English

مسوولان ایرباس این‌ماه به ایران می‌آیند / افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت راه آهن

وزیر راه و شهرسازی گفت: بحثتامین مالی خرید هواپیمای ایرباس را نهایی کرده ایم و مسوولان ایرباس در ماه آگوست(شهریور) به ایران می آیند.

مسوولان ایرباس این‌ماه به ایران می‌آیند / افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت راه آهن

به گزارش خبرگزاری موج، عباس آخوندی افزود: در دو سه سال اخیر اتفاقات مهمی در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی رخ داد. در حوزه دریا موفق شدیم بحثبندر چابهار را به جای خوبی برسانیم که تا پایان سال آن را افتتاح می کنیم. همچنین در دو سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان در پس کرانه های بنادر سرمایه گذاری خصوصی داشتیم.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل جاده ای دو پروژه بزرگ را انجام دادیم که یکی نصب ۲ هزار دوربین در جاده های کشور و دیگری روکش ۱۲ هزار کیلومتر بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه مسکن هم طرح صندوق پس انداز مسکن را داشتیم که از خرداد سال جاری امکان تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی در تهران و ۱۲۰ میلیون تومانی در مراکز استانها فراهم شد.

نهایی شدن تامین مالی ایرباس

آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیما از دو شرکت ایرباس و بویینگ گفت: در حوزه ایرباس موفق شدیم بحثتامین مالی را نهایی کنیم که پیشرفت بزرگی است. مسوولان این شرکت در ماه آگوست به ایران می آیند و قرارداد را نهایی می کنیم. شرکت بویینگ نیز دو بار به ایران آمدند و پیشنهادات را دادند که مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است. برنامه ای که داریم برای قبل از اتمام سال ۲۰۱۶ است ولی یک عامل در کنترل ما نیست و آن عامل اوفک است که امیدواریم بویینگ و ایرباس همانطور که وعده کرده اند اگر بتوانند مجوز اوفک را بگیرند تحویل هواپیماها را انجام دهند. قرارداد خرید ۱۰۸ فروند هواپیما با بویینگ و ۱۱۸ فروند با ایرباس به امضا رسانده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پایبندی آمریکایی ها به تعهداتشان در برجام، فضای مذاکرات برای خرید هواپیما چگونه پیش می رود، گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم. وقتی در مذاکرات فضا مثبت باشد و طرفها تعهد کنند نباید فرض را بر این بگذاریم که اشتباهی صورت می گیرد. قطعا مسائل سیاسی را که مبتنی بر عالم پیچیده سیاست است رصد می کنیم ولی من موظفم به فضای مذاکرات توجه جدی تری داشته باشم.

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت راه آهن در پایان سال جاری

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی بیان کرد: در راه آهن تسهیلات بسیار خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام دادیم. اکثر خطوط راه آهن یک خطه بودند و برای اینکه ضریب راه آهن را افزایش دهیم ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم و چهارم را شروع کردیم. با همین ظرفیت نرخ بهره وری را از ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن افزایش دادیم. در پایان امسال ۸۲۰ کیلومتر را بهره برداری خواهیم کرد که اتفاق بسیار مهمی است و ظرفیت راه آهن ما حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا می کند.

آخوندی با اشاره به اهمیت خطوط حومه تهران گفت: اقدام مهم دیگری که صورت دادیم راجع به خطوط حومه ای تهران است. در تهران ۴۵۰ هزار رفت و آمد از حومه به تهران و تهران به حومه صورت می گیرد. ما ۷۰۰ کیلومتر برای حومه تعریف کردیم که بخش عمده آن اجرا شد و از ۷۰۰ کیلومتر ۶۰۰ کیلومتر را بهره داری می کنیم. سال گذشته ۴٫۸ میلیون نفر را جابه جا کردیم که امسال به ۷ میلیون نفر می رسد.

وی ادامه داد: سن ریلهای کشور به ۸۰ سال پیش برمی گردد و بعضی از آنها حدود ۶۰ سال بازسازی نشده که با توجه به دوران جنگ تعمیرات در حد جزئی انجام شده است. در جنوب کشور یک کار بسیار بزرگ در حال انجام است که ۷۲۶ کیلومتر مدنظر است که ۳۰۰ کیلومتر امسال و بقیه در سال آینده تمام می شود. وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ساخت ریل با ذوب آهن گفت: این داستان پردامنه ای است. سالهاست این بحثمطرح بوده که ذوب آهن اصفهان ریل را تامین کند. ما یک قرارداد منعقد کردیم و قرار شد اول مردادماه ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نکردیم و امیدوراریم این دفعه ذوب آهن به وعدده اش عمل کند و هر چیزی که تولید کند یکجا می خریم. قرار است طبق ظرفیتی که تعریف شده سالانه ۳۰۰ هزار تن تولید کنند که البته نیاز ما خیلی بیش از این است. آخوندی تصریح کرد: شعار ما این است که خطوط ریلی ما بتواند با دنیا رقابت کند و بعضی جاها بتواند حتی با هواپیما رقابت کند. سال گذشته ۱۵۰ قطار قدیمی را کنار گذاشتیم و امسال هم ۳۵۰ واگن دیگر را کنار گذاشتیم. امیدواریم سال آینده قطارهای بالای ۳۵ سال را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: در نظر داریم در تمام قطارها امکان دسترسی به اینترنت را در طول سفر فراهم کنیم. از نظر سرعت نیز قطارها بسیار سریع شده است. زمان سفر تهران مشهد بالای ۱۲ ساعت بود که الان به کمتر از ۱۰ ساعت رسیده است. پیک ما نیز به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسیده که زمان بسیار خوبی است. تا پیش از این هر ۲۰ دقیقه قطار از تهران به مشهد حرکت می کرد که الان به هر ۷ دقیقه رسیده است. ظرفیت تهران مشهد که ۵۵ قطار بود به بیش از ۲۰۰ قطار رسیده و حداکثر توقفمان از کل حرکت به ۳۰ دقیقه رسیده که از این به بعد کمتر نیز خواهد شد.

ایجاد قطار سریع السیر تهران اصفهان تا چهار سال آینده

وزیر راه و شهرسازی به ایجاد قطار سریع السیر نیز اشاره و تصریح کرد: قطار سریع السیر بالاترین فناوری است که در حوزه قطار وجود دارد. خوشبختانه ما موفق شدیم این کار را عملیاتی کنیم و قرارداد آن را بعد از برجام با چینی ها امضا کردیم. هم اکنون پول وارد شده و با حضور چینی ها در ایران کارگاه فعال شده است. الان کارگاه تهران قم را داریم و قطار سریع السیر از تهران به فرودگاه امام(ره) می رود. از تهران به فرودگاه امام، از آنجا به قم، از ایستگاه اصلی قم نیز به اصفهان می رود. این مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتر است که امیدواریم زمان سفر تهران اصفهان را به دو ساعت برسانیم. قرارداد ما با چینی ها چهار ساله است که در این مدت گذشته کل عملیات نقشه برداری و کارهای مهندسی انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: امسالدر حوزه ریل ۸۲۰ کیلومترخط جدید داریم که ۶۳۰ کیلومتر خط حومه ای و ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازسازی شبکه ریلی را به انجام می رسانیم. همچنین بحثسیستم کنترل اتوماتیک قطار را کاملا اجرا کردیم که تماما توسط ایرانی انجام شد و شاید ۸ کشور دنیا دارنده چنین سیستمی هستند که از جهت ایمنی اتفاق بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه هزینه دسترسی به ریل که ۵۷ درصد قیمت بار بود به ۳۲ درصد کاهش دادیم، افزود: ۵ درصد بارهایی که وارد کشور می شد از طریق ریل و ۹۵ درصد از طریق جاده منتقل می شد. در حال حاضر ۱۵ درصد به ریل و ۸۵ درصد به جاده می رود و امیدوریم در آینده سهم ریل افزایش پیدا کند. در این مدت ترانزیت ریلی سه برابر شده است و امیدواریم در سال جاری حدود ۲۰۰۰ واگن جدید باری، ۲۳۰ واگن مسافری و ۵۰ دستگاه لوکوموتیو جدید داشته باشیم.

افتتاح ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در هفته دولت

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اهدافی که اقتصاد مقاومتی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده اشاره و تاکید کرد: سال گذشته در بخش جاده موفق شدیم ۱۲هزار کیلومتر روکش ایجاد کنیم. نگهداری جاده ها کار بسیار سختی است که بسیاری معتقد بودند سال گذشته اقدام بزرگی در زمینه روکش جاده ها صورت گرفت و امسال امیدوریم ۱۵ هزار کیلومتر را نوسازی کنیم که بخش عمده ای از شریان جاده را داشته باشیم. ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در هفته دولت افتتاح می کنیم. چند آزادراه بسیار مهم از جمله کمربند جنوب غربی تهران، آزادراه اصفهان شیراز و آزادراه تهران شمال را نیز داریم که امسال و سال آینده به تدریج بهره برداری خواهیم کرد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم قطعه یک آزادراه تهران شمال را در بهار سال آینده افتتاح کنیم و افسانه این آزادراه تمام شود.

افزایش ۶ درصدی راه روستایی

آخوندی همچنین درباره اقدام دولت یازدهم درخصوص راه روستایی توضیح داد: سال گذشته اتفاق بسیار بزرگی افتاد که ۸۹۰۰ کیلومتر راه روستایی را ساختیم یا روکش کردیم که میزان دسترسی روستاییان به راه از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد افزایش پیدا کرد و امیدواریم آن را به ۹۵ درصد برسانیم.

ظرفیت بنادر ۲۹ میلیون تن افزایش یافته است

وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه بنادر نیز به آمارهایی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت بنادر ما حدود ۱۸۰ میلیون تن در سال بود که هم اکنون به ۲۰۹ میلیون تن رسیده است. در بندر شهید رجایی، بنادر جنوب، بندر امام خمینی(ره) و بندر چابهار اتفاقات خوبی افتاده است. بندر امیرآباد یکی از بهترین بنادردریای خزر شده است که در حال حاضر این امکان که قطار تا کنار اسکله بیاید و بتواند به کشتی های مجهز به سیستم ریلی متصل شود فراهم آمده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بندر که بحثمهمی است از آن مهمتر این است که پشت بندر چه امکاناتی برای تجار از نظر ایجاد امکانات، مخازن، انبارهای بزرگ، نگهداری و … انجام دهیم. زیرا بندر وقتی کارآیی دارد که یک پس کرانه بزرگ را داشته باشد که سازمان بنادر و دریانوردی باید این امکانات را فراهم کند تا امکان فعالیت تجار و صنعت گران ایجاد شود.

به گفته آخوندی، در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ هکتار در بندر شهید رجایی فراهم کردیم و بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در پس کرانه های بندر داشتیم. همچنین با هندی ها قرارداد بستیم تا بتوانیم بندر چابهار را که اهمیت زیادی در بحثکریدور جنوب به شمال دارد راه اندازی کنیم.

پرداخت ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران

وزیر راه و شهرسازی درباره مطالبات پیمانکاران اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان کارکرد داشته باشیم که در وزارتخانه صورت وضعیت آن انجام شد. در ابتدای سال علاوه بر ۷۵۰۰ میلیارد تومانی که به پیمانکاران پرداخت کردیم ۶۹۰۰ میلیارد تومان بدهکار بودیم که علی رغم همه سختی ها پرداخت کردیم. اخیرا نیز حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می شود.

دو راهکار آخوندی برای مبارزه با فساد اداری

آخوندی همچنین با بیان اینکه چیزی درخصوص حقوق نجومی در وزارتخانه ما اعلام نشده است، دو راهکار را برای مبارزه با فساد ارایه کرد.

او گفت: به نظر من دو چیز می تواند مبارزه با فساد را در کشور به نتیجه برساند که یکی از آنها رقابت است. مشکل عمده وقتی ایجاد می شود که بعضی موارد استثنا می شود و خارج از مناقصه و رقابت صورت می گیرد. هرچقدر رقابت شفافتر و گسترده تر شود فساد کاهش پیدا می کند وگرنه با کنترل اداری نمی شود فساد را کنترل کرد. هر جا که به کنترل اداری متوسل شدیم یقینا پشت یک فساد، فساد دیگری ایجاد می شود.

وی ادامه داد: نکته دوم در بحثمبارزه با فساد، انتشار اطلاعات است. این دو بحثمی تواند اقدامات بنیادین و ساختاری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این دو اقدام در وزارتخانه متبوعش انجام شده است گفت: وزارتخانه ما در اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات تلاشهای زیادی را انجام داده که نمونه های بسیاری در این خصوص وجود دارد. مثلا تا پیش از این دوربینهای جاده ها مرتب جاده ها را کنترل می کردند و اطلاعاتی تولید می کردند که سال ها در اختیار همکاران ما بود. ولی ما گفتیم شهروندان هم می توانند به اطلاعات این دوربینها دسترسی پیدا کنند که با این اطلاعات سفرهای خود را مدیریت می کند. مثلا فردی که می خواهد به شمال برود به دوربین نگاه می کند و همه چیز را به صورت زنده می بیند.

همچنین اطلاعات آب و هوا نیز بر روی سایت قرار می گیرد. هم اکنون یکی از پربیننده ترین سامانه های ایران سامانه ۱۴۱ است که حدود ۵ میلیون نفر بیننده دارد.

شاخص دسترسی به مسکن از ۱۲ سال کمتر شده است

بخش پایانی صحبتهای عباس آخوندی به موضوع مسکن اختصاص داشت. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که دو سال پیش اعلام کرد شاخص دسترسی به مسکن در ایران ۱۲ سال است، آیا در طی دو سال اخیر این رقم کاهش یافته است یا خیر، گفت: یکی از گزارشهایی که کاهش معناداری ایجاد شده شاخص دسترسی به مسکن است اما هم اکنون درباره رقم واقعی آن حضور ذهن ندارم و اجازه بدهید در این خصوص صادق باشم و بعدا این مساله را اعلام کنم.

وی در برنامه نگاه یک، در پاسخ به این سوال که آیا مسکن از رکود خارج شده یا خیر، اظهار کرد: میزان معاملات تهران در ۵ ماه اخیر نسبت به ۵ ماه سال گذشته بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است. میزان تسهیلات کلی بانک مسکن در ۵ ماه اخیر نیز نسبت به ۵ ماه سال قبل بیش از ۸۹ درصد رشد داشته و این نشان می دهد یک اتفاقی رخ داده است. از سوی دیگر کل شاخص بخش مسکن نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

آخوندی تاکید کرد: اما آن چه برای مردم مهم است و به درد اقتصاد خانوار می خورد بحثامکان خرید مردم است. از ابتدای شروع به کار بنده همواره به دنبال افزایش قدرت خرید مردم بودم. وام خرید مسکن ابتدا حدود ۲۰ میلیون تومان بود که هم اکنون به زوجهای تهرانی تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات می دهیم. این همان بحثافزایش قدرت خرید مردم است که دنبالش بودم. طبقه متوسط ۱۶۰ میلیون تومان پول ندارد لذا باید بتواند از بانک تسهیلات بگیرد. ما بحثپس انداز و تسهیلات را مطرح کردیم که افراد بتوانند بعد از یک سال، دو برابر میزان پس اندازشان تسهیلات بگیرند.

ابتدا برای خانه اولی ها مطرح کردیم بعدها در بافتهای میانی، فرسوه و ناکارآمد شهری گفتیم مهم نیست افراد خانه اولی باشند یا خانه چندمی. بنابراین معادل همان مبلغی که به خانه اولی ها وام خرید مسکن می دهیم در بافتهای فرسوده تسهیلات نوسازی پرداخت می کنیم.

ثبت نام ۶۵ هزار خانوار برای دریافت وام مسکن

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد کسانی که برای دریافت تسهیلات پس انداز کرده اند ۶۵ هزار خانوار هستند و میزان تسهیلاتشان از ۱۳۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. هر خانواده یک تسهیلات تضمین شده دریافت می کنند که بانک باید سر سال دو برابر میزان پس انداز فرد تسهیلات بدهد و اگر افراد دو سال پس انداز کردند بانک باید چهار برابر تسهیلات بدهد؛ یعنی هر شش ماه یک برابر.

وی ادامه داد: این تسهیلات جمع می شود و یک صندوق را تشکیل می دهد. لذا اولا این مساله که صرفا به منابع بانک متکی باشیم برداشته می شود و ثانیا به پس اندازها شما تسهیلات با نرخ سود ۱۱ درصد ارایه می شود که ما دنبال این هستیم این نرخ را تک رقمی کنیم و به ۹ درصد برسانیم.

آخوندی ادامه داد: وقتی دولت مشکل بودجه پیدا می کند همه برنامه ها غیر قابل اجرا می شود. اما سیستمی که ما تعریف کرده ایم سیستمی پایدار است و ما در حال حذف بحثیارانه در پرداخت تسهیلات هستیم. این سیستم باید از تصمیمات دولتها حداقل تاثیر را داشته باشد. به اعتقاد بنده این سیستم باید پایدار باشد و همه مردم مطمئن باشند این روش برای دهها سال جواب می دهد. به نظر من حداقل بازپرداخت باید به ۱۵ سال افزایش پیدا کند. هم اکنون به دلیل تصمیمات عجیب و غریبی که در گذشته اتخاذ می شد و سیستم بانکی را دچار مشکل می کرد مقاومت نظام بانکی در برابر دولت زیاد است. اگر سیستم بانکی مطمئن باشد که سیستم تسهیلات مبتنی بر نظام پس انداز می تواند موفق عمل کند بازپرداخت را از ۱۲ سال به ۱۵ سال افزایش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه تا پایان سال جاری مسکن مهر را به سرانجام می رسانیم گفت: دولت یازدهم از حدود یک میلیون مسکن مهر که بر عهده اش بود حدود ۷۱۰ هزار واحد را تحویل داده است. ۲۳۰ هزار واحد هم آماده تحویل است و پروژه تقریبا تمام شده و انشاءالله امسال جمع می شود. شاید حدود ۱۱۰ هزار واحد باقی بماند که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. ۱۱۷ هزار واحد هم فاقد متقاضی است. بقیه مسائل به بحثخدمات زیربنایی و روبنایی برمی گردد که بر عهده ما نیست ولی هرچه فکر می کنیم مردم نمی توانند بدون این خدمات زندگی کنند. لذا ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی را در برنامه های خود قرار داده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی