English

مصرف واقعی اینترنت با چند راهکار ساده

اما از کجا می توان مطمئن شد که اینترنت خریداری شده با سرعت و حجم واقعی به دست مشترکان می رسد. برای این منظور نرم افزارهای گوناگونی طراحی شده که به کمک کاربران می آید.

مصرف واقعی اینترنت با چند راهکار ساده

به گزارش خبرگزاری موج، رونق تلفن‌های همراه هوشمند در سراسر دنیا انقلابی را در مصرف اینترنت به وجود آورده است. بر همین اساس هم افراد به دلیل دسترسی آسان به نرم افزارهای مختلف بیش از پیش به مصرف اینترنت روی آورده اند و همین امر سبب شده تا اینترنت با وجود مزایا و معایب خود به عنوان یکی از ملزومات اصلی در زندگی امروز بشر خودنمایی کند.

20 سال پیش استفاده از اینترنت و دسترسی به آن از نمادهای زندگی لوکس به شمار می آمد. هنوز پای اینترنت پر سرعت به خانه ها باز نشده بود و در مواردی خاص از دایل آپ (dail-up) برای ورود به دنیای مجازی استفاده می شد.

اما تنها دو دهه لازم بود که دامنه دسترسی به اینترنت به روستاهای کشور نیز برسد و اکنون هر تلفن همراه دریچه ای برای ورود به دنیای بزرگ اینترنت به شمارمی رود.

با توجه به این گستردگی، استفاده از اینترنت در کشور با وجود آنکه زندگی را آسان کرده اما مسائلی را نیز با خود به دنبال داشته است. از سوی دیگر افزایش مشترکان اینترنت سبب شده تا گلایه هایی در خصوص کاهش سرعت و کم فروشی حجم اینترنت هم به گوش برسد.

همین گلایه ها سبب شد تا در مرداد ماه، وزیر وقت ارتباطات خبر توقف فروش حجمی اینترنت را اعلام کند. به گفته محمود واعظی، بر اساس مصوبه رگولاتوری،‌ از این پس فروش حجمی اینترنت متوقف می شود و کاربران می توانند با خرید اشتراک ثابت هر میزان که بخواهند از حجم اینترنت مصرف کنند.

با وجود این وعده اما صدای کاربران بلندتر از گذشته به گوش می‌رسد. برخی مشترکان اینترنت ثابت و همراه اعلام کردند که میزان استفاده از اینترنتشان با میزان ترافیک مصرف شده همخوانی ندارد و یا به زبان ساده تر،‌ در حجم ترافیک کم فروشی می شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم هم در پاسخ به این مسائل اعلام کرد که اسامی شرکت های ارائه کننده اینترنت را بر اساس شکایات مردمی در این باره اعلام می کند.

همین اتفاق نیز افتاد و سازمان تنظیم مقررات رادیویی در نخستین روز هفته، آمار مربوط به وضعیت شکایت کاربران از کم فروشی اینترنت توسط شرکت های ارائه دهنده را منتشر کرد.

بر اساس این آمار در خصوص اینترنت تلفن همراه، در مجموع سه اپراتور، حدود 3.9 درصد از شکایات مربوط به کم فروشی می شود.

در مجموع 11287 مورد شکایت از اپراتورهای تلفن همراه به سازمان تنظیم مقررات رسیده که از این تعداد 442 مورد مربوط به کم فروشی اینترنت است.

بر اساس این آمار در بین اپراتورهای ثابت، رایتل بیشترین سهم را در شکایات مربوط به کم فروشی به خود اختصاص داده و 4.7 درصد از شکایات در مورد این شرکت حکایت از کم فروشی دارد. پس از آن همراه اول یا 3.9 درصد و ایرانسل با 3.7 درصد از شکایات در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

اما این آمار در خصوص اینترنت ثابت به مراتب بدتر است. 11 شرکت ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ثابت در کشور، 20504 مورد شکایت را ثبت کرده اند که از این تعداد 1797 مورد مربوط به کم فروشی حجم اینترنت بوده است. این آمار به معنای سهم 8.7 درصدی شکایات در این مورد است.

در بین شرکت های ارائه کننده اینترنت پرسرعت ثابت، "مبین نت" بدترین عملکرد را در خصوص فروش حجمی اینترنت داشته و سهمی 22.5 درصدی از شکایات ارسال شده به این شرکت مربوط به کم فروشی می شود.

رتبه بعدی مربوط به "شاتل" است که 16.5 درصد از شکایات آن حکایت از کم فروشی اینترنت دارد و "رهام تک" با سهمی 15 درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات نیز در آخرین پست اینستاگرامی خود،‌ با اشاره به شکایات برخی کاربران از کیفیت اینترنت اعلام کرده که بعضی جوانان عزیز که از بازی های اینترنتی استفاده میکنند در خصوص عدم کیفیت شبکه اینترنت مواردی را مطرح کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرده است که اگر جزئیاتی از نام بازی هایی که مشکل دارند ارائه شود،‌ پیگیری خواهد شد. آذری جهرمی از مردم خواست تا مراتب را از طریق سامانه 195 گزارش کنند.

اما با وجود آمارهای مربوط به کم فروشی نکته ای که مطرح می شود این است که از نظر عقلانی این کار به از دست رفتن مشتریان اینترنت منجر خواهد شد بنابراین شرکت های ارائه دهنده با این استدلال، بار این مسئولیت را به گردن مخابرات می اندازند.

در این بین اپراتورهای اینترنت ثابت،‌ مشکل پهنای باند را پیش می کشند. به عقیده آنها، خدمات ارائه شده از سوی شرکت های اینترنتی مشکلی ندارد اما این محدودیت پهنای باند است که امکان انتقال این خدمات را به طور کامل به کاربران نمی دهد.

البته برخی از صاحبنظران این حوزه نیز عقیده دارند که کم فروشی مطرح نیست بلکه از آنجا که سرعت انتقال داده افزایش پیدا کرده، ‌مشترکان متوجه مصرف اینترنت خود نمی شوند.

با وجود این اظهار نظرها اما از کجا می توان مطمئن شد که اینترنت خریداری شده با سرعت و حجم واقعی به دست مشترکان می رسد. برای این منظور نرم افزارهای گوناگونی طراحی شده که به کمک کاربران می آید.

برای کنترل سرعت دریافت اطلاعات، نرم افزارهایی مانند دانلود منیجر ساده ترین راه بررسی به شمار می رود. همچنین در این مورد وبسایت هایی وجود دارند که با مراجعه به آنها می توان سرعت اینترنت را سنجید.

در خصوص حجم ترافیک مصرف شده نیز متخصصان به کمک آمده و نرم افزارهایی را در این مورد طراحی و روانه بازار کرده‌اند. این نرم افزارها که بیشتر با نام نرم افزارهای شخص ثالث شناخته می شوند، امکان اندازه گیری حجم مصرف را به مشترکان می دهند و کاربران می توانند با توجه به آمار ارائه شده از مصرف واقعی خود باخبر شوند.

علاوه بر آن در سیستم عامل اندروید، در بخش تنظیمات و قسمت data usage می توان مصرف داده را در بازه زمانی مشخص انتخاب کرد و از میزان مصرف مطلع شد.

البته به نظر می رسد با راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات، ترافیک بر بستر این شبکه با سرعت و کیفیت بالا و باقیمت مناسب به کاربران ارائه شود.

در حال حاضر نیز با توجه به افزایش میزان سرعت دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، اپراتورهای موبایل روش های مختلفی را برای کاربران در نظر گرفته اند که به کاربر این امکان را می دهد تا با پرداخت یک مبلغ ثابت به صورت قرارداد، ماهانه و سالانه هر میزان اینترنت که بخواهد استفاده کند. همین امر سبب شده تا شکایات مربوط به کم فروشی در مورد اپراتورهای تلفن همراه کمتر باشد.

هم اکنون کاربران موبایل می توانند با پرداخت مبلغ اشتراک، برای مثال هر تعداد فیلم که خواستند تماشا کنند. اما این موضوع هنوز برای اپراتورهای اینترنت ثابت اتفاق نیافتاده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه