانات از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد، بازار ارز است.

به همین خاطر به سراغ امیر نجومی دبیر کانون صرافان ایران رفتیم. وی در این باره معتقد است که التهابی در بازار ارز نخواهیم داشت و در صورت وجود این امر هم قطعا بازده آن مقطعی خواهد بود.

وی می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که دامنه نوسان چندانی در بازار ارز طی چند روز آینده مشاهده نخواهد شد چرا که بانک مرکزی به خوبی نوسانات بازار ارز را تحت کنترل گرفته است.

نجومی ادامه داد: اگر التهابی هم ناشی از رشد تقاضا در بازار ارز رخ دهد، مقطعی خواهد بود و قابل کنترل و مدیریت است.

وی بیان کرد: در مجموع ارز اکنون بازار جذابی برای جذب منابع خروجی ناشی از کاهش نرخ سود بانک‌ها نیست مگر اینکه سپرده گذاران تصمیم بگیرند که سپرده ریالی خود در بانک را تبدیل به سپرده ارزی کنند.

دبیر کانون صرافان ایران ادامه داد: اگر کسی انتظار انتفاع از سود بانکی را داشته باشد، با کاهش نرخ سود سپرده‌ها به نظر می‌رسد تبدیل سپرده ریالی به سپرده ارزی در بانک‌ منطقی‌تر باشد.

نجومی تاکید کرد: زمانی که حجمی از منابع از بانک‌ها خارج می‌شود، یا باید به سمت بازار سرمایه و مسکن برود و یا با تغییر شکل به سپرده‌های ارزی دوباره در شکل دیگر در سیستم بانکی باقی بماند.

این کارشناس بازار ارز درباره ساز و کار سپرده‌های ارزی در بانک‌ها هم بیان کرد: فرد ارز را از صرافی خریداری کرده و در بانک سپرده‌گذاری می‌کند. بدین ترتیب اگر نرخ ارز افزایش یافت، هم نرخ ارز سپرده شده در بانک بالا می‌رود و هم سپرده‌گذار از بهره بانکی منتفع می‌شود.

وی اظهار کرد: سپرده ارزی در بانک موجب می‌شود تا ارز در خانه های مردم بلوکه نشود. به عبارتی هم فرد از افزایش نرخ ارز خود و سود سپرده‌گذاری در بانک منتفع می‌شود و هم اینکه منابع مورد نیاز سیستم بانکی تامین می‌شود.

نجومی درباره افزایش قیمت ارز طی چند هفته اخیر هم گفت: در تمام دنیا نرخ ارز داخلی متاثر از نرخ جهانی است. دلار آمریکا در سطح جهانی باارزش‌تر می‌شود و نرخ ارز در بازار داخلی افزایش می‌یابد و این جریان اجتناب‌ناپذیر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه