English

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

برندینگ، زمینه ساز رقابت

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران گفت: برندینگ مزیت رقابتی را فراهم می سازد. برای نمونه سنگ آهن صادراتی کشور به دلیل نداشتن برند، در هرتن 20 دلار ارزان تر خریداری می شد، در حالی که برندینگ موجب حفظ این ارزش در کالای صادراتی می شود.

برندینگ، زمینه ساز رقابت

به گزارش خبرگزاری موج، «بهرام شکوری» امروز (دوشنبه) در نشست «نقش برندینگ در توسعه فعالیت های معدنی» در اتاق ایران افزود: برندینگ مزیت رقابتی را فراهم می سازد. برای نمونه سنگ آهن صادراتی کشور به دلیل نداشتن برند، در هرتن 20 دلار ارزان تر خریداری می شد، در حالی که برندینگ موجب حفظ این ارزش در کالای صادراتی می شود.
به گفته وی، مطالعه صورت گرفته از 500 سهام برتر در 30 سال گذشته نشان داد ارزش کل دارایی های نامشهود از 17 به 80 درصد رسیده است.
شکوری گفت: گزارش های منتشر شده نشان می دهد برندها یک سوم ارزش سهام یک بنگاه اقتصادی را به خود اختصاص می دهند.
وی از نداشتن فعالیت موثر در بخش معدن و صنایع معدنی در قالب برندینگ انتقاد کرد و گفت: نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی سپری می شود اما تاکنون هیچ کاری در این زمینه صورت ندادیم.
این فعال صنعتی- معدنی اضافه کرد: یکی از اقلام معدنی صادراتی کشور در سال های گذشته، سنگ تزیینی و ساختمانی بوده است اما نتوانستیم سنگ برند را در بازارهای هدف معرفی کنیم.
وی ادامه داد: برندینگ علاوه بر مزیت اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی، می تواند سوددهی بنگاه های اقتصادی را بیشتر کند.
 

برندینگ، از مقدمات حضور در فضای جهانی تجارت 

رئیس کلینیک برند سوییس نیز در این نشست از برندینگ به عنوان سرمایه بنیادی یک کشور یاد کرد و گفت: امروز ایران به کشورهای جهان مانند اروپا کالا صادر می کند اما از برند خبری نیست.
«عظیم فضلی پور» یادآوری کرد: سال 1384 جمهوری اسلامی ایران به عضویت ناظر در سازمان جهانی تجارت برای یک دوره 10 ساله برگزیده شد که در 2015 این دوره زمانی به پایان رسید اما اینکه چه زمانی به عضویت فعال آن سازمان درآید، شاید زمان زیادی نیاز باشد.
وی برخورداری از برندینگ را یکی از مقدمات حضور در فضای جهانی تجارت دانست و افزود: سال 1358 جمهوری اسلامی سهم 1.5 درصدی از تجارت جهانی داشت اما امروز که حجم تجارت جهانی در مقایسه با سال 1358 رشد 6 برابری را تجربه کرده، این سهم به 0.4 درصد تنزل یافته است.
فضلی پور تصریح کرد: اکنون هیچیک از اقلام فولاد و سنگ های معدنی کشور ثبت جهانی نشده اند و چنانچه قرار باشد برای این اقلام قیمتگذاری صورت گیرد، هیچیک مشخص نیست.
 ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال 1392 برابر با 41 میلیارد و 800 میلیون دلار بود که این رقم پارسال به 43 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.
صادرات غیرنفتی در سال 1393 با دستیابی به رقم 50 میلیارد دلار رکورد شکست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی