English

انعقاد قراردادهای آبی مازاد بر سهم دلیل مشکلات آبی اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قراردادهای تخصیص آب را مازاد بر ۳۸۴ میلیون متر مکعب سهمیه‌اش منعقد کرده است که که این امر برای تامین آب مشکل ساز شده است.

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا فولادگر که پیش از ظهر امروز میهمان یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بود با اشاره به اینکه دو کمیسیون شوراها و کمیسیون عمران در مجلس ارتباط مستقیم با فعالیت شوراها دارند، اظهار داشت: همچنین کمیسیون بودجه، اقتصادی و صنایع معادن نیز به صورت غیر مستقیم با فعالیت شوراها در ارتباط هستند.

ایجاد تحول در بافت شهری در قالب برنامه ششم توسعه

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سیاست‌های برنامه ششم توسعه در بند ۴۸ هویت بخشی به شهرها و روستاها و همچنین بافت شهری در شهرهای بزرگ دچار تغییراتی خواهد شد، اضافه کرد: در قالب این بند بافت شهری در حال تغییر است که در این زمینه تاکنون بحث‌های زیادی شده است و هنوز مصوبه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بند ۴۹ لایحه مدیریت شهری دولت سامان بخشی مناطق حاشیه نشین و کنترل مناطق شهری نیز دیده شده است، افزود: همچنین در این لایحه همچنین درخواست سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و توسعهICTوITدرخواست شده است که در دست بررسی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در لایحه مدیریت شهری که توسط دولت برای لحاظ در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده است در حوزه ماده یک لایحه قبلی و ماده چهار لایحه جدید و به ویژه در بندهای «ب»، «ج» و «د» بحثزیادی وجود دارد، گفت: بر اساس این بندها مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گاز و شماره گذاری خودروها به روش جدیدی تقسیم بندی شده است.

فولادگر اضافه کرد: بر اساس این لایحه ۲۰ درصد شامل کلانشهرها، ۵۰ درصد سهم سایر شهرها و ۳۰ درصد نیز برای روستاها اختصاص یافته است که چون برای روستاها سهم خوبی در نظر گرفته‌اند به طور قطع در مجلس رای می‌آورد.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید توجه داشته باشیم که در استان اصفهان بیش از ۸۵ درصد مردم در شهرها وجود دارند و تصویب این بند مشکل ساز خواهد شد.

۳۰ درصد از مالیات شهرک‌های صنعتی به خودشان بر می‌گردد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بر اساس این لایحه ۳۰ درصد از هزینه عوارض مالیات بر ارزش افزوده شهرک‌های صنعتی باید به خود شهرک‌ها برای توسعه برگردانده شود، افزود: همچنین در خصوص عوارض ناشی از صنایع آلاینده پیشنهاد داده شده است که بر اساس جمعیت و میزان تاثیر پذیری عوارض تقسیم بندی شود که قانون مناسبی است.

وی در ادامه با ارائه آماری از سوی مرکز آمار کشور در خصوص وضعیت استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که اصفهان دومین استان آلاینده کشور است و در حوزه آلودگی هوا در وضعیت نامناسبی است.

فولادگر با اشاره به اینکه میزان ابتلا به بیماری ام اس در اصفهان ۱.۷ و میانگین کشور ۱.۳ درصد است، افزود: همچنین اصفهان در حوزه بیماران مبتلا به سرطان نیز جزو پنج استان اول کشور است.

وی همچنین با اشاره به بالا بودن سه درصدی نرخ بیکاری در استان اصفهان از میانگین نرخ بیکاری کشور ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از صنایع کوچک در استان اصفهان فعال هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه استان اصفهان سرانه درآمدی رتبه چهارم کشور و در خصوص میزان واریز عوارض و مالیات به خزانه کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: این در حالی است که در حوزه بودجه سرانه‌های استانی رتبه ۲۹ کشور را داریم و در بحثسرانه بودجه‌های ملی با توجه به اینکه سالهاست این بودجه پرداخت نشده است نمی‌توان رتبه‌ای را برای استان در نظر گرفت.

بیمارستان‌های اصفهان به مردم بیش از شش استان کشور خدمات می‌دهند

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان‌های استان اصفهان به مردم بیش از شش استان کشور خدمات می‌دهند، ابراز داشت: این در حالی است که هنوز اعتبارات متناسب با جمعیت تنها یک استان را دریافت می‌کند.

فولادگر همچنین با تاکید بر اینکه جاده‌های استان اصفهان محل ترانزیت کالا به شش کشور دیگر است، افزود: این در حالی است که زیرساخت جاده‌ای استان با مشکلات زیادی روبرو هستند و اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی نیاز ما نیست.

وی در ادامه گریزی هم به مساله آب در استان اصفهان زد و با اشاره به اینکه حق‌آبه‌های طبیعی رودخانه و تونل اول سهم کشاورزان است که منابع اولیه آب اصفهان هستند، افزود: همچنین تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان و خدنگستان با میزان ۳۸۴ میلیون متر مکعب آب نیز سهم دولت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه حق آبه کشاورزان که شورای عالی آب هم مصوبه گرفت ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که موضوعی تمام شده است، اضافه کرد: این در حالی است که در حال حاضر تنها استان چهار محال و بختیاری به صورت کامل ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب خود را برداشت می‌کند و برای مابقی استان‌ها اینگونه نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت قراردادهای تخصیص آب را مازاد بر ۳۸۴ میلیون متر مکعب سهمیه‌اش منعقد کرده و این امر زمینه ساز تمام مشکلات آبی اصفهان شده است، افزود: در حال حاضر دولت ۲۰۰ متر مکعب آب برای صنعت اصفهان، ۴۹ میلیون متر مکعب برای شرب کاشان، ۹۸ میلیون متر مکعب شرب یزد، ۴۰۴ میلیون متر مکعب شرب اصفهان و مشترکین هم ۳۰۳ میلیون متر مکعب قرار داد بسته است که این امر برای تامین آب مشکل ساز شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی