English

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی مطرح کرد:

امنیت غذایی و کاهش فقر با افزایش ۲۵ درصد تولید برنج

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت:با توجه به رویارویی با افزایش تقاضا، برقراری امنیت غذایی و کاهش فقر به افزایش۲۵درصدی تولید برنج در این منطقه نیازمندیم.

امنیت غذایی و کاهش فقر با افزایش ۲۵ درصد تولید برنج

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شهدی کومله گفت: ایران با برخورداری از ۵۴ درصد وسعت کل منطقه برنج خیز آسیای مرکزی و غربی، نزدیک به ۶۱ درصد کل تولید این منطقه را انجام می دهد.

وی با بیان این که تقاضا برای برنج در منطقه آسیای مرکزی و غربی رو به افزایش است، اظهار داشت: به منظور رویارویی با افزایش تقاضا، برقراری امنیت غذایی و کاهش فقر به افزایش ۲۵ درصدی تولید برنج در این منطقه تا سال ۲۰۳۵ نیازمندیم.

شهدی کومله با اشاره به این که مصرف برنج در آسیای مرکزی و غربی از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۳ برابر شده است ،گفت: به پیش بینی موسسه تحقیقات بین المللی برنج (IRRI) مصرف برنج در این ناحیه از حدود ۹ میلیون تن فعلی به ۱۶.۵میلیون تن در سال ۲۰۳۵ افزایش می یابد.

وی ادامه داد: این رشد تقاضا در بعضی از کشورهای خاورمیانه نیز رخ می دهد.

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت: پیش بینی می شود کشور ایران و عراق به تنهایی نزدیک به ۵۰ درصد تقاضای برنج را در این منطقه تا سال ۲۰۳۵ به خود اختصاص دهند.

شهدی کومله اذعان داشت: مشارکت، همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی اساس فعالیت و تاسیس آن است،ضمن آن که تلاش می شود این کشورها برای دستیابی به پیشرفت های جدید علمی و افزایش عملکرد تولید،همکاری های تحقیقاتی و علمی با جامعه علمی جهانی برنج نیز داشته باشند.

وی گفت: هم اکنون ۱۰ کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان زیر پوشش مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی هستند.

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی تاثیر تغییرات جهانی آب و هوا بر تولید برنج از طریق افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش جمعیت و کاهش سطح زیر کشت اراضی به علت تغییر کاربری و عرضه درصد کمی از میزان تولید جهانی برنج در بازار داد و ستد را از مهمترین چالش های تولید محصول برنج در سطح منطقه ای و بین المللی برشمرد.

وی گفت: با توجه به چالش های موجود این مرکز اهداف ۱۵ گانه از جمله ارتقای سطح همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر و سایر موسسه های بین المللی ،توسعه روابط علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای این ناحیه با محوریت ایران به دلیل برخورداری از امتیاز میزبانی دائمی ،توسعه کشت های فراسرزمینی و افزایش عملکرد کمی، کیفی و پایداری تولید برنج ،کمک به خودکفایی در کشورهای عضو این مرکز، سازماندهی و ارتقای سطح دانش و تخصص بهره برداران، کشاورزان و کارشناسان از طریق آموزش، پژوهش و مشاوره، همکاری و مشارکت و سازماندهی انجمن ها و اتحادیه های دولتی و غیر دولتی از جمله این اهداف هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی