English

معاون اقتصادى و محاسبات ملى مرکز آمار ایران مطرح کرد؛

اعلام شاخص قیمت هاى مصرفى خانوارها به تفکیک شهر و روستا /٢٦ درصد اقتصاد کشور در مناطق روستایى کشور

معاون اقتصادى و محاسبات ملى مرکز آمار ایران گفت:توروم ملى مرداد ماه ٧.٩ درصد بوده است.

اعلام شاخص قیمت هاى مصرفى خانوارها به تفکیک شهر و روستا /٢٦ درصد اقتصاد کشور در مناطق روستایى کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزارى موج،معاون اقتصادى و محاسبات ملى مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه از این به بعد شاخص قیمت کالاها و خدمات کل کشور برای اولین بار به صورت ترکیبی از شاخص تورم شهری و روستایی اعلام خواهد شد گفت:تورم ملی جایگزین تورم روستایی و شهری و به صورت مجزا از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.

جواد حسین زاده با بیان اینکه تورم ملى مرداد ماه٧.٩ درصد بوده است افزود: تورم روستایی نیز در اول هر ماه اعلام خواهد شد و جداگانه تورم شهری ٧.٧ درصد و تورم روستایی نیز ٨.٨ درصد است.

وى ادامه داد:مناطق روستایی ١٩ درصد در هزینه مصرفی خانوارهای کشور سهم  دارند و بر اساس محاسبات جدید ٢٦ درصد اقتصاد کشور در مناطق روستایی متمرکز است و این مناطق سهم تولیدی بالایی را به خود اختصاص می دهند .

حسین زاده با بیان اینکه ٤٠درصد ازترکیب هزینه خانوارهای روستایی را اقلام خوراکی تشکیل می دهند توضیح داد:٦٠ درصد هزینه ها روستایی غیر خوارکى است این در حالى است که در خانوارهاى شهرى ٢٦درصد هزینه خوراکى ها و ٧٤درصد هزینه غیر خوراکى می شود.

معاون اقتصادى و محاسبات ملى مرکز آمار ایران  ادامه داد: 451 قلم کالا به شهری و 279 قلم کالا در مناطق روستایی بررسی می‌شود و نیز 225 شهرستان در مناطق شهری، 290 منطقه شهری و 517 آبادی برای بررسی نرخ تورم آمارگیری می‌شوند.

وی با اشاره اینکه هر ماه از 83 هزار واحد صنفی خرده‌فروشی برای بررسی قیمت‌ها استفاده شده و 350 هزار مظنه قیمت برای تورم شهری و روستایی بررسی می‌شود توضیح داد: اقلام سبد مصرفی خانوار شهری 451 قلم و روستایی را 279 قلم می باشد و  776 مورد قیمت برای یک قلم کالا در ماه گرفته می‌شود.

حسین‌زاده از تغییر سال پایه نرخ تورم در مهر ماه از سال 90 به 95 پرداخت و گفت: حساب‌های ملی چندی پیش به سال 1390 تغییر کرد همچنین با تغییر سال پایه 455 قلم کالا و 220 هزار مظنه قیمت در مناطق شهری اخذ خواهد شد که نسبت به سال پایه 90 بیشتر این مظنه قیمت برای مناطق روستایی 160 هزار مورد است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه