English

رییس مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با موج؛

بیمه قالیبافان روی میز نمایندگان مجلس خاک می خورد

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت:متاسفانه دولت بودجه کافی برای بیمه کردن قالیبافان ندارد به همین دلیل فقط 320 هزر نفر از این قشر بیمه هستند.

بیمه قالیبافان روی میز نمایندگان مجلس خاک می خورد

رییس مرکز ملی فرش ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج به موضوع بیمه قالیبافان اشاره کرد و افزود:متاسفانه از مجموع قالیبافان  کشور تنها 320 هزار نفر در حال حاضر بیمه هستند و علت آن هم کمبود نقدینگی  و تعیین اعتبار لازم است.

حمید کارگر با بیان اینکه قانون بیمه قالیبافان یک نقیصه دارد افزود: اعتبار بیمه قالی بافان هر ساله از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب  می شود که متاسفانه در سال های اخیر اعتبار لازم برای بیمه قالیبافان مصوب نشده است.

وی ادامه داد: بیمه قالیبافان تعهد مالی سنگینی را به دولت تحمیل می کند و همه 20 درصد سهم کارفرمایان را باید دولت پرداخت کند به همین دلیل دولت برای بیمه کردن حدود 500 هزار نفر قالیباف فقط  در سال جاری به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته کارگر  تنها حدود 720 میلیارد تومان برای بیمه این قشر مصوب شده است و با این شرایط معلوم است که همه قالیبافان بیمه نشوند.

حمایت از استادکاران و شاغلین صنایع دستی به بهانه بیمه

کارگر به طرح حمایت از استادکاران و هنرمندان فرش دست بافت برای جبران از بیمه نشدن قالیبافان اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای تمامی واجدین شرایط در حوزه صنایع دستی به تصویب رساند که امید داریم با تصویب شورای نگهبان از سال آینده این مشکل حل شود.

به گزارش خبرگزاری موج، نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 22 خرداد 1396 به تصویب قانون طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی پرداختند.

در ماده (2) اصلاح شده طرح مذکور آمده است: دولت مکلف است در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کدُ دار) مصوب هجدهم مرداد 1388 نسبت به ساماندهی و بیمه نمودن کلیه واجدان شرایط اقدام نماید.

 تبصره 1- در اجرای قانون فوق، عدم حضوردر ساعت معین در محل کار نمی تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفا بر اساس مساحت مذکور در ماده (2) قانون فوق الذکر انجام می گیرد. این حکم از ابتدای اجرای قانون یاد شده لازم الاجراء است.

تبصره 2- دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از کلیه امتیازات و تعرفه های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی، آب، برق، گاز و تسهیلات بانکی برخوردار می باشند.

تبصره 3- حمایت های موضوع این قانون، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های ذیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجراء می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه