English

ناظر گمرکات هرمزگان:

اطلاع زیادی از بازداشت شدگان نیروی انسانی گمرکات هرمزگان ندارم

ناظر گمرکات هرمزگان از نصب نسل چهارم ایکس‌ری در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا خرداد سال آینده در گمرکات هرمزگان خبر داد و گفت: یک دستگاه ایکس‌ری نسل چهار مجهزترین نوع ایکس‌ری که در کشور وجود دارد به گمرک هرمزگان آورده می‌شود، هرچند که در دنیا از ایکس‌ری نسل پنج که همان گاما ری است، استفاده می‌شود.

اطلاع زیادی از بازداشت شدگان نیروی انسانی گمرکات هرمزگان ندارم

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا دشتانی در جمع خبرنگاران به با بیان اینکه دو دستگاه ایکس ری در گمرکات استان وجود دارد، افزود: این دو به صورت روزانه تا 300 دستگاه از 2500 کامیون را پوشش می‌دهد و کالاهای خاص به مقصد کشورهای مقصد خاص از طریق ایکس ری رصد می‌شود.

دشتانی با تاکید به اینکه گاما ری و ایکس ری جز موارد تحریم شده است، گفت: با توجه به تحریم‌ها خیلی از لوازم پیشرفته را نمی‌توانیم داشته باشیم و مجبور هستیم از نسل سه و چهار برخی از دستگاه‌ها استفاده کنیم.

دشتیانی افزود: یک سری کشورها مقصد قاچاق کالا هستند، اما قاچاق کالا یک بحث است و قاچاق پیش‌سازهای موادمخدر که امروز رویکرد جهانی دارد به آن‌ها یک بحث دیگر است که در بحث پیش سازه‌های مواد مخدر پلی اتن‌ها، آنیک اسیدها و غیره که می توانند مواد برای تولید هروئین باشند که آن‌ها را با حساسیت بیشتری رصد می‌کنیم.

ناظر گمرکات با اشاره به کشف محموله 36 و 31کانتینری حامل انواع لاستیک خودرو در هرمزگان گفت: محموله 31 کانتینری در شهریور سال جاری وارد و با ارائه اسناد مجهول عبور داده بودند، همچنین تصمیم داشتند 36 کانتینر دیگر را نیز تحت عنوان کائوچو که پنج درصد بوده ترخیص کنند که با رد زنی و رصد کردن کالاها و کسانی که پشت این مجموعه تخلفات بودند، نیرو انتظامی و گمرک توانستند در یک تعامل بسیار مثمرثمر اقدام به شناسایی و کشف محموله های مذکور کنند.

وی با بیان نیروهای گمرک یا دولتی به صورت مستقیم به هیچ عنوان در جعل اسناد این محموله دخیل نبودند، اظهار کرد: اتفاقی که افتاده این بود که اسناد، از مبدا بارگیری شده و پس از ورود به کشور این اسناد را عوض کردند و قبل از خارج کردن این محموله از گمرکات شناسایی و ضبط شدند که این امر از طریق اطلاع رسانی به موقع نیروی انتظامی به گمرکات استان صورت گرفته است.

دشتانی با اشاره نقش موثر سامانه الکترونیکی در کشفیات کالاهای قاچاق خاطرنشان کرد: سامانه الکترونیکی در زمینه رصد مبدا اصلی کالا و چگونگی انتقال تا زمان تعویض اسناد و غیره، اطلاعات مفیدی را در اختیار ما گذاشت و توانستیم از این طریق محموله را شناسایی کنیم.

وی تعرفه‌های مختلف کالاها را یکی از دلیل بروز قاچاق کالا در کشور دانست و عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا تعرفه گمرکی، تعرفه یکنواخت است اما در کشور ما تعرفه های متعدد از چهار درصد تا 100 درصد وجود دارد، این موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که افراد به طرف قاچاق کالا می‌روند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان دریافت مجوزهای متعدد بای کالاهای مجاز مشروطی را دلیلی دیگری برای روی آوردن افراد به قاچاق کالا عنوان کرد و افزود: مطمئن باشید زمانی که  در کشور ما کالای مجاز مشروطی وجود دارد که باید چند مجوز گوناگون بگیرد و یک سری افراد هستند که به دنبال دریافت مجوز نمی‌روند و بخواهند برای فرار از مالیات دولتی اقدام به جعل اسناد کنند.

وی با اشاره به سامانه جامعه گمرکی گفت: سامانه جامع گمرکی که راه اندازی شده 27 سازمان دولتی در آن سهیم هستند و یک پنجره واحد فرامرزی تشکیل شده که به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز متصل است و تمام اسناد گمرکی هر محموله‌ای توسط این ارگان‌ها قابل رویت و رصد است و دیگر امکان جعل مجوز وجود نخواهد داشت.

دشتانی به چگونگی جعل اسناد توسط قاچاقچیان محموله 36 کانتینر حامل لاستیک خودرو اشاره و بیان کرد: جعل این محموله با عنوان بارنامه صورت گرفته و جز مجوز لحاظ نمی‌شود، مجوزه‌ها از طریق ارگان‌های مختلفی مانند صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، گواهی‌ بهداشتی، گواهی قرنطینه ای و تضامین بانکی است.

وی  با بیان اینکه شخصی که دستگیر شده در مورد ضبط محموله 36 کانتینری، ترخیص کار بوده است، افزود: از تاجر یک تعریف قانونی در کشور وجود دارد که در بند "شین" ماده یک می‌گوید صاحب کالا کسی است که اسناد حمل و یا خرید به نام خودش باشد و یا به نام شخص دیگری زر نویسی شده باشد.

دشتانی خاطر نشان کرد: افرادی تحت عنوان زرنویسی مشغول به فعالیت و این اتفاق را آن‌ها رقم می‌زند، حتی شاید صاحب کالای حقیقی هیچ وقت به قاچاق کالا اعتقادی نداشته باشد و تنها سفارش کالا را داده باشد، ترخیص کار می‌آید با انجام کارهای غیرقانونی سعی در کاهش حقوق عوارض دولتی می‌کند.

ناظر گمرکات هرمزگان افزود: کاهش حق اعمال دولتی موجب افزایش درآمد ترخیص کار می‌شود، وقتی اسم سود و منافع در کار باشد، همیشه یک عده هستند که کوتاه‌ترین مسیر را برای رسید به منافع بیشتر می‌خواهند طی کنند.

وی با اشاره به اینکه بنادر و دریانوردی تنها یک هفته است که با سامانه متصل شده است، افزود: قبض انباری که از اداره بنادر و دریانوردی در زمان عبور محموله 31 کانتینر در شهریورماه صادر شده بود، به دلیل عدم اتصال به سامانه صاحب کالا اظهارنامه را که انجام داد، به تفاوت ارزش کالا برخورد می‌کند و آنجاست که اظهار نامه خود را رها می‌کند و به دنبال قبض ابنار جدید می‌رفته و جعل را صورت می‌دهد.‌

ناظر گمرکات در خصوص تعداد بازداشت شدگان نیروی گمرکات هرمزگان توسط نیروی انتظامی گفت: اطلاع زیادی از بازداشت شدگان نیروی انسانی گمرکات استان ندارم زیرا مدت زمان دو ماه است که در این پست منصوب شدم و از پیش از این خبر ندارم و ورود نکردم.

وی اضافه کرد: به تمامی قاچاقچیان می‌گویم که استان هرمزگان به هیچ وجه ممکن، هرمزگان نخواهد بود و یگان های واکنش سریع توسط نیروی انتظامی، گمرک و مراجع قضایی در بحث رصد کردن قاچاق کالا در کل استان همواره فعال خواهند بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی