English

بیش از ۶۰ درصد برق تولیدی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود

حوزه صنعت آب و برق از حوزه هایی است که باید خصوصی جلو برود و زمینه هایی در آن فراهم است.

بیش از 60 درصد برق تولیدی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در نخستین نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی حمیدرضا چیت چیان با اشاره به نقش حوزه خصوصی در تولید برق و آب در کشور گفت: حوزه صنعت آب و برق از حوزه هایی است که بخش خصوصی می تواند در آن فعالیت کند و زمینه هایی نیز در آن فراهم است. 

وی افزود: اولین شاخص در این راستا این است که 60 درصد بر ق تولیدی کشور توسط نیروگاه های خصوصی تولید می شود و در آینده این درصد بیشتر هم خواهد شد. لذا از حوزه خصوصی استقبال می شود که در این زمینه وارد شود. 

وزیر نیرو تصریح کرد: تا کنون تسهیلات صرفا در حد صندوق توسعه ملی بوده اما الان استفاده از فاینانس هم برای بخش خصوصی فراهم است. تا پیش از این خرید برق تضمینی بود اما در آینده شرکت های خصوصی می توانند برق تولیدی خود را در بازار رقابتی یا در بورس انرژی یا به صورت قراردادهای دوجانبه با مصرف کننده بزرگ برق خود را عرصه کند که این مساله راهی برای افزایش رقابت و کاهش هزینه های کشور خواهد بود. 

وی تاکید کرد: سرمایه گذاران خارجی برای حضور در حوزه تولید برق استقبال نشان داده اند و در حال حاضر چندین نیروگاه در کشور با سرمایه خارجی به بهره برداری رسیده و برق تولید می کنند.  لذا امکان این هست که شرکت های بخش خصوصی با مشارکت خارجی کار بکنند. 

چیت چیان تاکید کرد: بیش از 95 درصد تجهیزات مورد نیاز آب و بیش از 90 درصد تجهیزات بخش برق در داخل و توسط کارخانه هایی که وابسته به وزارت نیرو نیستند، تولید می شود.

وی ادامه داد: بیش از 10 هزار میلیارد تومان از طرح های دولتی ابفای کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و در هیچ استانی نبوده که این واگذاری صورت نگیرد. ما همچنین با همکاری اتاق بازرگانی وارد این بحث شدیم که چگونه با بخش خصوصی در مدیریت اب بهره مند شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه